به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۳، ۱۳۹۵

سوءاستفاده تروريستي داعش از كودكان

دردناك‌تر از انفجار بمب در مراسم عروسي غازي انتپ تركيه، خبري بود كه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري اين كشور داد. او در سخناني عنوان كرد كه عامل انتحاري يك نوجوان ١٢ تا چهارده ساله است كه از سوي داعش براي انجام اين عمليات استخدام شده بود. از سوي ديگر روز گذشته خبري ديگر منتشر شد كه يك نوجوان انتحاري در كركوك كه يك كمربند انفجاري به تن داشت نيز دستگير شده است. فيلم و تصاويري كه از اين نوجوان منتشر شده نشان مي‌دهد كه او ١٢تا١٣سال سن دارد و ماموران امنيتي متوجه كمربند انفجاري او شدند و لباس‌هاي او را در آوردند و قبل از اينكه بتواند بمب را منفجر كند آن را خنثي كردند. اين نوجوان يك پيراهن تيم بارسلونا را به تن داشت كه زير آن كمربند انفجاري را جاسازي كرده بود كه صحنه ناراحت‌كننده‌اي را زماني كه ماموران امنيتي اورا دستگير كردند به وجود آورد. اما اين حكايت تعداد زياد كودكاني است كه اكنون اسير دست تروريست‌ها شده‌اند و داعش نيز بيشترين استفاده از كودكان و نوجوانان مي‌برد. حضور كودكان و نوجوانان در تصاويري كه داعش منتشر مي‌كند كه آموزش كشتن و سر بريدن را مي‌دهند شرايط بسيار نگران‌كننده‌اي را به وجود آورده كه ديگر نمي‌توان در مناطق خطرناكي چون عراق و سوريه حتي به كودكان اطمينان كرد و ممكن است تروريست‌ها از معصوميت آنها براي پيشبرد اهداف خود استفاده كنند. داعش كه سربازان كودك خود را توله‌هاي خلافت مي‌داند به دنبال آموزش آنها براي كادر‌سازي حال و آينده اين گروه‌هاي تروريستي است. اما داعش تنها گروه تروريستي نيست كه از كودكان براي اعمال تروريستي استفاده مي‌كند بلكه ساير گروه‌هاي تروريستي به راحتي از كودكان و نوجوانان براي اين امر استفاده مي‌كنند. نيويورك تايمز در گزارشي گروه‌هاي تروريستي را تقسيم كرده و به استفاده آنها از كودكان و نوجوانان پرداخته است كه در حال تبديل شدن به شيوه جديدي از عمليات‌هاي انتحاري شده‌اند.

داعش| اين گروه تروريستي بمبگذاران انتحاري كودك را مستقر كرده است كه با انجام حملات در عراق و سوريه بپردازند. در ميان مرگبار‌ترين حملات مي‌توان به يك بازي فوتبال جوانان در جنوب بغداد در تاريخ ٢٥مارس٢٠١٦ اشاره كرد كه در آن يك نوجوان خود را منفجر كرد و موجب كشته شدن ٢٩نفر و زخمي شدن ٦٠نفر شد. داعش مسووليت اين انفجار را برعهده گرفت و مشخص شد كه اين اقدام توسط يك نوجوان شانزده ساله صورت گرفته است. نزديك به نيمي از كشته‌شدگان در اين انفجار نيز كودكان بودند. به گزارش آژانس كودكان يونيسف در ماه‌هاي اخير هزاران نفر از كودكان عراقي ربوده شده‌اند. طبق اين گزارش دختران با خطر استفاده به عنوان برده جنسي مواجه هستند در حالي كه اغلب پسران به مبارزان يا بمبگذاران انتحاري تبديل مي‌شوند.

 بوكوحرام| گروه‌هاي حقوق بشر و يونيسف نيز از افزايش چشمگير  استفاده بوكوحرام از كودكان براي انجام عمليات‌هاي انتحاري خبر دادند. گزارشي در اوايل سال جاري ميلادي از سوي يونيسف منتشر شد كه نشان مي‌دهد يك‌پنجم حملات انتحاري توسط بوكوحرام در سراسر نيجريه، كامرون و چاد توسط كودكان انجام شده است. در نيجريه نيز ديدبان حقوق بشر اعلام كرد از سال ٢٠٠٩كه بوكوحرام فعاليت خود را آغاز كرده صد و حتي هزاران جوان كه ده‌ها تن از آنها دختران بودند را به عنوان بمبگذاران انتحاري استفاده كرده است.

القاعده| شبكه ترور جهاني كه با سابقه‌اي قديمي در امر استخدام كودكان و آموزش در بمبگذاري‌هاي انتحاري است. ابومصعب زرقاوي، رهبر وقت القاعده در عراق به اسم مبارزه با اشغالگري امريكايي‌ها در عراق از نوجوانان به عنوان عاملان انتحاري استفاده كرد. زرقاوي در سال ٢٠٠٦ بر اثر حملات جنگنده‌هاي امريكايي در عراق كشته و القاعده عراق آن روزها اكنون تبديل به داعش امروزي شد.
اعتماد