به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۹

کرونا در ایران: وضعیت تهران قرمز و شمار مبتلایان در قم ۵ برابر شده است؛

 مخالفت شدید ستاد مقابله با کرونا با بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها
ستاد کرونای تهران، با بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها در پاییز مخالف است. 
شهردار تهران۶۰۰ مجموعه ورزشی و زمین چمن را در اختیار هیئت‌های عزاداری محرم قرار می‌دهد.
در حالی که تهران و ۲۶ استان کشور همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و معاون وزیر بهداشت نیز خواستار توقف هرگونه تجمع و حتی عدم بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها شده است، شهرداری تهران، روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد/ ۱۸ اوت اعلام کرد که ۶۰۰ مجموعه ورزشی و زمین چمن را در اختیار هیئت‌های عزاداری محرم قرار می‌دهد. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مخالفت جدی خود را با بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها اعلام کرد و نسبت به شیوع بیشتر ویروس کرونا در پاییز هشدار داد.
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ٢٨ مرداد اعلام کرد: «بر اساس یافته‌های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز تعداد ٢٣٨۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌‌اند که ۱۰۶۶ نفر از آنها بستری شده‌اند و تعداد ۳٨٨٢ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش‌های "آی سی یو" قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران به ٣٤٧هزار و ٨٣۵ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١۶٨ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را ازدست داده‌اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ١٩هزار و ٩٧٢ نفر رسیده است».

او در ادامه گفت: «١۵ استان مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان، در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین ١١ استان فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند».

معاون وزیر بهداشت: برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضاهای بسته ممنوع است
علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت روز سه شنبه تأکید کرد: «هر گونه برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای بسته ممنوع است و از مردم می‌خواهیم در طرح "هر خانه یک حسینیه" مشارکت کنند و اجازه ندهند که دوباره شاهد خیز بیماری باشیم.» وی افزود: «از مردم می خواهیم مراسم عزاداری محرم را از طریق صدا وسیما و در خانه برگزار کنند».

معاون وزیر بهداشت درباره مجازات متخلفان در مراسم ماه محرم گفت: «در گام اول به مسئول و بانی هیئت تذکر داده می‌شود؛ بار دوم از خدماتی مثل آب و برق محروم می‌شود؛ و بار سوم برخورد جدی‌تر می‌شود». وی افزود: «هیئت‌هایی مجاز هستند که در سایت سازمان تبلیغات ثبت نام کرده باشند».

او دربارۀ جریمۀ افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، گفت: «جرایم و مجازات‌های تخلف از پروتکل‌ها در سه سطح مصوب و اجرا می‌شود که شامل ادارات و مؤسسات دولتی، اصناف و مردم است و این جرایم به زودی ابلاغ می شود زیرا راهی جز این سختگیری‌ها نداریم به خصوص اینکه همکاران ما در بیمارستان‌ها خسته شده‌اند».

معاون وزیر بهداشت دربارۀ میانگین سنی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور گفت: «در مورد ابتلا یک توزیع متعادل در گروه‌های سنی داریم به طوری که گروه زیر ۱۰ سال حدود ۴ درصد مبتلایان، ۱۰ تا۲۰ سال حدود ۹ درصد، گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال ۱۵ درصد و ۳۰ تا ۴۰ ساله ۱۸ درصد مبتلایان هستند و بقیه مبتلایان بالای ۵۰ سال می‌باشند».

شهرداری تهران، ۶۰۰ مجموعه ورزشی و زمین چمن را در اختیار هیئت‌های عزاداری محرم قرار داد

امیر محسنی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران با اشاره به اینکه ساعات و مدت زمان مجاز برای استفاده از مجموعه‌های ورزشی برای مراسم ماه محرم از سوی سازمان تبلیغات اعلام می‌شود گفت: « ۲۰۰ مجموعه ورزشی تهران که امکان برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز آنها وجود دارد و ۴۰۰ زمین چمن مصنوعی، در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار خواهند گرفت و از روز جمعه مصادف با نخستین روز ماه محرم، شرایط برای برگزاری مراسم‌های عزاداری فراهم است».

وی افزود: «با توجه به شیوع ویروس کرونا و ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا، می‌توان از ظرفیت مجموعه‌های ورزشی سازمان ورزش شهرداری برای برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم استفاده کرد».

