به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۹

آمریکا 'تا سه ماه آینده، یک سوم نیروهای خود را از عراق خارج می‌کند'

 آمریکا در حال حاضر نزدیک به ۵۲۰۰ سرباز در عراق دارد
مقام‌های آمریکایی می‌گویند انتظار می رود تا سه ماه آینده،ایالات متحده حضور سربازان خود را در عراق حدود یک سوم کاهش دهد. یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفته است تعداد نیروهای آمریکایی در عراق تا دو- سه ماه آینده به ۳۵۰۰ نفر خواهد رسید.
وزارت دفاع آمریکا هنوز به طور رسمی در این باره واکنش نشان نداده است.

آمریکا در حال حاضر نزدیک به ۵۲۰۰ سرباز در عراق دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از مدت‌ها پیش گفته بود که خواهان کاهش نیروهای این کشور در عراق است. اگرچه آقای ترامپ در این مدت از تمایل خود برای نگه داشتن نیروهای آمریکایی در عراق هم خبر داده تا این نیروها "مراقب" ایران باشند.

نیروهای آمریکایی، برای مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به عراق اعزام شده بودند.

مقام‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا می‌گویند نیروهای عراقی می‌توانند با آنچه از داعش باقی مانده، به تنهایی مقابله کنند.

آمریکا و عراق در ماه ژوئن بر سر کاهش شمار نیروهای آمریکایی در این کشور به توافق رسیدند. در گفت‌و‌گوهای دو طرف چیزی در مورد ایجاد پایگاهی دایمی برای نیروهای آمریکایی یا حضور نظامی آمریکا در عراق گفته نشد.

آمریکا به جز عراق، در سوریه و افغانستان نیز نیرو دارد.

آقای ترامپ در دیدار اخیرش با مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق بار دیگر بر تعهدش برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق تاکید کرد.

به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی مهندس، فرمانده گروه کتائب حزب الله در حمله هوایی آمریکا، نمایندگان مجلس عراق با تصویب طرحی خواهان خروج فوری نیروهای آمریکایی شدند.

در ماه‌های اخیر آمریکا نیروهای خود را در عراق جا‌به‌جا کرده و طبق گزارش‌ها ارتش آمریکا برای محافظت از این نیروها سامانه دفاع موشکی پاتریوت مستقر کرده است.

هفته پیش نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق، پایگاه تاجی را ترک کرده و کنترل کامل آن را به نیروهای عراقی دادند.

بی بی سی  فارسی