به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۵

عقب گرد قابل تأمل سازمان محیط زیست در چاره اندیشی مناسب یک معضل!

تعطیلی چندهفته‌ای مدارس 
در روزهای آلوده
به گزارش پارسینه؛ معصومه ابتکار روز دوشنبه (۲۹ شهریور) اعلام کرد سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع است.
ابتکار گفته «جلسات سازمان محیط زیست با سایر مسئولان در مورد تعطیلی مدارس و تغییر ساعات ادارات ادامه دارد٬ چرا که تصور می‌کنیم این راه می‌تواند کمک‌کننده باشد.»


آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده سازمان محیط زیست «تعطیلات دوهفته‌ای، سه‌هفته‌ای و حتی یک‌ماهه» پیشنهاد کرده و در انتظار تصمیم نهایی است.

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و تبعات آن در ایران در دو دهه گذشته از رقم ۱۷ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به بیش از ۲۱ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ رسیده و مشکلات فراوان دیگری به همراه آورده است.

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران٬ آلودگی هوا در سال ۸۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضرر می‌زند.محمدهادی ايازی٬ معاون وزير بهداشت نیز در گردهمايی «آلودگی هوا و سلامت ۳۵ ميليون ايرانی» که ۱۵ شهریور در تهران برگزار شده بود٬ اعلام کرده که آلودگی هوا «هر سال به اندازه مسافران ۱۰ هواپيمای بوئينگ ۷۴۷ تلفات دارد.»

آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین آسیب‌های زیست محیطی در ایران به شمار می‌رود و برنامه‌ها و سیاست‌های نهاد‌ها و مقام‌های مسئول برای کاهش با کنترل این آلودگی در شهر‌های بزرگ نتیجه مطلوبی در بر نداشته است.

تازه‌ترین گزارش بانک جهانی و موسسه اندازه‌گیری و ارزیابی بهداشت درباره ایران نشان می‌دهد در سال ۱۹۹۰ میزان سالانه آلودگی هوا در ایران کشور ۲۸.۶۴ میکروگرم در هر مترمکعب بود که در سال ۲۰۱۳ به ۳۱.۸۹ افزایش یافته است.

پدیده افزایش میزان ریزگردها در ایران به همراه آلودگی هوا به خصوص در استان‌های غربی و جنوبی کشور طی سال‌های اخیر، بارها ادارات، مدارس و مراکز آموزشی را به تعطیلی کشانده است.

مقام‌های مسئول در پی افزایش این آلودگی‌ها با آغاز تدریجی فصل سرما در ایران٬ بار دیگر درباره احتمال تعطیلی مدارس و تغییر ساعت کار اداره‌های دولتی سخن به میان آورده‌اند.

علی‌اصغر رجبی٬ مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست از جمله افرادی است که چندی پیش از بررسی کارشناسی این سازمان برای تغییر ساعت دستگاه‌ها و ادارات به‌همراه کاهش ایام و ساعت مدارس خبر داده بود.

آقای رجبی گفته بود که «نتیجه بررسی‌ها به‌زودی به دولت ارائه می‌شود تا هیات وزیران درباره آن تصمیم‌گیری کند.»احمد‌ هادی حیدرزاده٬ مدیر‌کل محیط زیست استان تهران نیز درباره تغییر ساعات ادارات و تعطیلی مدارس گفته بود که «این طرح پس از بررسی‌ها و تأیید دولت باید مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار بگیرد.»
هنوز ابعاد تعطیلی مدارس و هزینه ای که به سیستم آموزشی کشور تحمیل خواهد کرد به دقت بررسی و تخمین زده نشده، اما معلوم نیست چرا متولیان امر بجای به جان خریدن هزینه تعطیلی آموزش و پرورش برای سلامت نگاه داشتن هوا و مردم آنهم در چند هفته، به این امر توجه نکرده اند که هزینه فوق را در راه ریشه کن کردن مسئله وارونگی دما و آلودگی های ناشی از نقص وسایل نقلیه عمومی و انتقال صنایع مزاحم و...... مسئله ریزگردها اختصاص دهند؟