به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۳

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا: فرصت های مردم غزه باید متحول شود

غزه نمی تواند برای همیشه تحت محاصره باشد
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت دسترسی منطقه فلسطینی غزه به دیگر مناطق دنیا نمی تواند برای همیشه قطع باشد. رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت غزه نمی تواند به تنهایی خود را نگه دارد، و نمی تواند شغل ایجاد کند و رشد اقتصادی داشته باشد.
اوباما گفت او هیچ حس همدردی با حاکمان حماس ندارد، اما فرصت های مردم غزه باید متحول شود. رئیس جمهوری آمریکا گفت ایالات متحده از مذاکرات آتش‌بس میان هیات های اسرائیلی و فلسطینی در قاهره حمایت می کند.

در همین حال، اسرائیل موافقت خود را با تمدید آتش‌بس با حماس پس از پایان مهلت ۷۲ ساعته در روز جمعه، اعلام کرد، اما حماس می‌گوید که هنوز برای تمدید آتش‌بس توافق نکرده است. اسرائیل اعلام نکرده برای چه مدت حاضر است آتش‌بس را تمدید کند.
موسی ابومرزوق، عضو رهبری سیاسی حماس، که در مذاکرات با مصر برای رسیدن به آتش‌بس، حاضر بود در حساب کاربری تویتر خود نوشت: «هیچ توافقی در مورد تمدید آتش بس حاصل نشده است.»

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا گفت ایالات متحده از آزادی بیشتر فلسطینی ها در غزه حمایت می کند. اما او هشدار داد که این آزادی «باید با مسوولیت بیشتری نسبت به اسرائیل همراه باشد که معنی آن این است که راکت ها را باید کنار گذاشت.»
محاصره غزه با هدف جلوگیری از ارسال سلاح و تروریست به داخل غزه و به خارج از آن اعمال شده است. اما این محاصره همزمان شرایط اقتصادی غزه را وخیم کرده و مانع سفر مردم غزه شده است.
ساکنان غزه از فرصت آتش بس چند ساعته استفاده کرده اند و به خانه هایشان بازگشته تا لوازمی که سالم مانده است را با خود ببرند. بسیاری از محلات به خاطر انبوه آوار قابل تشخیص نیست.
بیش از ۱۸۰۰ فلسطینی که بیشتر آنها غیرنظامیان بودند، در درگیری ها کشته شدند. ۴۶ سرباز اسرائیلی و ۳ غیرنظامی نیز کشته شدند. 
نیروهای اسرائیلی از غزه خارج شده اند اما در حالت تدافعی قرار دارند. 
صدای آمریکا

اوباما : نسبت به مردم غزه " سمپاتی" دارم
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه اوباما چهارشنبه شب در حاشیه اجلاس سران آمریکا و آفریقا در یک نشست خبری در واشنگتن با اشاره به جنگ یک ماه اخیر در غزه خواهان اعمال یک آتش بس پایدار شد.

اوباما با دفاع از آنچه حق دفاع اسراییل در برابر حملات حماس می خواند ، افزود:" من نسبت به گروه حماس هیچ احساس سمپاتی ندارم . اما نسبت به مردم غزه که سال ها تحت محاصره برای زندگی مجادله می کنند و درد و رنج می کشند سمپاتی دارم.

رییس جمهور آمریکا با اشاره به ضرورت تامین شرایطی که هم اسراییل در آن احساس امنیت کند و هم فلسطینی ها بتوانند با امید به آینده زندگی کنند و محاصره غزه پایان یابد، افزود:" به نظر من این مساله راه حل هایی دارد اما باید رهبران سیاسی (دو طرف) ریسک هایی را در این زمینه بپذیرند.

وی با تمجید مواضع محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: حکومت تشکیلات خودگردان قدم های بزرگی برای صلح برداشته اند ، آنها اسراییل را به رسمیت شناخته اند و فرمول دو دولت را به عنوان یک راهکار برای تحقق صلح پایدار پذیرفته اند. به نظر من شخص ابومازن برای تحقق صلح واقعی جدی است.

رییس جمهور آمریکا در ادامه از ضرورت ایجاد روحیه امید به آینده برای فلسطینی ها به ویژه مردم غزه برای تحقق صلح و سازندگی در فلسطین سخن گفت و افزود جنگ اخیر در غزه امیدها را کمرنگ کرد و باید برای ایجاد یک آتش بس دایم و رفتن به سمت صلح و امنیت دایم بر اساس فرمول دو دولت تلاش کرد.