به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۹

پزشکان آلمان: مسمومیت ناوالنی قطعی است؛

 مسکو این نتیجه‌گیری را عجولانه می‌داند

اعلام نتیجه آزمایش های اولیه الکسئی ناوالنی مهم ترین مخالف ولادیمیر پوتین از سوی تیم پزشکی بیمارستان شاریته برلین، تنشی تازه در مناسبات آلمان و روسیه ایجاد کرده است. پزشکان معالج آلمانی بعد از ظهر دوشنبه ٢۴ اوت تایید کردند که وی مسموم شده است. این تیم در بیانیه خود نوشت: "وضعیت سلامتی ناوالنی بسیار جدی است اما او با خطر مرگ روبرو نیست". اما مقامات روس از این اعلام نظر "عجولانه" ابراز تعجب کردند.

پیش از اعلام نظر تیم پزشکی بیمارستان شاریته، اشتفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده بود که احتمال مسمومیت ناوالنی زیاد است و به همین دلیل او تحت حفاظت پلیس آلمان قرار دارد. پس از اعلام نظر تیم پزشکی، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم دارد مسئولین مسموم ساختن رهبر اپوزیسیون روسیه را به محاکمه بکشد. همزمان مرکل و اشتفان زایبرت به طور مشترک خواستار شفافیت و توضیح کامل ماجرا از سوی روسیه شدند.

بامداد امروز، سه شنبه ٢۵ اوت/۴ شهریور، رئیس حزب دموکرات آزاد خواستار اتخاذ یک سیاست مشترک از سوی اتحادیه اروپا در برابر مسکو و همچنین تحریم روسیه شد.

صبح همین روز، کاخ کرملین اعلام کرد: آزمایش‌های پزشکان ما و پزشکان آلمانی با هم کاملاً مطابقت دارد، اما نتیجه‌گیری آنها متفاوت است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین گفت: "ما عجلۀ همکاران آلمانی را درک نمی‌کنیم"...

در بیانیه تیم پزشکی بیمارستان شاریتۀ آلمان آمده است: "هنوز ماده ای که منتهی به مسمومیت بیمار شده کاملا مشخص نیست، اما در نخستین آزمایش ها آثار یکی از مهارکننده های "کلینستراسه" در بدن بیمار کشف و چندین بار در آزمایشگاه ثابت شده است".
براساس همین تشخیص برای درمان ناوالنی از پادزهر آتروپین استفاده می شود.

کولینستراسه چیست؟
"کولینستراسه" نوعی آنزیم موجود در بدن است که برای ساخت برخی مواد به ویژه آستیلکولین در مغز ضروری است. "کلینستراسه همر" که آثار نوعی از آن در  بدن ناوالنی پیدا شده این آنزیم را مهار می کند و در آلمان هم به صورت دارو وجود دارد. این دارو برای بیماران مبتلا به آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرد تا ارتباط میان سلول های عصبی آن ها را تحریک و از سرعت کاهش توان روحی آن ها بکاهد.

اشپیگل آنلاین که در برلین منتشر می شود می نویسد: مواد مهارکننده آنزیم ها در عین حال می توانند در سموم گیاهی و سلاح های شیمیائی وجود داشته باشند. به عنوان مثال "آلکیل فسفات ها" در سموم حفظ نباتات آستیل کلنیستراسه ها را مهار می کند. در برابر مسمومیت با الکیل فسفات از آتروپین به عنوان پادرزهر استفاده می شود. بازسازی آنزیم چند هفته طول می کشد.

انکار پزشکان روسیه
پزشکان بیمارستان اومسک در سیبری پس از آزمایش های اولیه گفتند که احتمال مسمومیت ناوالنی وجود دارد، اما بعد حرف خود را پس گرفتند و مدعی شدند که او به خاطر مشکلات مربوط به گردش خون دچار ضعف و بیهوشی شده است.

"کیرا لارمیش" سخنگوی ناوالنی بعد از ظهر دوشنبه در تویتر نوشت: "این واقعیت که ناوالنی مسموم شده، از همان آغاز فارغ از اظهارات پزشکان اومسک و تبلیغات دولتی مورد تایید ما بود. اکنون گفته های ما از طریق نتیجه معاینات یک آزمایشگاه ناوابسته تایید شده است". وی بر نوشته خود افزود: "مسمومیت ناوالنی اکنون دیگر یک گمانه زنی نیست، بلکه یک واقعیت است".

