به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۲۷، ۱۳۹۵

اتحادیه اروپا از ایران خواست جزئیات ساخت قطعات سانتریفیوژ را به آژانس ارائه کند

اتحادیه روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست "جزئیات کامل" ساخت قطعات دستگاه‌هایی در این کشور را که می‌تواند در تولید سلاح هسته‌ای نیز به کار گرفته شوند، در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.
این بیانیه، که قرار است در نشست هفته آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شود، یک هفته پس از آن صادر شده است که این نهاد نظارتی سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود به آغاز ساخت لوله (تیوب) های روتور سانتریفیوژ در ایران

اشاره کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بلوک اروپایی در این بیانیه همچنین خواستار "همکاری کامل ایران" با آژانس بین المللی انرژی اتمی در این مورد و ارائه گزارش جدید مدیرکل آژانس در این زمینه به کشورهای عضو شده است.
از سانتریفیوژها برای غنی سازی اورانیوم استفاده می‌شود و اورانیوم غنی شده نیز، بسته به درصد غنی‌سازی آن، می‌تواند از تولید سوخت رأکتور تا تولید سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود.
بر اساس توافق اتمی تیر ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی (برجام)، جهت اطمینان از عدم انحراف تهران به سمت دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای، ایران باید فعالیت‌‌های مرتبط با غنی سازی را به میزان مشخصی محدود کند.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، که نهاد تحت مدیریت او مسئولیت نظارت بر اجرای توافق اتمی را بر عهده دارد، در آخرین گزارش خود علاوه بر اشاره به ساخت این قطعات جدید، در عین حال پایبندی ایران به برجام را هم تایید کرد.
صدای آمریکا