به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۹

ملانیا ترامپ کیست؟ بانوی اول سنتی و غیر معمول آمریکا

بانوی اول عمدتا سعی کرده است که در سیاست دخالت نکند
ملانیا ترامپ در دومین شب گردهمایی حزب جمهوری‌خواه سخنرانی کرد و از مردم آمریکا خواست تا در "ناآرامی نژادی کشور" تامل کنند. این حضوری نادر - و شاید ناخواسته - برای ملانیا ترامپ در کانون توجه‌ها بود. 

دونالد ترامپ در سال ۱۹۹۸، که هم ثروتمند و کاریزماتیک و هم ظاهر موهایش معمولی بود، احتمالا مشکلی با گرفتن شماره تلفن از کسی نداشت.

اما وقتی آن سال در یک مهمانی تلاش کرد که شماره مدل جوانی را بگیرد، کارش به مشکل خورد. ملانیا کناوس ۲۸ ساله به او گفت که "من شماره‌ام را به تو نمی‌دهم. تو شماره‌ات را به من بده و من با تو تماس خواهم گرفت."

آن‌ها ۷ سال بعد از آن ملاقات اولیه در حضور ستارگان متعددی در ملک او در ایالت فلوریدا با یکدیگر ازدواج کردند. حالا خانم ترامپ بانوی اول ایالات متحده است. اما ملانیا ترامپ کیست؟

بانوی اول "سنتی"

ملانیا ترامپ که جذاب و باشکوه است، کاملا خود را وقف همسرش و موفقیت او کرده است. او توسط خیلی‌ها با جکی کندی مقایسه می‌شود - همسر رئیس‌جمهوری که انگار از گذشته به زمان حال آمده است. خانم ترامپ، دقیقا مثل خانم کندی، به چهار زبان مختلف صحبت می‌کند: اسلونیایی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی.

وقتی آقای ترامپ در سال ۱۹۹۹ برای نخستین بار صحبت از ریاست‌جمهوری کرد، ملانیا به خبرنگاران گفت: "من خیلی سنتی خواهم بود، مثل بتی فورد یا جکی کندی."

اما او از هر نظر یک بانوی اول سنتی محسوب نمی‌شود: او نخستین بانوی اولی است که عکس‌های برهنه‌اش قبلا در مجله چاپ شده است.

در جریان رقابت‌ انتخاباتی پیشین، طرفداران تد کروز - رقیب آقای ترامپ برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه - به فعالیت‌های گذشته خانم ترامپ گیر دادند و من باب هشدار روی یکی از تصاویر برهنه او نوشتند: "با ملانیا ترامپ آشنا شوید، بانوی اول بعدی شما. کار دیگری که می‌توانید بکنید رای دادن به تد کروز است."

در اوایل سال ۲۰۱۶، مصاحبه تلفنی قدیمی آقا و خانم ترامپ با هوارد استرن، مجری رادیویی، دوباره همه جا پخش شد. آقای استرن در این مصاحبه از خانم ترامپ درباره چیزی که تنش بود ("تقریبا هیچ چیز") و مواقعی که با شوهر رابطه جنسی دارد ("هر شب، بعضا هم بیشتر") پرسید، و هنگام صحبت با آقای ترامپ از او با لفظ "آن زن هرزه‌ای که در تختت هست" یاد کرد. این مصاحبه به طرح اتهام زن‌ستیزی منجر شد.
 خانم ترامپ همچنین از روزنامه دیلی میل بریتانیا به خاطر مقاله‌ای که او ادعا کرد به طور ضمنی او را به عنوان کارگر جنسی در دهه ۱۹۹۰ معرفی کرده، شکایت کرد. این روزنامه در نهایت حاضر به پرداخت خسارت شد و در آوریل ۲۰۱۷ از بانوی اول آمریکا عذرخواهی کرد.

بعضی از مفسران و ناظران، نحوه برخورد با ملانیا ترامپ را با "هرزه‌ نکوهی" (اسلات شیمینگ) مقایسه کرده‌اند - عادت به حمله به زنان به خاطر نوع پوشش لباس یا رفتارشان.

از اسلونی تا نیویورک
خانم ترامپ در نوو مستو، شهری کوچک در یک ساعتی لیوبلیانا، پایتخت اسلونی، و در خانواده‌ای نسبتا متمول به دنیا آمد. پدرش ویکتور ابتدا برای شهردار یکی از شهرهای اطراف کار می‌کرد و سپس ماشین‌فروش موفقی شد. مادرش آمالیا نیز طراح چاپ یکی از مارک‌های پوشاک بود.

