به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۹

فرمانده سپاه تهران:

 رقم اختلاس‌های ۱۰ سال اخیر حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است
فرمانده سپاه تهران می‌گوید که اگر تمام اختلاس‌ها طی ۱۰ سال اخیر را جمع کنیم به عددی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم. محمدرضا یزدی که روز سه‌شنبه چهارم شهریور در جشنواره «کارمند تراز انقلاب اسلامی» سخنرانی می‌کرد در عین حال گفته که این رقم اختلاس «در بودجه ۱۰ ساله کشور رقمی نیست، هرچند که یک ریال آن هم زیاد است».

این نخستین بار است که یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی آماری در مورد کل اختلاس‌های صورت گرفته اعلام می‌کند، هرچند به نظر می‌رسد به دلیل عدم شفافیت نهادهای نظارتی در ایران و عدم رسیدگی به بسیاری از پرونده‌ها، رقم اختلاس‌ها بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان باشد.

بخشی از پرونده‌های متعددی که طی سال‌های اخیر درباره اختلاس‌های مدیران و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران رسانه‌ای شده است مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه سپاه پاسداران بوده است.

یکی از این موارد مربوط به هلدینگ یاس، سازمان اصلی بنیاد تعاون سپاه، است که در حوزه خدمات، مسکن و واسطه‌گری فعال بود و پس از افشای پرونده‌های فساد ۱۳۰۰۰ میلیارد تومانی آن، سال ۹۶ منحل شد.

گفت‌وگوی محمد سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان، با برنامه اینترنتی «اتاق شیشه‌ای» که از طریق یوتیوب پخش می‌شود صورت گرفته است.
بیشتر در این باره:
مثلث فساد در سازمان اطلاعات سپاه
این پرونده که قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌گوید هم اکنون در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال رسیدگی است بازداشت عیسی شریفی، قائم مقام محمد باقر قالیباف، شهردار وقت تهران، را نیز به‌دنبال داشت.

به گفته محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، رقم فساد آقای شریفی در ارتباط با همکاری شهرداری تهران و هلدینگ یاس ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

در این پرونده نام چند نفر از معاونان و مدیران بنیاد تعاون سپاه هم مطرح شده است ولی گزارشی درباره ارقام فساد و اختلاس آنها منتشر نشده است.

حق‌شناس به سایت اعتمادآنلاین گفته که بخشی از این رقم به خارج از کشور منتقل شده است ولی رقمی اعلام نکرد.

یکی دیگر از موارد پر سروصدا درباره فساد مالی در ایران مربوط به پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر صادق لاریجانی در دوران ریاست قوه قضائیه، است که رقم آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

از دیگر پرونده‌های مشهور فساد در ایران، فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه بود که برخی از فرزندان و نزدیکان مقام‌های ارشد نظام از جمله عمار صالحی، پسر عطاء‌الله صالحی، فرمانده سابق ارتش، هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری، وزیر کار ایران و پرویز کاظمی، وزیر پیشین رفاه ایران در آن نقش محوری داشتند.

محمدباقر قالیباف، هشتم خرداد، به‌عنوان رئیس سال اول یازدهمین دوره مجلس اعلام شد
بیشتر در این باره:
‫فاسدترین سردار‬
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله در بخش دیگری از اظهارات روز سه‌شنبه خود گفته که «ما بیش از ۱۲۰ هزار مدیر و چند میلیون کارمند» داریم، «اما از این تعداد افراد بسیار کمی تخلف می‌کنند».

محمدرضا یزدی مدعی شده که افراد به گفته او «دشمن» و «کسانی که متوجه ابعاد قضایا نیستند»، اذهان عمومی را «در داخل و خارج به این سمت می‌برند که تعداد زیادی متخلف وجود دارند».

او اخبار منتشره درباره اختلاس‌ها را موجب «واکنش‌های منفی» مردم دانسته و تاکید کرده که «این را مثلاً می‌توان در کاهش مشارکت در انتخابات دید».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نیز روز سه‌شنبه از کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، مشارکت سراسری در انتخابات مجلس یازدهم ۴۲.۵ درصد و این رقم در تهران ۲۵ درصد بود که پایین‌ترین میزان رسمی مشارکت در انتخابات ۴۱ سال گذشته است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری مهر و سایت رادیو فردا/ک.ر/ر.ح