به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۹۹

نتیجه آزمایش کرونا در ۶۰ درصد اصفهانی‌ها مثبت است

 

در استان اصفهان از هر صد نفری که آزمایش کرونا می‌دهند، نتیجه ۵۰ تا ۶۰ نفر مثبت می‌شود و این یعنی تعداد بیماران بدحال در حال بیشتر شدن است.
تست كرونا
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان روز چهارشنبه ۲۹ مرداد گفت: براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۳۴۷ هزار و ۸۳۵ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر جان خود را از دست دادند. میانگین روزانه از هزار و ۵۰۰ بیمار مشکوک حدود ۵۰۰ نفر کرونا مثبت هستند، یعنی روزانه حدود پانصد بیمار جدید در داخل استان کشف که حدود ۱۵۰ نفر بستری می‌شوند. سیر صعودی تعداد بیماران و بیماران بستری به وضوح در استان دیده می‌شود و برآورد ما این است که این روند با سرعت ادامه دارد تا ببینیم دورهمی‌های شهریورماه چه وضعیتی برای ما به وجود خواهد آورد.

وی افزود: در زمان حاضر تعداد بیماران بستری در داخل بیمارستان‌ها حدود ۹۳۵ بیمار است که از این تعداد نزدیک ۲۰۰ نفر در آی سی یو و صد نفر تحت حمایت تنفس مصنوعی به زندگی خود ادامه می‌دهند. دست کم ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های شهر اصفهان بستری هستند و به تدریج افزایش بستری را در شهر اصفهان و در شهرهای بزرگ استان مانند خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شهرضا و فلاورجان داریم همچنین در شهرستان‌های کوچکتر شرایط قابل قبول است اما به نسبت جمعیت عدد زیادی است.وی تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۲۶ کلیدری ادامه داد: بیش از یکهزار نفر در حوزه سلامت طی این مدت به کرونا مبتلا شدند و متاسفانه پنج نفر شامل ۲ پزشک و سه نفر غیر پزشک را از دست دادیم. اما با سیر جدید و برنامه بلند مدت داخل استان برای اینکه بتوانیم تنفس قابل قبولی در کادر بهداشت و درمان ایجاد کنیم چرخش در بیمارستان‌های ریفرال (خورشی و امین و الزهرا) در استان و به ویژه در مرکز ایجاد خواهیم کرد. سناریویی در استان تبیین کردیم که تا جای ممکن تخت‌های بیمارستانی را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم تا از خدمات محروم نشوند از این رو تخت‌ها در شهرستان‌های مختلف توزیع می‌شوند. بیمارستان عیسی بن مریم با صد تخت به چرخه پذیرش بیماران کرونایی باز می‌گردد و اگر روند به همین صورت پیش برود حدود ۷۵۰ تخت بیمارستان الزهرا به این بیماران اختصاص خواهد یافت.

در فصل سرما شاهد خیز شدید کرونا هستیم
وی اظهار کرد: برآورد این است که از شهریورماه و همزمان با آغاز فصل سرما، بازگشایی مدارس و مراسم‌های مختلف پیش‌رو احتمال خیز شدید بیماری را داشته و تخت‌های بیمارستانی عادی و ویژه باید افزایش یابد. براساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی برای نیم کره شمالی تعداد مبتلایان و مرگ و میر در فصل سرما چهار تا پنج برابر افزایش خواهد داشت همچنین همکاران اپیدمیولوژیست ما پیش بینی کردند در فصل سرد سال تعداد بیماران به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار بیمار برسد که هزار نفر آن‌ها تنها در شهر اصفهان بستری خواهند شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: آنچه ما را نگران کرده خستگی شدید کادر درمان است، متاسفانه در دوره جدید هم بیماران جوان‌تری را در بیمارستان‌ها مشاهده کردیم. متاسفانه طی ۶ ماه گذشته سه مادر باردار را بر اثر کرونا از دست دادیم، حدود هفت مادر باردار درگیر کرونا در بیمارستان امین بستری هستند که سه نفر آن‌ها بدحال هستند.

هنوز پروتکل مشخص درمان بیماری کرونا یافت نشد
وی افزود: برغم اینکه ۶ ماه از بیماری کرونا در کشور و استان گذشته هنوز پروتکل مشخص درمانی برای بیماران نداریم و نظام‌های سلامت دنیا به جمع بندی مشخص نرسیده‌اند. داروهای خاص مشخص "رمدسیویر و اکتمرا " هستند که هیچ یک جز پروتکل‌های نهایی در درمان بیماری نیستند اما برای بیماران خاص توصیه می‌شوند. با تمهیدات وزارت بهداشت تولید داخل رمدسیویر آغاز شد و تعداد محدودی به استان‌ها دادند که طی مرحله اول ۶۶ ویال، مرحله دوم حدود ۳۰۰ ویال و مرحله سوم دویست ویال در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت و این در حالیست که هر بیمار کرونایی نیازمند ۶ ویال رمدسیویر است.

 هزینه بستری بیماران کرونایی در بخش ویژه ۱۰ میلیون تومان است
کلیدری اظهارداشت: بیماران بستری در بخش عادی حدود چهار تا پنج میلیون و بیماران بستری در بخش ویژه حداقل ۱۰ میلیون تومان در طول مدت بستری هزینه خواهند داشت. ۹۰ درصد این هزینه طبق نظام تعرفه‌ای در طرح تحول سلامت را دولت متقبل می‌شود و ۱۰ درصد را با توجه به شرایط بیمار از واحدهای مددکاری دریافت می‌شود. عمده ترین چالش طی روزهای آتی تامین ماسک است اگر تامین ماسک را به روزانه ۲۰۰ هزار سهمیه نرسانیم احتمال کادر درمان بدون حفاظ در برابر بیماری قرار خواهند گرفت. اکنون در استان اصفهان بیش از یک میلیون ماسک تولید می‌شود اما دانشگاه علوم پزشکی اصفهان متولی ۲۴ شهرستان دیگر هم هست که باید سهمیه ماسک برای دانشگاه علوم پزشکی حفظ شود.

براساس آخرین آمار و اطلاعات، استان اصفهان با جمعیت بالغ بر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که در ۲۴ شهرستان ساکن هستند، دارای ۶۹ بیمارستان با حدود هشت هزار تخت فعال است.

همشهری آنلاین