به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۶، ۱۳۹۹

تداوم سرکوب آزادی‌های مذهبی در ایران؛

چهار نوکیش مسیحی برای اجرای حکم حبس به زندان اوین احضار شدند
حسین کدیور، خلیل دهقان پور، کمال نعمانیان، و محمد وفادار، چهار نوکیش مسیحی که پیشتر توسط دادگاه انقلاب هر یک به ۵ سال زندان محکوم شده بودند، جهت اجرای حکم به زندان اوین فراخوانده شدند.

سازمان «ماده ۱۸» روز دوشنبه ۱۲ خرداد گزارش داد که هر یک این چهار نوکیش مسیحی که اواخر مهر ماه سال گذشته به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به پنج سال زندان محکوم شده بودند روز پنجشنبه ۸ خرداد ماه با دریافت ابلاغیه‌ای برای سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان اوین فراخوانده شدند.

بنا بر این گزارش، صدور و اجرای این حکم برای این نوکیشان مسیحی در حالی است که جلسه دادگاه تجدیدنظر بدون حضور این شهروندان و وکلای آنها برگزار شده و درخواست تجدیدنظر آنها و پنج نوکیش مسیحی دیگر، در تاریخ ششم اسفند ماه توسط دادگاه رد شده است.

یکی از وکلای این نوکیشان مسیحی به ماده ۱۸ می‌گوید، جمهوری اسلامی قصد تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی را دارد؛ چرا که پرونده‌های مربوط به اعتراضات اخیر انباشته شده و شیوع ویروس کرونا موجب کندی تمامی فعالیت‌ها شده است.

سازمان ماده ۱۸ با هدف حمایت از حقوق مندرج در ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر توجه خاصی به موارد نقص حقوق اقلیت‌های دینی در ایران دارد و تلاش عمده این سازمان در جهت پر كردن خلاء محسوس در آگاهی‌رسانی نسبت به حق «آزادی اندیشه، عقیده، و مذهب» حقوق شهروندان ایرانی است.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که حسین کدیور، خلیل دهقان پور، کمال نعمانیان، محمد وفادار،‌ عبدالرضا (متیاس) علی‌حق‌نژاد، شهروز اسلام‌دوست، بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده، و مهدی خطیبی، نوکیشان مسیحی اهل رشت و از اعضای کلیسای موسوم به «کلیسای ایران» در این شهر توسط دادگاه انقلاب مجموعا به ۴۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

احکام این نوکیش مسیحی در حالی به مرحله اجرا درآمده است که مقامات جمهوری اسلامی از جمله جواد ظریف، وزیر خارجه، بارها مدعی شده‌اند که در ایران کسی به دلیل اظهارنظر تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد و محکوم نمی‌شود.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی چندی پیش در گزارش سالانه خود بار دیگر نسبت به وضعیت آزادی‌های دینی و مذهبی در ایران ابراز نگرانی کرد و در بخش مربوط به ایران این گزارش سالانه، که روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت منتشر شده، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی بیش از پیش اقلیت‌های مسلمان، به ویژه اهل سنت و دراویش، و همچنین پیروان ادیان و مذاهب دیگر، از جمله بهاییان و مسیحیان، را هدف قرار داده است.

صدای آمریکا