به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۱۰، ۱۳۹۵

فرانسوا هولاند:


تنش سوریه می تواند منطقه را به آتش بکشد

به مناسبت برگزاری کنفراس سفیران فرانسه در کاخ الیزه، کاخ ریاست جمهوری این کشور، فرانسواهولاند، درمیان سخنان خود به تنش در سوریه اشاره کرد که می تواند خطر به آتش کشیدن همه منطقه را به دنبال داشته باشد.

"فرانسوا هولاند" که علت یک چنین خطری را دخالت های هم جانبه و ضد و نقیض ترکیه و روسیه توصیف می کرد، در پیوند با یورش نظامی ترکیه به کردها گفت : در حال حاضر تنها مسئله اضطراری توقف کامل نبردهاست. چرا که به گفته رئیس جمهوری فرانسه سوریه از پنج سال پیش تا کنون با یک تراژدی وحشتناک و یا فاجعه بشری فراگیر ، به ویژه در حلب، دست به گریبان است.


رئیس جمهوری فرانسه گفت از همان پنج سال پیش روسیه به رژیم بشار اسد کمک می کرد اما اسد از این کمک برای، نه تنها بمباران شورشیان، بلکه برای بمباران مردم عادی استفاده کرده است. و این باب میل بنیادگرایان همه جناح هاست. 
امروز هم ترکیه، در پی سوء قصد هائی که در این کشور انجام گرفت و برای پاسداری از مرزهایش، وارد کار شده و ارتش خود را در خاک سوریه گسترانده است تا علیه داعش وارد عمل شود. کاری که درک آن آسان است. اما ترکیه در عین حال دست به یورش به کردانی زده که خود در نبرد با گروه دولت اسلامی قرار دارند و توسط نیروهای ائتلاف حمایت می شوند. 
با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد که از استفاده از سلاحهای شیمیائی توسط رژیم دمشق پس از سال 2013 خبر می دهد، رئیس جمهوری فرانسه گفت : این جنایات نمی تواند بدون تنبیه بمانند." "فرانسوا هولاند" افزود که پاریس درتلاش تصویب قطعنامه ای در این پیوند در شورای امنیت است، چرا که به نفع هیچ کس و از جمله اعضای دائمی شورای امنیت نیست که استفاده از سلاحهای شیمیائی به کاری عادی تبدیل شود. 

از جمله نکات دیگری که "فرانسوا هولاند" به آن اشاره کرد، اجرائی شدن توافق پاریس در مورد آب وهوا تا پایان سال جاری و لزوم تصویب این توافق توسط کشورهای امضا کننده توافق بود. 
رادیو فرانسه