به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۵

زن عراقی قربانی تجاوز جنسی داعش، سفیر سازمان ملل متحد شد

"نادیا مراد باسی طه" 

یک زن عراقی ایزدی که به عنوان کنیز، مورد تجاوز جنسی داعشی ها قرار گرفته بود به عنوان سفیر سازمان ملل متحد انتخاب شد. 
نیم میلیون نفر از شهروندان عراقی در شمال این کشور، دین ایزدی دارند.



به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این زن جوان عراقی که توسط داعش به بردگی جنسی گرفته شده بود از سوی سازمان ملل متحد به عنوان "سفیر حسن نیت برای کرامت قربانیان تجارت انسان" معرفی شد.

"نادیا مراد باسی طه" زن ایزدی عراقی 23 ساله هم اکنون برای مقابله با نقض حقوق ایزدی ها توسط داعش و شناسایی آن به عنوان نسل کشی تلاش می کند.


داعش در سال 2014 با حمله به شهرها و روستاهای محل سکونت ایزدی ها در شمال عراق، شمار زیادی از آنها را به قتل رساند و زنان و دختران ایزدی را به عنوان برده و کنیز مجبور به رابطه جنسی کرده بود.



اعضای مسلح داعش در سال 2014 نادیا مراد را در روستایش به نام کوشو در نزدیکی شهر کوچک سنجار دستگیر کردند و او را به شهر موصل عراق بردند.

او گفته است که از سوی اعضای داعش به صورت گروهی مورد تجاوز قرار گرفته و بارها به عنوان برده و کنیز فروخته شده بود.
این زن عراقی قرار است به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد توجه جهانیان را به قربانیان تجارت انسان به ویژه پناهجویان، زنان و دختران جلب کند.

ایزدی ها یک اقلیت دینی در عراق هستند. ایزدی ها مسلمان یا مسیحی نیستند، به زبان کردی صحبت می کنند و دین شان ایزدی است. دین ایزدی چند هزارساله است و برخی می گویند این دین برگرفته یا نزدیک به زردشت است.

داعش ایزدی ها را کافر می داند. به همین دلیل مردان آنها را می کشد یا وادار به تغییر دین به اسلام می کند و زنان آنها را به بردگی و کنیزی می برد.