به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۲، ۱۳۹۵

اصفهان ميزبان مجمع جهاني صنايع‌دستي مي‌شود



پاييز سال گذشته بود كه اصفهان از سوي شوراي جهاني صنايع‌دستي (wcc) به عنوان شهر جهاني صنايع‌دستي معرفي شد و دو ماه بعد نيز يونسكو نصف جهان را به عنوان شهر خلاق صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي انتخاب كرد. همين عناوين براي شهري كه جهانيان آن را با گنبدهاي فيروزه‌اي‌اش مي‌شناسند، كافي بود تا بيشتر از پيش رداي جهاني بودن به تن كند. حالا هم قرار است براي نخستين‌بار اين شهر جهاني ميزبان اعضاي مجمع عمومي شوراي جهاني صنايع‌دستي باشد. سوم تا ششم مهر‌ماه ٢٠٠ نفر از كارشناسان و مسوولان ارشد حوزه صنايع‌دستي از سراسر دنيا به اصفهان مي‌آيند تا در خصوص وضعيت اين حوزه تبادل‌نظر كنند. اما اين اجلاس به گفته بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي تفاوت عمده‌اي با ساير دوره‌هاي برگزاري دارد و آن هم اينكه صرفا يك اجلاس تشكيلاتي نيست. در حاشيه برگزاري نشست اعضاي شوراي جهاني صنايع‌دستي، نمايشگاه‌ها و نشست‌هاي تخصصي و همچنين كارگاه‌هاي آموزشي در‌راستاي ترويج و ارتقاي كيفيت صنايع‌دستي ايران برگزار خواهد شد.

ايران در حال حاضر مديريت بخش غربي آسيا را در شوراي جهاني صنايع‌دستي به عهده دارد و به گفته نامور مطلق قرار است در مجمع پيش رو نيز مجددا به عنوان كانديداي مديريت اين بخش از آسيا حاضر شود، نامور مطلق معتقد است براي كانديدا شدن جهت مديريت آسيا و اقيانوسيه بايد فعاليت‌هاي زيادي در اين حوزه از سوي ايران انجام شود و در حال حاضر شرايط براي حضور به عنوان كانديداي مديريت بخش آسيا و اقيانوسيه مهيا نيست. ضمن اينكه در مجمع پيش رو روساي قاره‌اي نيز تعيين خواهند شد و احتمال اينكه مديريت بخش آسيا و اقيانوسيه از خانم غدا هيجاوي به شخص ديگري منتقل شود، وجود دارد.

از جمله اتفاقات نويي كه در مجمع پيش رو قرار است بيفتد و مي‌تواند در سال‌هاي آينده در سطح جهاني برگزار شود اهداي نشان «دست خلاق» به هنرمندان برجسته عرصه صنايع‌دستي است. بهمن نامور مطلق با اعلام اين خبر گفت: «اين نشان امسال براي نخستين بار به هنرمندان اعطا مي‌شود، به همين دليل در سطح ملي هنرمندان را انتخاب كرده‌ايم، اما نشان دست خلاق مي‌تواند در سطح جهاني و به مثابه اسكار صنايع‌دستي به هنرمندان جهان اعطا شود. اين نشان را بر اساس تلاش‌هاي چندين ساله هنرمندان در زمينه صنايع‌دستي به آنها اهدا مي‌كنيم. در مراسم افتتاحيه نشست شوراي جهاني صنايع‌دستي در اصفهان براي نخستين بار اين نشان به ١٠ هنرمند برتر ايراني اهدا خواهد شد.»

به گفته معاون صنايع‌دستي كشور هدف از برگزاري نشست جهاني صنايع‌دستي تبادل علمي، توسعه تجاري، بهره‌برداري تدريجي و حضور مديران جهاني صنايع‌دستي در ايران است. نامور مطلق معتقد است: «اين اجلاس بهانه خوبي است تا صنايع‌دستي ايران به مردم جهان معرفي شود.  اميدواريم برگزاري مجمع شوراي جهاني صنايع‌دستي در اصفهان بتواند اين تاثير را داشته باشد كه اين‌گونه از هنرها در داخل كشور جدي گرفته شوند و نگاه مديران و رسانه‌ها به صنايع‌دستي تغيير كند. از سوي ديگر، در بعد جهاني هم برگزاري اين اجلاس مي‌تواند ما را از عزلت خارج كند و موجب شود كه پيله‌اي كه استكبار در حوزه اقتصاد صنايع‌دستي براي ما ايجاد كرده، شكافته و پرنده صنايع‌دستي به پرواز درآيد.»

پويا محموديان، دبير شوراي جهاني صنايع‌دستي در خصوص نشست‌هاي علمي و تخصصي در حاشيه اين نشست هم گفت: «در اين نشست هشت سخنران به بيان نظرات خود در ارتباط با صنايع‌دستي مي‌پردازند. سه نفر از اين افراد از ميان مهمانان خارجي انتخاب شده‌اند. از جمله خانم «گرين ليز» رييس منطقه اروپا در شوراي جهاني صنايع‌دستي در اين نشست سخنراني خواهند داشت.»

يكي از برنامه‌هاي جنبي نشست مجمع جهاني صنايع‌دستي برگزاري كارگاه آموزشي (بين‌المللي) رنگ‌هاي طبيعي است. به گفته مديركل توسعه و ترويج معاونت صنايع‌دستي دليل برگزاري چنين كارگاهي به شكل بين‌المللي اين است كه: «رنگرزي يكي از دغدغه‌ها و نيازهاي امروز صنايع‌دستي ايران و جهان و يكي از چالش‌هاي اين صنعت است.» اما علاوه بر اين موضوع بسته‌بندي صنايع‌دستي نيز يكي از چالش‌هاي اين حوزه است، شيزري در خصوص اقداماتي كه معاونت در اين حوزه برنامه‌ريزي كرده است، مي‌گويد: «برنامه‌هايي را طراحي كرده‌ايم از جمله اينكه جلسه‌اي با دبير شوراي سياستگذاري بسته‌بندي كشور داشتيم، كارگاه‌هاي بين‌المللي پيش‌بيني شده و از جمله كارگاهي كه با حضور اساتيد برجسته دنيا از جمله آقاي پيرسون، رييس شوراي جهاني بسته‌بندي به صورت مشترك برگزار خواهد شد. »

نامور مطلق در خصوص ضعف صنايع‌دستي ايران در حوزه بسته‌بندي مي‌گويد: «مشكل طراحي و بسته‌بندي در صنايع‌دستي مشكل جدي است. ما در زمينه بسته‌بندي كار تدريجي مي‌كنيم، هرچند در اين زمينه عملكرد مطلوبي نداشتيم اما نسبت به موضوع بي‌توجه هم نبوديم. در حوزه طراحي امسال براي همه استان‌ها اعتبار ويژه طراحي بسته‌بندي در نظر گرفته‌ايم و از همه خواسته‌ايم يك هم‌انديشي به انضمام يك نمايشگاه داشته باشند.»
روزنامه اعتماد