علیرضا زالی: تهران همچنان در شرایط قرمز کرونا قرار دارد؛ ضرورت تمدید محدودیت‌ها و دورکاری کارمندان

علیرضا زالی، فرماندۀ ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هشدار داد: «استان تهران کماکان به لحاظ شیوع کرونا در شرایط قرمز است». وی با اشاره به همجواری استان البرز با تهران، از وضعیت هشدار و شرایط قرمز این استان خبر داد و افزود: «طبیعتاً به دلیل تراکنش این استان‌ها، شیوع کرونا در هفته‌های پیش رو همچنان ادامه خواهد داشت».

فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در تهران، تصریح کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع تعداد بیماران جدیدی که در بیمارستان‌های استان تهران با تشخیص کرونا بستری شده‌اند به ۵۳۵ نفر رسیده است که در بخش‌های عادی ۴۰۲ بیمار و در بخش‌های ویژه ۱۳۳ بیمار جدید بستری شده اند و ۲۹۷ بیمار کرونایی در بخش آی سی یو" توسط تهویه مکانیکی و مصنوعی در بیمارستان‌های تهران تحت درمان هستند».

وی افزود: «سهم مراجعان جدید سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی با تشخیص کووید-۱۹ که نیاز  به بستری داشته‌اند، ۸,۴ درصد بوده و از این تعداد سهم افرادی که نیاز به بستری در بخش "آی‌ سی‌ یو" داشته اند نیز ۲۴ درصد گزارش شده است».

علیرضا زالی بر ضرورت استمرار تمدید محدودیت‌های تردد خصوصاً در حوزۀ کارمندی تأکید کرد و گفت: «به نظر می‌رسد تمدید محدودیت‌ها و استفاده از فضای دورکاری حداقل تا اواسط شهریورماه ضروری باشد». وی همچنین با اشاره به برگزاری آزمون‌های کنکور  ۹۹، از اجرای فرآیندهای ضدعفونی مراکز  برگزاری آزمون‌ها با همکاری سازمان آتش‌نشانی و سازمان مدیریت پسماند شهری، خبر داد.

مخالفت شدید ستاد مقابله با کرونا با بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه ها

علی ماهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در پایتخت، روز سه شنبه ٢٨ مرداد، اعلام کرد: «ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران، با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری برای ترم پاییز مخالف است». وی تصریح کرد:‌ «ارزیابی و بررسی‌های ما در ستاد مقابله با کرونای تهران نشان می‌دهد که زیرساخت‌ها و بستر مناسب و همچنین آمادگی لازم برای پذیرش حضوری دانش‌آموزان و دانشجویان در فضاهای آموزشی استان تهران وجود ندارد، بنابراین ستاد تهران کلاً با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری مخالف بوده و این مسأله را بارها مطرح کرده است».

وی با اشاره به وضعیت قرمز پایتخت گفت: «در شهر تهران با توجه به امکانات موجود، اکیداً توصیه می‌شود که در سال تحصیلی جدید از فضا و آموزش‌های مجازی و در کل سیستم غیرحضوری برای مدارس و دانشگاه‌ها استفاده شده و تنها در موارد خاص و مورد نیاز و به صورت موردی نسبت به پذیرش حضوری دانش آموزان یا دانشجویان اقدام شود». وی افزود:‌ «در رابطه با دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، اکثر دانشجویان از شهرستان آمده‌ و باید در خوابگاه سکونت داشته باشند که این مسأله مشکل را مضاعف می‌کند، زیرا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای خوابگاهی تقریباً ناممکن است. اکثر اتاق‌های خوابگاهی چند نفره بوده که امکان جداسازی افراد در این فضاها وجود ندارد؛ از سوی دیگر در کلاس‌های بالای ٣۰ نفرۀ مدارس، هیچ وقت نمی‌توان فاصله‌گذاری لازم را فراهم کرد؛ همچنین  فضاها استانداردهای لازم در زمینۀ تهویۀ هوا را ندارند و طبیعتاً با سرد شدن هوا در پاییز و همزمانی آن با شیوع آنفلوانزا و حضور مدام دانش‌آموزان و دانشجویان در فضاهای بسته، می‌تواند افراد را آسیب‌پذیرتر کند».

 این عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بدون توجه به زیرساخت‌های لازم باعث افزایش شدید رفت و آمدها، تردد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌شود، گفت: «در حال حاضر بزرگترین عامل شیوع و انتقال بیماری در شهر تهران همین وسایل حمل و نقل عمومی است، زیرا امکانات به اندازه کافی وجود ندارد و همین بار فعلی رفت‌وآمدها نیز با استانداردها یعنی فاصله گذاری دو متر و تهویه مناسب، پوشش داده نمی‌شود؛ بنابراین این خطر با بازگشایی مدارس و دانشگاه چندبرابر می‌شود».

