به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۹

ادامه تظاهرات ضددولتی در بلاروس؛ لوکاشنکو اسلحه به دست در خیابان‌‌!

 ادامه تظاهرات ضددولتی در بلاروس؛ لوکاشنکو اسلحه به دست در خیابان‌‌!
-هزاران نفر از کارگران و هنرمندان و پزشکان به اعتراضات مردمی در بلاروس پیوسته‌اند.
- لوکاشنکو در اوج اعتراضات با لباس ضدگلوله و اسلحه به دست به میان نیرو‌های امنیتی بلاروس رفت و به آنها روحیه داد!
-اینترنت در مینسک به گفته‌ی مقامات مسئول این کشور «به دلایل امنیتی» برای ساعاتی قطع شد.

اعتراضات ضددولتی در بلاروس ادامه دارد و هزاران نفر از مخالفان الکساندر لوکاشنکو یکشنبه ۲۳ اوت (دوم شهریور) در خیابان‌های مینسک و چند شهر دیگر تظاهرات کردند و علیه رئیس جمهوری دیکتاتور این کشور که حمایت روسیه را دارد شعار دادند.


تظاهرات گسترده مردم در بلاروس میدان «استقلال» مینسک
این پانزدهمین روز متوالی است که مردم بلاروس در اعتراض به نتیجه‌ی انتخابات در خیابان‌ها تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

معترضان در پی انتشار فراخوان برگزاری تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی در میدان «استقلال» مینسک پایتخت این کشور تجمع کردند. آنها با در دست گرفتن پرچم‌های قدیمی (سفید و قرمز) بلاروس و سر دادن شعار «لوکاشنکو برو» خواستار آزادی بازداشتی‌‌ها شدند.

اما لوکاشنکو در اقدامی عجیب روز یکشنبه در اوج اعتراضات با لباس ضدگلوله و اسلحه به دست در حالی که چند مجافظ داشت به میان نیرو‌های امنیتی بلاروس رفت و از آنها به خاطر تلاش برای «برقراری نظم و امنیت» تشکر کرد و به خیال خودش به آنها روحیه داد!

تحلیلگران دلیل این اقدام لوکاشنکو را نمایش قدرت در برابر مخالفان و تهدید معترضان برای پایان دادن به اعتراضات ارزیابی می‌کنند.

طبق اعلام کمیسیون ملی انتخابات بلاروس الکسلاندر لوکاشنکو، که از وی به عنوان آخرین دیکتاتور اروپا نام می‌برند، با کسب ۸۰/۲۳ درصد آرا در انتخابات پیروز شد و برای ششمین بار در مقام ریاست جمهوری ابقا گشت اما مخالفانش می‌گویند او تقلب کرده است.

سویتلانا تیخانوفسکایا نامزد مخالفان در جایگاه دوم قرار گرفت، اما ضمن رد نتیجه انتخابات و اتهام‌ زدن درباره تقلب، از بلاروس فرار کرد و به لیتوانی پناهنده شد. وی خود را برنده انتخابات معرفی کرده و از کشور‌های خارجی به ویژه اروپایی‌ها خواسته که پیروزی لوکاشنکو را به رسمیت نشناسند.

ادامه تظاهرات ضددولتی در بلاروس؛ لوکاشنکو دست به دامان پوتین شد!

اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بلاروس بسیار مورد توجه رسانه‌ها و ناظران بین‌‌المللی قرار گرفته است به ویژه ویدئویی که نشان می‌‌دهد یکی از معترضان در برابر نیروهای ضدشورش گیتار می‌زند و دیگران او را با آواز همراهی می‌‌کنند.


اتحادیه اروپا با فشار و پایداری مردم بلاروس در تظاهرات گسترده، اعلام کرد که نتیجه‌ی این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد و دست به تحریم خواهد زد.

الکساندر لوکاشنکو در جریان آشفتگی داخلی پس از فروپاشی شوروی و بلوک شرق در دهه ۹۰ میلادی در بلاروس به قدرت رسید و شواهد نشان می‌دهد که قصد ندارد با انتخابات نمایشی که برگزار می‌کند، از قدرت کنار برود! بر اساس گزارش‌ها وی حتی از مدت‌ها پیش شروع کرد تا با زمینه‌سازی‌های سیاسی و حقوقی، پسر خود را برای جانشینی‌اش آماده کند!

بر اساس گزارش‌ نت‌بلاکس که اتصال اینترنت در جهان را رصد می‌کند، اینترنت در بلاروس به گفته‌ی مقامات مسئول «به دلایل امنیتی» برای ساعاتی قطع بوده است.


بنا به تازه‌ترین گزارش‌ها، شمار زیادی از هنرمندان و همچنین کارگران و کارمندان شامل پرسنل راه‌آهن و کارخانه‌های صنعتی و پرسنل مجتمع‌ها و تولیدی‌های کوچک و بزرگ در مینسک به مردم پیوسته‌اند و اعتراضات گسترده‌‌تر شده است.

کیهان لندن