به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۳۱، ۱۳۹۹

آمریکا، عربستان و اسرائیل خواستار مجازات حزب الله شدند

 حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان. 
مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، ضمن استقبال و ابراز خرسندی از محکومیت یکی از اعضای حزب الله در پروندۀ قتل بیست و دو تن از جمله رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان، گفت : "محکومیت سلیم عیاش مؤید چیزی است که جهان بیش از پیش می داند : حزب الله و اعضایش – چنانکه مدعی هستند - نه مدافعان لبنان، بلکه عناصر یک سازمان تروریستی را تشکیل می دهند که هدفش پیشبرد طرح های فرقه ای و منحوس ایران است."
در اظهاراتی جداگانه دولت عربستان نیز با اشاره به رأی دادگاه ویژۀ لاهه دربارۀ قتل رفیق حریری خواستار مجازات حزب الله شد. پس از شش سال تحقیق دادگاه بین المللی لاهه سلیم عیاش عضو حزب الله و متهم اصلی پروندۀ ترور رفیق حریری و بیست و یک تن دیگر در بیروت را مجرم شناخت. دادگاه در رأی خود رهبران حزب الله و رژیم دمشق را مجرم نشناخت. دادگاه از آغاز وظیفۀ خود را نه رسیدگی به جرایم یک سازمان یا یک دولت، بلکه چهار فرد اعلام کرده بود که همگی از اعضای حزب الله هستند.

در پی اعلام رأی دادگاه بین المللی لاهه، وزارت امور خارجۀ عربستان اعلام کرد که اکنون حکومت این کشور "خواستار عدالت و مجازات حزب الله و عناصر تروریست آن برای حفاظت از لبنان، منطقه و جهان است."

حزب الله لبنان مسئولیت خود را در قتل رفیق حریری رد کرده و گفته است که دادگاه بین المللی ویژه رسیدگی به قتل نخست وزیر پیشین لبنان را به رسمیت نمی شناسد.

همانند عربستان، اسرائیل نیز خواستار اقدام علیه حزب الله لبنان شد و گفت که نه فقط حزب الله عامل قتل رفیق حریری بوده، بلکه این گروه تمام تلاش خود را کرده تا مانع از تحقیقی منصفانه دربارۀ نقش خود در این ترور بشود. وزارت امور خارجۀ اسرائیل در اطلاعیه ای که به این مناسبت منتشر کرده، گفته است که "حزب الله آیندۀ مردم لبنان را در خدمت منافع خارجی به گروگان گرفته و کشورهای جهان باید با اقدام علیه این سازمان تروریستی به لبنان کمک کنند تا خود را از تهدید حزب الله نجات بدهد."

رأی دادگاه لاهه بسیاری از مردم لبنان را مأیوس و دلزده کرد که انتظار داشتند دادگاه در رأی خود کلیت حزب الله و رژیم دمشق را به عنوان عاملان اصلی ترور رفیق حریری مجرم بشناسد. سعد حریری، فرزند نخست وزیر فقید لبنان، برغم ابراز رضایت از رأی صادر شده به خبرنگاران گفت : "گمان میکنم که انتظارات همه بسیار بیش از رأی صادر شده بود." با این حال، به گفتۀ تحلیلگران با مجرم شناخته شدن یک عضو حزب الله، این گروه نمی‌تواند اعلام پیروزی کند و یا مدعی شود که رأی دادگاه سیاسی بوده یا از قبل نوشته شده بود، زیرا، دادگاه سه عضو دیگر حزب الله را از اتهام شرکت در قتل و اقدام تروریستی تبرئه کرده است.     

رادیو بین المللی فرانسه