به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۱۳، ۱۳۹۹

اعتراضات آمریکا؛

پزشکی قانونی مرگ جورج فلوید را قتل خواند
ساعتی پس از آن که نتیجه کالبدشکافی خصوصی مدعی شد که جورج فلوید بر اثر خفگی جان باخته است، پزشکی قانونی مینیاپولیس هم نتیجه بررسی‌های خود را رسما اعلام کرد و مرگ جورج فلوید را قتل خواند. همزمان با ادامه اعتراضات در دست‌کم ۷۵ شهر آمریکا، در شهرهای بزرگی چون واشنگتن دی‌سی، مقررات منع آمد و شد وضع شده و نیروهای ارتشی در اطراف کاخ‌سفید مستقر شده‌اند.

در گزارش دفتر پزشکی قانونی مینیاپولیس علت مرگ جورج فلوید «ایست قلبی-ریوی بر اثر بازداشت فیزیکی و فشار به گردن» اعلام شده است.

نتیجه این گزارش رسمی در تعارض با گزارش پلیس مینیاپولیس است که پیش‌تر گفته بود «نشانی از خفگی ناشی از فشار گلو یا تلاش برای خفه‌کردن مشاهده نشده» است.

با وجود این، در گزارش پزشک قانونی آمده که آقای فلوید از ناراحتی قلبی و عوارض مصرف موادمخدری چون فنتانیل و متاآمفتامین هم رنج می‌برده است.

روز دوشنبه، اول ژوئن، و ساعتی قبل از اعلام گزارش پزشکی قانونی، نتایج کالبدشکافی خصوصی که به درخواست خانواده جورج فلوید انجام گرفته نشان داده که او بر اثر خفگی جان باخته است. وکیل خانواده فلوید می‌‎گوید این خفگی نه تنها بر اثر فشار زانو درک شاوین، افسر سابق پلیس که اکنون بازادشت شده، بر گردن روی داده بلکه نتیجه فشار زانوهای دو مامور پلیس دیگر بر پشت و کمر جورج فلوید هم بوده است.

مایکل بیدن، کارشناس سابق پزشکی قانونی شهر نیویورک که یکی از دو کارشناس استخدام شده از سوی خانواده جورج فلوید است گفته: «علت مرگ از نظر من خفگی است که ناشی از فشار وارد شدن به گردن بوده - فشاری که راه رسیدن اکسیژن به مغز را گرفته، همچنین فشار به کمر هم موجب اختلال در تنفس متوفی شده است».

این دو پزشک در بیانیه‌ای که وکلای حقوقی خانواده فلوید عصر دوشنبه، اول ژوئن، صادر کردند مرگ جورج فلوید را «قتل» خواندند.

همزمان در بسیاری از شهرها از جمله واشنگتن، پایتخت، قوانین منع آمد و شد حتی در ساعتی از روز به اجرا گذاشته شده است.

بی بی سی