به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۹۹

تعدادی از متهمان بیانیه ۷۷ به حبس محکوم شدند

 

حجت کرمانی، حقوقدان و وکیل شماری از امضا کنندگان بیانیه ۷۷ نفر از صدور حکم برای ۱۴ نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در پرونده موسوم به "۷۷ نفر" در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران خبر داده است. به گفته آقای کرمانی، براساس رای صادره علی شکوری‌راد، محمدحسین کروبی، محسن آرمین، قربان بهزادیان نژاد و صدیقه وسمقی به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

مهدی محمودیان، از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال اصلاح‌طلب هم از جمله افرادی است که به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و همچنین "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور" در مجموع به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است که گفته می‌شود ۴ سال آن به دلیل فراخوان روشن کردن شمع به یاد قربانیان ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه بوده است.

براساس حکم صادره آذر منصوری، ریحانه طباطبایی، عیسی سحرخیر، عبدالله رمضان زاده، محمد صادق نوروزی، مهدی دریس پور، حسن اسدی زید آبادی و محسن امین زاده از اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" تبرئه شده‌اند.

۷۷ فعال سیاسی از طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان بعد حوادث آبان ماه ۹۸ و سرکوب شدید اعتراضات، در بیانیه‌ای ضمن حمایت از معترضان، از دولت ایران خواسته‌ بودند تا "با احترام به حقوق مردم به ویژه حق اعتراض مسالمت آمیز و آزادی بیان از اعمال خشونت در هر سطحی پرهیز کنند و فورا نسبت به تعقیب کیفری آمران و عاملان تیراندازی به سوی مردم اقدام کرده و نتیجه آن را به اطلاع مردم برسانند"

پس از انتشار این بیانیه، برخی از امضا‌کنندگان آن از جمله مصطفی تاج‌زاده، حسین کروبی، قربان بهزادیان‌نژاد، حسن اسدی زیدآبادی، عیسی سحرخیز و ریحانه طباطبایی به دادسرا احضار شدند.

اعتراضات آبان ۹۸ در واکنش به افزایش ناگهانی قیمت بنزین اتفاق افتاد و در جریان آن ، خشونت‌های گسترده‌ای علیه معترضان اعمال شد. گزارش‌ها از کشته شدن صدها نفر در این اعتراضات حکایت داشت.

مهدی محمودیان در صفحه شخصی خود در توئیتر خبر صدور حکم خود را اعلام کرده است.

او نوشته: " ۴ سال بخاطرفراخوان روشن کردن شمع به یاد قربانیان انهدام هواپیمای اواکراینی توسط موشکهای سپاه و یک سال بخاطرگفتن آدم نکشید به نهادهای امنیتی و نظامی در آبان نود و هشت."

پس از ساقط شدن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین توسط سپاه پاسداران در دی ماه سال گذشته و کشته شدن تمامی مسافران و خدمه، آقای محمودیان به همراه عده ای از فعالان مدنی و سیاسی فراخوان به روشن کردن شمع برای کشته شدگان این هواپیما را دادند.

آقای محمودیان علاوه بر محکومیت حبس، به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، دو سال منع خروج از کشور و چهار ماه خدمات عمومی نیز محکوم شده است.