به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۹

رییس شورای امنیت با درخواست آمریکا برای تمدید تحریم های بین المللی علیه ایران مخالفت کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد
 نمایندۀ اندونزی در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد اعلام کرد که در نبود اجماع در این شورا نمی تواند به درخواست آمریکا مبنی بر تمدید تحریم های بین المللی تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ مثبت بدهد.

رئیس دوره ای شورای امنیت گفته است که از مجموع پانزده عضو این شورا، سیزده عضو مخالفت خود را با درخواست آمریکا اعلام کرده و گفته اند که از مه ماه سال ٢٠١٨ و در پی خروج آمریکا از برجام دولت واشنگتن دیگر عضو توافق اتمی با تهران به شمار نمی رود و در نتیجه نمی تواند قانوناً با استناد به این توافق خواستار بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه تهران شود. این دومین ناکامی ایالات متحد آمریکا در شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه خرید و فروش اسلحه توسط تهران است.

یکی از سیزده عضو شورای امنیت که نخواسته نامش فاش شود گفته است که درخواست آمریکا از این شورا وجاهت قانونی ندارد. یکی دیگر از اعضای همین شورا در اظهاراتی مشابه افزوده است که "قاعدتاً پروندۀ درخواست آمریکا بسته است."  

با این حال، نمایندۀ آمریکا در شورای امنیت با رد این اظهارات گفته است که پیرو قطعنامۀ ٢٢٣١ ایالات متحد آمریکا حق دارد که خواستار راه اندازی سازوکار "ماشه" یعنی اجرای کلیه تحریم های بین المللی علیه ایران شود و "ایالات متحد آمریکا قاطعانه قصد دارد در فقدان شهامت و شفافیت اخلاقی در شورای امنیت مجازات های بین المللی علیه ایران را به اجرا بگذارد."

رادیو بین المللی فرانسه