سخنگوی رهبر مخالفان پوتین آرزو کرد که اکنون با توجه به نتایج حاصله در آلمان مسئولان مسموم شدن ناوالنی محاکمه شوند. وی در شبکه تویتر این پرسش را مطرح کرد که چرا وجود ماده مهارکننده کلینستراس در بیمارستان اومسک که نوالنی برای نخستین بار در آن بستری شد کشف نشد؟

سابقه مسمومیت مخالفان پوتین با چای
نزدیکان ناوالنی از روز پنجشنبه، که او به دلیل بیهوش شدن در هواپیما به بیمارستان اومسک انتقال یافت، همواره تاکید می کردند که او را مسموم کرده اند. آن ها دلیل می آوردند که ناوالنی پیش از سوار شدن به هواپیما تنها یک فنجان چای نوشیده بود و حدس می زنند که در این چای سم ریخته شده باشد.

آلکسئی ناوالنی که بزرگترین منتقد ولادیمیر پوتین و سیاست های او در کاخ کرملین محسوب می شود، روز پنجشنبه ٢٠ اوت اندکی پس از پرواز هواپیمائی که قرار بود او را از اومسک سیبریه به مسکو بازگرداند، ناگهان دچار درد شدید شد و سپس به کما رفت. سخنگوی او از همان نخست می گفت که او را با چای مسموم کرده اند. دولت سوریه در سال ٢٠١١ دارائی های ناوالنی را که بیش از ۵ میلیارد دلار برآورد می شد مصادره کرد.

مسموم کردن مخالفان پوتین با چای در سال های اخیر بی سابقه نیست.

در سال ٢٠٠۴ میلادی "آنا پولتیکوفسکایا" روزنامه نگار منتقد روسی در جریان یک پرواز داخلی یک فنجان چای را که به او تقدیم شده بود نوشید و پس از آن برخی ارگان های بدنش از کار افتاد.

خانم پولتیکوفسکایا توانست از این ماجرا جان سالم به در ببرد و به فعالیت های ژورنالیستی خود ادامه داد، اما دو سال بعد با شلیک گلوله به قتل رسید.

در سال ٢٠٠۶ نیز "آلکساندر لیتویننکو" جاسوس کا گ ب و منتقد پوتین درلندن پس از نوشیدن یک فنجان چای آلوده به پلونیوم زجرکش شد.

تنش در روابط مسکو و برلین
روابط آلمان و روسیه از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و پشتیبانی مسکو از جدائی طلبان شرق اوکراین سرد و از زمان ترور یک شهروند اوکراین در بزرگترین ارک برلین بحرانی شد. با توجه به اظهار نظر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره پی گیری قضائی مسئولان مسموم شدن ناوالنی، احتمال دارد تنش های تازه ای میان برلین و مسکو و در نتیجه اتحادیه اروپا و مسکو ایجاد شود.

دلیل تاخیر در پرواز ناوالنی به برلین
یک هواپیمای اجاره شده از سوی بنیاد "سینما برای صلح" روز جمعه ٢١ اوت همراه با یک تیم پزشکی با ماموریت انتقال رهبر مخالفان روسیه به اومسک پرواز کرد.

این هواپیما قرار بود شامگاه جمعه به برلین بازگردد، اما مسئولان بیمارستان اومسک با این استدلال که وضعیت ناوالنی مناسب پرواز نیست، او را مرخص نکردند. هواپیما سرانجام بامداد شنبه با ١٢ ساعت تاخیر توانست ناوالنی را به برلین انتقال دهد. وی بلافاصله تحت حفاظت شدید پلیس در بیمارستان شاریته بستری و تحت معاینه قرار گرفت.

همسر و سخنگوی ناوالنی تا به حال همواره تاکید کرده اند که هدف جلوگیری از پرواز ناوالنی وقت کشی برای محو آثار سم در خون او بوده است.

رادیو بین المللی فرانسه