به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۰۴، ۱۳۹۵

افسوس پوتین از سقوط امپراطوری روسیه:

می‌شد جلوی فروپاشی شوروی را گرفت 

از باز پس‌گیری کریمه تا احیای کا گ ب، رئیس جمهور روسیه تمایل زیادی به احیای اتحاد جهاهیر شوروی دارد. این تمایل در رفتارها و سخنان او نمایان است. آوریل سال ۲۰۰۵ بود که ولادیمیر پوتین در یک مصاحبه تلویزیونی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را بزرگ‌ترین فاجعه ژئوپولتیکی قرن نامید و گفت: کسی که از فروپاشی شوروی ناراحت نباشد، دل ندارد و کسی که به فکر احیای آن باشد، عقل ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خطاب به رهبران احزابی که در انتخابات پارلمانی چند روز پیش این کشور برنده کرسی‌های پارلمان شدند، گفته است که می دانید که نگرش من نسبت به سقوط اتحاد جماهیر شوروی چگونه است؟ از نظر من هیچ لزومی برای این کار نبود. می شد اصلاحاتی را از جمله با ماهیت دموکراتیک انجام داد تا جلوی آن گرفته شود. او خاطر نشان کرده که حزب کمونیست مسئول سرزمین سابق ما یعنی اتحاد جماهیر شوروی بود نه هیچ کس دیگری.
این در حالی است که حزب کمونیست روسیه که  نسبت به حزب کمونیست زمان شوروی دستخوش تغییر و تحول شده یکی از نیروهای سیاسی است که در پارلمان جدید روسیه نماینده‌هایی را دارد. گنادی زیوگانوف، رهبر این حزب به رئیس جمهور روسیه گلایه کرد که کمونیستها در زمان تبلیغات برای انتخابات پارلمانی سوریه شاهد یک فضای رقابتی نابرابر و ناعادلانه بودند و این موجب شد که آنها سهم کوچکتری از کرسی‌ها را به دست بیاورند. او خاطر نشان کرد که نظام سیاسی ما ۷۷ حزب دارد و ۱۴ حزب برای پارلمان رقابت کردند که این وضعیت جلوی انجام گفت‌وگوی عادی را می‌گیرد.
احیای کا.گ.ب
چند روز پیش نیز رسانه‌های روسیه گزارش دادند، مسکو قصد دارد عملا با ایجاد تغییر و تحولات اساسی در ساختار نیروهای امنیتی خود سازمان اطلاعات کا.گ.ب متعلق به شوروی سابق را احیا کند.
به گزارش ایسنا، روزنامه کومرسانت روسیه گزارش داد، قرار است به جای سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) یک وزارت امنیت کشور (MGB) تشکیل شود و سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) و یک سرویس حفاظتی این کشور (FSO)‌ تحت این طرح‌ها در وزارتخانه مذکور ادغام شوند.
بر اساس گزارش رسانه‌های روسیه، طبق دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این نهاد امنیتی و اطلاعاتی جدید نیز همچون سازمان کا.گ.ب قرار است بر تعقیب منتقدان کرملین نظارت کند. در حال حاضر این وظیفه بر عهده یک کمیته موسوم به کمیته تحقیقات است که رهبری آن بر عهده آلکساندر باستریکین، از هم‌ دانشگاهی‌های سابق ولادیمیر پوتین است.
کرملین هنوز درباره این گزارش اظهار نظر نکرده است. قرار است این نهاد جدید پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ روسیه عملیاتی شود.
ولادیمیر پوتین در زمان شوروی سابق و همچنین در آلمان شرقی به عنوان افسر میان‌رده کا.گ.ب فعالیت کرده است. او از ژوئیه ۱۹۹۸ تا اوت ۱۹۹۹ رهبری سرویس FSB را بر عهده داشت. سرگئی گونچاروف، ماموری که پیش از این در دهه ۱۹۹۰ در واحد ضدتروریسم موسوم به آلفا فعالیت کرده گفت: کا.گ.ب در زمان خودش یکی از قدرتمند ترین سرویس‌های ویژه در جهان بود و همه این را تایید می کنند. تشکیل MGB می‌تواند به روسیه یک مشت قدرتمند به همراه رهبرانی متحد بدهد.
حسرت ابرقدرت شرقی
از زمانی که پوتین به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد حسرت گذشته او نسبت به شوروی سابق در انتخاب مجدد نمادهای دوره کمونیست هویدا شد. بوریس یلتسین پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری روسیه، سمبل‌های ملی دوره قبل از انقلاب تزارها را احیا کرد که عبارت بودند از پرچم سه‌رنگ روسیه، عقاب دوسر امپراتوری روی نشان کت‌های دولتی و کلاه افسران نظامی، یونیفورم‌های مربوط به جشن به سبک قرن نوزدهم گارد کرملین و ‌پذیرش حمایت قدیسان (سنت‌ها) به وسیله سرویس‌های امنیتی و نیروهای مسلح. اما پوتین به این سمبل‌ها ستاره سرخ کمونیست را که روی سخت‌افزارهای نظامی مانند تانک‌ها و هواپیماها آشکار شد، اضافه کرد. همچنین لحن سرود شوروی زمان استالین به عنوان موزیک سرود ملی روسیه مجدداً انتخاب شد.
پوتین فرزند خلف الیگارشی حاکم بر شوروی است؛ هنگامی که در روسیه، گورباچف دبیر اول حزب کمونیست و رئیس حکومت شد و شفاف‌گردانی و فسادزدایی را اصول کار خود قرار داد. کمونیسم رسمی و رژیم کمونیسم قابل نقد شد. شفاف‌سازی، درون به هم‌ریخته و فلج رژیم را آشکار کرد و ماهیت دیکتاتوری و گروه‌بندی‌هایی را که بر محور دولت شکل گرفته بود، به مردم ‌شناساند. هدف گورباچف تغییر رژیم نبود بلکه فسادزدایی، از میان برداشتن تار عنکبوت روابط شخصی و رشد دستگاه دولت بود. اما طبقه یا گروه نومان کلاتورا (گروه‌بندی‌هایی که بر اساس اقتصاد و نفوذ سیاسی تشکیل شده بود) باقی ماند و پوتین فرزند و رشدیافته همین طبقه است.
ولادمیر پوتین رئیس حزب روسیه واحد (از ۱۵ آوریل ۲۰۰۸) است. او پوتین از سال ۱۹۹۹ تاکنون یعنی به مدت ۱۶ سال همواره پست ریاست‌جمهوری یا نخست‌وزیری روسیه را در اختیار داشته است. چندی پیش کتابی با عنوان «خیزش امپراتوری پوتین، تزار جدید روسیه»، بوسیله یکی از خبرنگاران سابق روزنامه «نیویورک تایمز» که ۷ سال در مسکو زندگی می‌کرد، نوشته شد که به خوبی بیان کننده تمایلات امپراتور مابانه رئیس جمهور روسیه است.
کلمه