به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۹

هشدار آمریکا درباره نقض تحریم‌ تسلیحاتی ایران

 
کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد
کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد شامگاه پنج‌شنبه تاکید کرد، دسترسی ایران به سلاح‌های پیشرفت آینده صلح و ثبات در خاورمیانه را به مخاطره می‌اندازد، به همین دلیل می‌بایست تمام تحریم‌های بین المللی علیه ایران را بازگرداند. وی هشدار داده است که ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران، تحریم خواهند شد.

کلی کرافت به شبکه العربیه گفته است که آمریکا خود را به خاورمیانه‌ای با ثبات و صلح آمیز متعهد می داند. در صورتی که ایران، حامی شماره یک تروریسم در جهان، اجازه خرید و فروش سلاح‌های جدید و قوی را داشته باشد، این روی نخواهد داد.

سفیر آمریکا تاکید کرده است: ما باید تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگردانیم.

کلی کرافت در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحریم نهادهای روسی و چینی در صورت معامله با تهران، گفت: هر شخص و هر نهادی که بین آمریکا و تلاش‌ها برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح قرار گیرد، تحریم خواهد شد.

سفیر آمریکا در ادامه این مصاحبه بر بازگشت تحریم‌های بین المللی ایران در ۲۰ سپتامبر تاکید کرد. این درحالی است که اکثریت اعضای شورای امنیت با بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران مخالفت کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم روز گذشته بر بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ۲۰ سپتامبر تاکید کرد.

مایک پومپئو در توییتی نوشته بود: هفته گذشته، به دنبال ناکامی سازمان ملل در انجام وظایف خود برای حفظ صلح و امنیت، ایالات متحده فرایند۳۰ روزه‌ بازگرداندن کامل تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را کلید زد.

آمریکا پنجشنبه گذشته طرح بازگشت تحریم‌ها و فعال کردن مکانیسم ماشه را به شورای امنیت را ارائه کرد، اما طی ۲۴ ساعت پس از این اقدام، ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در نامه‌هایی مخالفت خود را با این اقدام ایالات متحده اعلام کردند.

در همین زمینه، یان دیجانی ، سفیر اندونزی و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت، با توجه به مخالفت ۱۳ عضو با اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه درباره ایران، این شورا در «جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری» را انجام دهد.

این در حالی‌ است که دولت آمریکا تاکید کرده «با استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیکی که دارد» مانع از برچیده‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی خواهد شد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گویند، آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

آمریکا همچنین دو هفته پیش قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ارائه کرد، اما اعضای شورای امنیت از این قطعنامه حمایت نکردند.

طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم‌های تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر امسال پایان می‌یابد. اما دولت آمریکا تاکید کرده اجازه نمی‌دهد که تهران قادر به خرید و فروش و تجارت سلاح شود، و بتواند جنگ‌افزارهای پیشرفته به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش در خاورمیانه ارسال کند.

رادیو فردا