به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۵

مرگ در مي‌زند



بروز نگران‌کننده سرطان‌های دستگاه گوارش در میهن عزیزمان در سال‌های اخیر، گذشته از زمینه‌های ژنتیک، به عوامل متعددی مرتبط است؛ از جمله استفاده از مواد غذایی حاوی نیترات‌ (فست‌فودها، سوسیس و کالباس، ترشیجات، محصولات کشاورزی پرورش‌یافته با سموم پرخطر و...)، غذاهای پرچرب و مصرف فراوان نمک؛ و اصلاح الگوی تغذیه‌ای مسئله‌ای مهم است که باید بیش‌ازپیش هم‌میهنان به آن توجه کنند. 

زمستان فصل مراجعه بیشتر بیماران با مشکلات تنفسی به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌هاست؛ بیمارانی عمدتا کهن‌سال یا با زمینه‌ای از ضعف سیستم ایمنی که با عوامل باکتریایی یا ویروسی عارضه‌دار شده‌اند. 

ساعت حوالی شش عصر بود که انترن بخش تماس می‌گیرد که جوانی ٢٨ساله مبتلا به کنسر معده، تحت شیمی‌درمانی با تشخیص عفونت ریوی و سپسیس از درمانگاه انکولوژی از سوی استاد محترم جهت بستری معرفی شده است؛ ٢٨‌ ساله و کنسر معده؟! 


خودم را به بالینش می‌رسانم و بعد از گرفتن شرح حال و انجام معاینات فیزیکی دستورات اولیه را در برگه دستورات درج می‌کنم. 

شرایط کلی بیمار به من می‌گوید این بیمار، بیمار خوبی نیست. حال که همه آن اتفاقات را در ذهن مرور می‌کنم، با خود می‌گویم چقدر جوانی و پیکر نحیفش من را به یاد مرتضی پاشایی می‌اندازد. 

حین دریافت فراورده، بیمار بد حال می‌شود و باوجود همه تمهیداتی که به همراه دستیار ارشد به خرج می‌دهیم، پیش چشمانمان از دست می‌رود. 

جوانی که فوق‌لیسانس عمران داشت به همراه همسری جوان‌تر از خود که در لحظه‌های آخر آن‌قدر بی‌قراری و گریه می‌کند که دل همگی‌مان را به درد می‌آورد، اما چه فایده. 

لحظه‌هایی که همه محدودیت‌های حرفه‌ات، پیش چشمانت تکرار می‌شود تا از یاد نبری که وسیله‌ای و سررشته امور در جایی دیگر است.

سیدحسین مهرآوران.متخصص داخلی، فلوشیپ ریه / شرق