او بعدها برای تحصیل طراحی و معماری به لیوبلیانا رفت. در وبسایتش ادعا شده بود که مدرک کارشناسی دارد، اما بعدا مشخص شد که در همان سال اول دانشگاه ترک تحصیل کرده بوده است. این وبسایت نهایتا به طور کامل از اینترنت حذف شد و دامنه‌اش بازدیدکنندگان را به وبسایت کاری آقای ترامپ هدایت می‌کرد.

او در ۱۸ سالگی با یکی از آژانس‌های مدلینگ در میلان قرارداد امضا کرد و راهی اروپا و آمریکا شد و در یک رشته تبلیغات مهم، نقش ایفا کرد. آشنایی او با آقای ترامپ به یکی از مهمانی‌های هفته مد نیویورک بازمی‌گردد.

بنا به گزارش‌ها، او نیز مانند همسرش نوشیدنی الکلی مصرف نمی‌کند و علاقه‌ای به مهمانی‌های شبانه ندارد. او برند جواهر خود را داشت و گفته می‌شود که در روند طراحی نیز نقش داشته است.

آن‌ها در سال ۲۰۰۵ ازدواج کردند و در سال ۲۰۰۶ صاحب پسری به نام بارون شدند.

او بلافاصله بعد از پیروزی شوهرش در انتخابات همراه او به کاخ سفید نرفت، و تا پایان کلاس‌های پسرش در سال ۲۰۱۷ در نیویورک ماند.

او از آن موقع همیشه به خدمه کاخ سفید در تزئین این مکان برای جشن کریسمس کمک کرده است.

خانم ترامپ ظاهرا گذشته خود را با حمله‌های شوهرش به روند مهاجرت وفق داده است و می‌گوید که همه کارهایش قانونی بوده است.

بحث‌های زیادی بر سر دلیل ملانیا ترامپ برای پوشیدن این لباس در رسانه‌ها در گرفتمنبع تصویر،REUTERS
توضیح تصویر،
بحث‌های زیادی بر سر دلیل ملانیا ترامپ برای پوشیدن این لباس در رسانه‌ها در گرفت

او به مجله هارپرز بازار گفت که "حتی فکر ماندن در اینجا بدون مدارک را هم نکردم. باید از قوانین پیروی کرد. باید از قانون پیروی کرد. هر چند ماه یک بار باید به اروپا برگردید و مجددا ویزا بگیرید."

در ژوئیه ۲۰۲۰، مجسمه بانوی اول در زادگاهش اسلونی به آتش کشیده شد و پلیس اعلام کرد که در این باره تحقیق خواهد کرد.

"سیاست‌گذاری کار شوهرم است"
خانم ترامپ عمدتا از بحث‌های سیاسی فاصله گرفته است و حضور خود را به ایستادن کنار شوهرش محدود کرده است. او در مصاحبه‌ای با مجله جی‌کیو در سال ۲۰۱۶ گفت که "تصمیم من این است که در سیاست و سیاست‌گذاری دخالت نکنم. این‌ چیزها کار شوهرم است."

او در انتخابات ۲۰۱۶ بالاخره وارد صحنه شد و در روز اول گردهمایی حزب جمهوری‌خواه در ماه ژوئیه در زمانی که به طور سنتی به همسر نامزد تعلق می‌گیرد سخنرانی کرد، لحظه‌ای که طبق انتظار پیش نرفت.

مفسران خیلی سریع به شباهت گفته‌های او با سخنرانی میشل اوباما در جریان نشست حزب دموکرات در سال ۲۰۰۸ پی بردند، و صحبت‌هایش تحت‌الشعاع افتضاح دزدی ادبی قرار گرفت.

او هنگام بازدید از یکی از مراکز نگهداری کودکان مهاجر در سال ۲۰۱۸ لباسی به تن داشت که پشتش نوشته شده بود "من که اصلا برایم مهم نیست، برای شما چی؟" و با این کار بحث‌های شدیدی به راه انداخت.

او بعدا به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که "برای مردم و رسانه‌های دست چپی بود که از من انتقاد می‌کنند. می‌خواستم نشان دهم که برایم مهم نیست."

با وجود این وقایع، او در مقایسه با اسلافش کمتر شناخته شده است. او به مجله جی‌کیو گفت که به شوهرش مشاوره می‌دهد، اما حرفی از محتوای این مشاوره‌ها نزده است.

به گفته او "کسی نمی‌داند و کسی هم نخواهد دانست، چرا که این چیزی بین من و شوهرم است."

بی بی سی  فارسی