به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۹

روح‌الله حسینیان، از چهره‌های جنجالی اصولگرایان درگذشت

فرزند روح‌الله حسینیان از چهره‌های جنجالی اصولگرا، از مرگ او خبر داد. حسینیان از تندروترین چهره‌های امنیتی در حمله به دگراندیشان و مخالفان بود. برخی علت مرگ حسینیان را "ابتلا به کرونا" و برخی "عارضه قلبی" عنوان کرده‌اند.

اعضای خانواده روح‌الله حسینیان و خبرگزاری‌های ایران درگذشت این چهره جنجالی قضایی، امنیتی و سیاسی نزدیک به محافل بالای اصولگرایان تندرو را تأیید کرده‌اند. درباره علت مرگ روح‌الله حسینیان اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است.

به گفته باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، روح‌الله حسینیان "در پی ابتلا به کرونا" درگذشته است. برخی رسانه‌های دیگر اما علت مرگ حسینیان را "عارضه قلبی" عنوان کرده‌اند.

دختر روح‌الله حسینیان نیز به خبرگزاری مهر گفته است: «در مورد علت مرگ و برگزاری مراسم تشییع و تدفین پدرم متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.». این خبرگزاری همچنین نوشته است که حسینیان "سابقه بیماری قلبی داشته" و از دیروز دوشنبه در بیمارستان خاتم‌الانبیا بستری بوده است.

روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود و از نیمه دهه ۱۳۶۰ در پست‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی حضور فعال داشت.

روح‌الله حسینیان متولد ۱۳۳۴ در شیراز است. او در ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و در مدرسه حقانی که پایگاه روحانیان افراطی بود، اصول دین و شرعیات آموخت و به زودی با تندترین طلاب متعصب پیرو آیت‌الله خمینی که با رژیم شاه مبارزه می‌کردند، رابطه برقرار کرد.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ او طلبه‌ای ۲۳ ساله بود که با ورود به قوه قضائیه مسئولیت‌های مهمی به عهده گرفت. حسینیان در زمان محمد ری‌شهری به عنوان قائم‌مقام دادستان انقلاب اسلامی در وزارت اطلاعات انتخاب شد.

گفته می‌شود که او در پیوند با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در سرکوب‌های خشن و بی‌رحمانه دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ نقشی بارز داشت. روح‌الله حسینیان آشکارا کشتن ده‌ها نویسنده و روشنفکر دگراندیش را توجیه و از سعید امامی، متهم اصلی قتل‌های سیاسی موسوم به "قتل‌های زنجیره‌ای"، دفاع می‌کرد.

در سال ۱۳۷۸ روزنامه صبح امروز از قول روح‌الله حسینیان تیتر زد: «ما خودمان والله یک زمان قاتل بودیم».

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

عضو فعال "جبهه پایداری"

روح‌الله حسینیان نماینده دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بود. او در مجلس هشتم رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی (فراکسیون حامی دولت محمود احمدی‌نژاد) بود.

در دولت نهم، رئیس جمهور احمدی‌نژاد، طی حکمی روح‌الله حسینیان را به سمت مشاور امنیتی و سیاسی خود گماشت. او از پایه‌گذاران اصلی جبهه پایداری بود.

حسینیان با سرسختی با تصویب توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی (برجام) مخالفت می‌کرد، تا آنجا که در مجلس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را به مرگ تهدید کرد و گفت: «شما را اعدام می‌کنیم و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم».


روح‌الله حسینیان از سال ۱۳۷۴ تا امروز رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود. به گفته منتقدان، او ساز و کار این مرکز "تحقیقاتی" را در راستای تحریف کامل روند پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ هدایت کرد.

دویچه وله فارسی