به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۴، ۱۳۹۸

پرزیدنت ترامپ با اشاره به تنش‌ها در تنگه هرمز:

ما نیازی به واردات انرژی از خاورمیانه نداریم
پرزیدنت ترامپ در جمع کارگران مجتمع پتروشیمی متعلق به غول انرژی چند ملیتی «شل» به ارتباط بین خروج از برجام و رفتارهای اخیر ایران در خلیج فارس اشاره کرد. وی گفت: «ما هیچگاه اجازه نخواهیم داد که تحت کنترل [خارجی] عرضه کنندگان انرژی قرار گیریم. آنها در حال مقابله با ما هستند. آنها نمی‌خواهند ما انرژی خودمان را داشته باشیم. آنها با فروش انرژی ثروتمند شدند. شما احتمالا در جریان خبرها از تنگه [هرمز] هستید. کشتی های آمریکایی بسیار کمی در آنجا در حال تردد هستند. آنها [ایرانی‌ها]‌ برخی کشتی ها را گرفته اند. من از توافق بد با ایران خارج شدم. و آن کار خوب بود. آنها حالا یک کشور کاملا متفاوت هستند.»

وی افزود: «آنها کشتی دیگر کشورها را می گیرند؛ اما کشتی‌های ما را نمی‌گیرند. رسانه ها به درستی به این مسئله اشاره کردند که ما کشتی‌های بسیار کمی در آنجا داریم. زیر ما خودمان دارای نفت و گاز هستیم. ما دیگر نیازی به وارد کردن آن از خاورمیانه نداریم.»

پرزیدنت ترامپ سه شنبه شب در جمع حامیان خود گفت در چارچوب احیای استقلال انرژی آمریکا و عدم وابستگی اش به نفت دیگران، نیازی به انرژی از آن منطقه ندارد.

دولت آمریکا در ماههای اخیر کارزار فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی را دنبال می کند. هدف کارزار فشار حداکثر دولت پرزیدنت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، به صفر رساندن فروش نفت آن کشور است.

تهران در این راستا، بارها تهدید کرده است چنانچه قادر به صدور نفت خود نباشد، تنگه هرمز را - که یک پنجم نفت جهان از آن می‌گذرد - خواهد بست.

به دنبال حملات انجام شده به نفتکش‌ها در ماه‌های مه و ژوئن در منطقه خلیج فارس و شناسایی ایران به عنوان مظنون اصلی این حملات، ایالات متحده از تلاش برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی خبر داد.

تاکنون برخی کشورهای غربی اعلام کرده اند حاضرند به ائتلاف نظامی به منظور محافظت از کشتی‌ها هنگام عبور از تنگه هرمز بپیوندند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود که از حدود شصت کشور برای شرکت در این ائتلاف برای امنیت کشتیرانی آزاد در خلیج فارس دعوت شده است.

صدای آمریکا