به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۵

کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه به سوریه بمباران شدند


ساعاتی پس از آنکه ارتش سوریه پایان آتش بس چند روزه را در این کشور اعلام کرد، یک کاروان کمک های بشردوستانۀ سازمان ملل در نزدیکی شهر حلب بمباران شد که در نتیجۀ آن ۱۲ نفر از جمله کارکنان صلیب سرخ کشته و ۱۸ کامیون حامل دارو و مواد غذایی سازمان ملل منهدم شدند. "استفن دو میستورا" نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه حمله به کاروان کمک های بشردوستانۀ سازمان ملل را شدیداً محکوم کرد و گفت که ارسال این کمک ها پس از مذاکرات سخت و طولانی با رژیم سوریه صورت گرفته بود.
در واقع بدون موافقت رژیم اسد ارسال کمک های بشردوستانۀ سازمان ملل به سوریه امکان پذیر نیست.

در اظهاراتی جداگانه "استفن اوبریین" مسئول هماهنگی عملیات بشردوستانۀ سازمان ملل نیز گفت : "حمله به کاروان بشردوستانۀ سازمان ملل جنایتی جنگی محسوب می شود، اگر معلوم شود که این حملۀ بیرحمانه عامدانه کارکنان سازمان ملل را هدف گرفته است."

 جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، با انتشار بیانیه ای رویکرد روسیه، متحد بشار اسد، را در قبال این جنایت مورد انتقاد قرار داد و گفت که آمریکا این موضوع را مستقیماً با دولت مسکو بررسی می کند. ساعاتی پیشتر یک دیپلمات آمریکایی، روسیه و رژیم بشار اسد را مسبب و مسئول این حمله معرفی کرده بود.

جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، نیز روسیه را به رعایت توافق آتش بس در سوریه فراخواند و از رهبران مسکو خواست تا رهبر رژیم دمشق، بشار اسد، را کنترل کند.

قرار است گروه بین المللی حمایت از سوریه مرکب از بیست کشور و سازمان بین المللی از جمله آمریکا، روسیه، عربستان، ترکیه و ایران امروز سه شنبه بیستم سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وضعیت سوریه و همچنین توافق آتش بس میان آمریکا و روسیه را مورد بررسی قرار بدهد.

اندکی پیش از آنکه ارتش سوریه پایان آتش بس در این کشور را اعلام کرد، بشار اسد، رهبر رژیم دمشق، با اشاره به بمباران مواضع ارتش سوریه در دیرالزور که به کشته شدن ۹۰ نظامی سوری منجر شد، دولت آمریکا را به نقض توافق آتش بس متهم نمود.

ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا بمباران دیرالزور را اشتباه در هدف گیری اعلام کرد و افزود که گمان می برده که اهداف بمباران شده به گروه داعش تعلق داشته اند.

امروز سه شنبه بیستم سپتامبر دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه، گفت که شرط تداوم آتش بس در سوریه توقف حملۀ مخالفان بشار اسد به ارتش سوریه است. او از مخالفان بشار اسد به عنوان گروه های "تروریستی" یاد کرد. سخنگوی کاخ کرملین در سخنانی طعنه آمیز اضافه کرد که دیگر شرط تداوم آتش بس در سوریه این است که قوای آمریکایی نیز "اشتباهاً" نیروهای سوری را بمباران نکنند.
رائیو فرانسه