وی تاکید کرد: «آموزش حضوری در ترم پاییز را با شرایط و امکانات موجود به هیچ عنوان به صلاح نمی دانیم، بنابراین حداقل در ترم آینده یعنی ترم پاییز با پیش بینی شیوع بیشتر ویروس کرونا و همزمانی آن با شیوع آنفلوانزا، صلاح نمی‌دانیم که افراد به صورت حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها حاضر شوند».

وضعیت آذربایجان شرقی و تبریز از نظر شیوع کرونا همچنان قرمز است

محمد حسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تداوم وضعیت قرمز در آذربایجان شرقی و تبریز گفت: «کرونا همچنان در استان ما فعال است، آذربایجان شرقی همچنان مستعد شیوع بیشتر کرونا بوده و هنوز افراد زیادی مبتلا نشده‌اند».

وی با بیان اینکه تا به حال ٢۶هزار و ٧١۵ مبتلای قطعی به کرونا در آذربایجان شرقی شناسایی شده است گفت: «١۲٣١ نفر از این تعداد فوت کرده و ۶٨٩ نفر الان در بخش‌های عادی بیمارستان‌های استان و ٢۰ درصدشان در بخش‌های ویژه بستری بوده و ٨٤ نفر به کمک  دستگاه تهویه مکانیکی نفس می‌کشند».

وی از افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ردۀ سنی زیر ۵۰ سال خبر داد و گفت: «متأسفانه فوتی ٢٣ ساله، ٣٤ ساله و ٤٤ ساله هم داشته‌ایم. شهرهای تبریز، آذرشهر، سراب، میانه و مراغه را قرمز اعلام کردیم و شهرهای ورزقان، خداآفرین، هوراند، سفید و بقیه شهرها زرد هستند که البته وضعیت در حال تغییر بوده و کل استان را مستعد و مبتلا می‌بینیم».

عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز روز سه شنبه با اشاره به وضعیت قرمز آذربایجان شرقی و تبریز از نظر شیوع کرونا، از آغاز فاز سوم غربالگری جمعیت آذربایجان شرقی به منظور شناسایی موارد جدید ابتلا به کووید -۱۹ از بیستم مرداد ماه خبر داد. وی افزود: «علاوه بر تماس همکاران ما با مردم برای شناسایی موارد مشکوک بیماری، همکاران بهداشت حرفه‌ای نیز تا ۱۲ شب بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنند».

شمار بیماران مبتلا به کرونا در قم ۵ برابر شد
سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: «در حال حاضر، کرونا در قم کاهش نیافته و متأسفانه شمار بیماران مبتلا به کرونا در این استان ۵ برابر افزایش یافته است». وی افزود: «با ادامۀ این روند و با توجه به پیش رو بودن مناسبت های مختلف از جمله برگزاری کنکور سراسری و عزاداری ماه محرم، به نظر می‌رسد در ۴٠ تا ۵٠ روز آینده، استان در شرایطی مشابه اسفندماه سال قبل قرار بگیرد و مدافعان سلامت و کادر درمان نیز روزهای سختی را در پیش دارند».

محمد رضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز دربارۀ آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، ۸۶ تن به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و در حال حاضر، ۳۴۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری می باشند که حال ۸۳ تَن آنها وخیم است».

قزوین در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

سخنگوی وزارت بهداشت، روز سه شنبه ۲۸ مرداد گفت: «از اوایل خرداد ماه، نمودار ابتلا و بستری روزانه در قزوین نیز همسو با سایر استان‌های کشور مجدداً روند صعودی گرفت که همچنان ادامه دارد؛ به طوریکه در هفتۀ گذشته یک شهرستان به شهرستان‌های قرمز این استان اضافه شد».

وی افزود: «هم اکنون شهرستان‌های البرز، تاکستان و قزوین در وضعیت قرمز و شهرستان‌های بویین‌زهرا و آبیک، در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند. در حال حاضر ۲۸۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در مراکز درمانی قزوین بستری هستند که از این تعداد ۸۳ نفر در "آی سی یو" یا بخش مراقبت‌های ویژه، تحت درمان قرار دارند».

رادیو بین المللی فرانسه