به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۹۹

آلکسی ناوالنی می‌تواند برای معالجه به آلمان منتقل شود

 

آلکسی ناوالتی 

پزشکان معالج آلکسی ناوالنی اعلام کردند این منتقد پوتین می‌تواند برای معالجه به خارج منتقل شود. ناوالنی در اغما به‌سر می‌برد و گفته می‌شود که او به احتمال زیاد با ماده خطرناکی مسموم شده است.

شامگاه جمعه، ۳۱ مرداد (۲۱ اوت) پزشکان معالج آلکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین سیاستمدار مخالف رئیس جمهوری روسیه اعلام کردند که او می‌تواند برای معالجه به خارج منتقل شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آناتولی کالینیچنکو، معاون رئیس بخش بیمارستان اُمسک با اشاره به اینکه وضعیت جسمانی الکسی ناوالنی ۴۴ ساله تثبیت شده است، افزود: «ما مخالفتی با انتقال بیمار به بیمارستان دیگر نداریم.» او افزود که خانواده ناوالنی با انتقال او به بیمارستانی دیگر در روسیه مخالفت کرده‌اند و "مسئولیت انتقال او را خود برعهده می‌گیرند".

بعداز ظهر جمعه  پزشکانی که از آلمان برای معاینه آلکسی ناوالنی به شهر اُمسک (Omsk) سیبری رفته‌اند، خبر دادند که اجازه ملاقات با او را یافته‌اند و او را معاینه کرده‌اند. آنها گفته بودند که مشکلی برای انتقال او به آلمان وجود ندارد.

پیش از این مقامات کاخ کرملین گفته بودند، در صورتی که پزشکان معالج اجازه حرکت به ناوالنی را بدهند، رهبری روسیه مخالفتی با انتقال او به آلمان نخواهد داشت.

اکنون وکیل این شخصیت برجسته اپوزیسیون روسیه از دیوان حقوق بشر اروپا تقاضا کرده است، حکم انتقال او به آلمان را صادر کند. 

همسر و نزدیکان ناوالنی امیدوارند که این منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین به‌زودی به برلین منتقل شود. بیمارستان شاریته برلین برای پذیرش ناوالنی ابراز آمادگی کرده است. پیش‌تر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیشنهاد کرده بود، ناوالنی برای معالجه به آلمان منتقل شود.

یولیا ناوالنی، همسر الکسی ناوالنی در بیمارستان اُمسک

یولیا ناوالنی، همسر الکسی ناوالنی در بیمارستان اُمسک

الکسی ناوالنی ۴۴ ساله حقوقدان، فعال مدنی و بنیانگذار نهاد "کارزار مبارزه با فساد" در روسیه است. او از مخالفان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است و بارها به زندان افتاده است.

یولیا ناوالنایا، همسر ناوالنی هم از با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور روسیه خواستار انتقال همسرش به آلمان شده است. در نامه او که در توئیتر منتشر شد آمده است: «من به طور رسمی از شما درخواست اجازه خروج آلكسی ناوالنی و انتقال او به آلمان را دارم.»

کشف "ماده‌ای مرگ‌زا"

پزشکان معالج ناوالنی در بیمارستان اُمسک بامداد جمعه گفته بودند که اوضاع بیمار برای انتقال به مکان دیگری مناسب نیست. آنها مدعی شده بودند که ناوالنی مسموم نشده بلکه اختلال متابولیکی دارد و علت آن نیز پایین بودن قند خون بیمار است.

 یکی از پزشکان ارشد بیمارستان گفت، روی لباس و پوست ناوالنی یک ماده شیمایی پیدا شده است، ماده‌ای که در تولید لیوان‌های پلاستیکی نیز به‌کار می‌رود. او تاکید کرد: «این ماده در خون ناوالنی یافت نشده است».

ایوان شدانوف، سرپرست "صندوق مبارزه با فساد" ناوالنی، در این راستا گفت، پلیس به پزشكان گفته است، "ماده‌ای مرگ‌زا" کشف کرده‌است، ماده‌ای که می‌تواند ناوالنی را مسموم کرده باشد.

بیمارستان اُمسک، جایی که آلکسی ناوالنی بستری شده است

بیمارستان اُمسک، جایی که آلکسی ناوالنی بستری شده است

ناوالنی روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد به دلیل وضع بد جسمی که "احتمالا ناشی از عوارض یک مسمومیت شدید" است به بیمارستان اُمسک منتقل شد. سیاستمدار ۴۴ ساله از روز پنجشنبه در اغما به‌سر می‌برد و از طریق تنفس مصنوعی به زندگی ادامه می‌دهد.

به گفته کیرا یارمیش، سخنگوی ناوالنی، حال او روز پنجشنبه در هواپیما به هم خورده است. یارمیش احتمال می‌دهد که ناوالنی مسموم شده است، زیرا او پیش از پرواز "فقط یک چای نوشیده است".

ناوالنی چهره اصلی اپوزیسیون خارج از پارلمان روسیه به‌شمار می‌رود و در انتخابات شهرداری مسکو. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۷ درصد رای آورد. او تا کنون چندین بار  هدف حمله قرار گرفته و یک بار نیز از ناحیه چشم زخمی شد.

گروه "سینما برای صلح"

هواپیمای حامل پزشکان آلمانی را بنیاد "سینما برای صلح" برلین به اُمسک فرستاده است. این بنیاد در سپتامبر ۲۰۱۸ نیز پیوتر ورزیلوف، از منتقدان پوتین و همسر نادژا تولوکونیکووا، از اعضای اصلی گروه "پوسی رایت" را که به دلیل مسمومیت در روسیه بستری شده بود، به آلمان منتقل کرد.

"سینما برای صلح" را تهیه‌کننده اسلوانیایی یاکا بیزلیج در سال ۲۰۰۲ بنیان نهاد. هدف این بنیاد تقویت صلح از طریق حمایت از فلیم‌هایی است که در خدمت صلح و زندگی‌مسالمت‌آمیز جهانیان هستند.

این بنیاد برای درآمدزایی جشن‌های مجلل با شرکت ستارگان سینمای آمریکایی و سیاستمداران نامدار برگزار می‌کند، به همین دلیل منتقدان زیادی دارد. برخی منتقدان بر این نظرند که این بنیاد در رابطه با منابع درآمد و مخارج خود شفاف عمل نمی‌کند.

دیتر کسلیک، رئیس پیشین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) از منتقدان سرشناس این بنیاد است.

دویچه وله فارسی