به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۳، ۱۳۹۹

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی 'تا ۱۹ ثانیه بعد از انفجار موشک مکالمات داخل کابین را ضبط کرده است'

 

رییس سازمان هواپیمایی ایران در یک نشست خبری نتایج بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی به دست سپاه پاسداران را اعلام کرده است.

هواپیمای مسافربری اوکراین، ۸ ژانویه، (۱۸ دی) پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی در جنوب تهران با دو موشک سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

ایران بعد از سه روز انکار، سرانجام اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران "به خاطر خطای انسانی" این هواپیما را هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

نقشه مسیر هواپیما

تورج دهقانی زنگنه گفته است همزمان با انفجار فیوز مجاورتی موشک اول، ضبط اطلاعات در ساعت ۶.۱۴.۵۳ ثانیه متوقف شده است. او گفته است "تا کنون تمام متغیرها نشان می‌دهد هواپیما در شرایط پروازی نرمال و در پروفایل پروازی پیش بینی شده قرار داشته است."

ایران پس از مدت‌ها امتناع، جعبه سیاه این هواپیما را به فرانسه فرستاد و یک گروه بین‌المللی مسئول تجزیه و تحلیل داده‌های جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شد. در این گروه نمایندگانی از کشورهای ایران، آمریکا، بریتانیا، کانادا، سوئد و فرانسه حضور داشتند.

آقای زنگنه گفته است جعبه سیاه داخل کابین هواپیما، "تا ۱۹ ثانیه بعد از انفجار موشک مکالمات داخل کابین را ضبط کرده است."

او گفته است در این کابین دو خلبان و یک معلم خلبان حضور داشتند. "هر سه متوجه شرایط غیرعادی می‌شوند اما تا آخرین لحظه مشغول هدایت هواپیما بودند و معلم راهنما نیز اقدام به ارائه کمک می‌کند."

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی ایران "در این لحظه هواپیما دچار مشکل الکتریکی می‌شود و به دستور معلم خلبان، برق کمکی هواپیما روشن می‌شود. هر دو موتور در ثانیه‌های پس از انفجار روشن بوده است."

به گفته آقای دهقانی زنگنه، در این لحظه هیچ صدایی از کابین مسافران شنیده نشده که نشان می‌دهد مسافران در این لحظات در سلامت بوده‌اند، ضبط صدا پس از ۱۹ ثانیه متوقف می‌شود."

هنوز سایر طرف‌هایی که در تجزیه و تحلیل جعبه سیاه حضور داشتند در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفته است ۲۵ ثانیه بعد از انفجار اول، موشک دوم برخورد کرده و تحلیلی از آثار موشک دوم در جعبه سیاه وجود ندارد.

او گفته است این نشان می‌دهد انفجار موشک نخست باعث وارد شدن "آسیب قابل توجه" به هواپیما شده و همزمان ضبط صدا از سوی هر دو جعبه سیاه (CVR و DVR) در فاصله ۱۹ ثانیه پس از شلیک موشک اول قطع شده است.

هواپیمای اوکراین

اخیرا دادستان نظامی تهران گفت شلیک موشک دوم سپاه پاسداران به این هواپیمای مسافربری "قابل پیشگیری" بوده و اپراتور برای شلیک مجدد به هواپیما "کسب مجوز نکرده است."

سیستم پدافند سپاه پاسداران با وجود صدور مجوز پرواز برای این هواپیما اقدام به سرنگون کردن آن به عنوان "هدف متخاصم" کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران در این نشست به آنچه بهره‌برداری سیاسی از این مسایل خوانده هشدار داده و گفته چنین کاری، روند رسیدگی به سانحه را "تحت الشعاع" قرار خواهد داد. او توضیح بیشتری در این باره نداده است.

این هواپیما، علاوه بر شهروندان عمدتا ایرانی حامل ۵۷ کانادایی، ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار بریتانیایی بود.

سوئد که شهروندانش در میان مسافران این هواپیما بودند گفته است ایران با پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراین موافقت کرده است اما خانواده شماری از قربانیان می‌گویند روشن شدن حقیقت مهم‌تر از دریافت غرامت است.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین گفته است بدون تحقیقات کامل و شفاف درباره سرنگونی این هواپیما، نمی‌توان درباره پرداخت غرامت با دولت ایران به توافق رسید.

این انجمن گفته است "اولویت خانواده‌های قربانیان قبل از هرگونه مذاکره بر سر غرامت، مشخص شدن واقعیت و تنبیه مقصران است."

بی بی سی