به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۵

اختلاف بین آمریکا و روسیه، اجرای توافق آتش‌بس در سوریه را با مشکل روبرو کرده است

وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه 

به دنبال اختلاف نظر بین واشنگتن و مسکو، اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد که قرار بود دیشب ۱۶ سپتامبر در نیویورک برگزار شود، در آخرین لحظات با درخواست آمریکا و روسیه منحل شد. عدم توافق دو کشور بر سر چگونگی ارائه اطلاعات به شورای امنیت، دلیل عمده انحلال اجلاس دیشب شورای امنیت بود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز شنبه ابراز امیدواری کرد که آمریکا به تعهداتش در سوریه پایبند باشد. در همین حال باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دیشب اجرای طرح آتش‌بس در سوریه را مستلزم ورود کمک‌‌های انسان‌دوستانه به این کشور کرد.

در اجلاس شورای امنیت که قرار بود دیشب برگزار شود ولی منحل شد، قرار بود توافق محرمانه بین آمریکا و روسیه درباره آتش‌بس در سوریه مورد بررسی قرار گرفته و شورای امنیت با صدور قطعنامه جدیدی از این توافق پشتیبانی و حمایت کند.

ویتالی چورکین، سفیر دائمی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، دیشب به خبرنگاران گفت: برای این موضوع اجلاس شورای امنیت برگزار نمیشود که آمریکا نمی‌خواهد مفاد این توافق برای سایر اعضای شورای امنیت فاش شود.

ویتالی چورکین همچنین گفت ما نمی‌توانیم حمایت اعضای شورای امنیت را از توافق روسیه و آمریکا درباره آتش بس سوریه بخواهیم، در شرایطی که آنها از مفاد این توافق آگاهی ندارند.

یادآورمیشویم که سفیر فرانسه در شورای امنیت، مصراً خواسته که کشورش به جزئیات این توافق دست یابد. این موضوع دو روز پیش برای نخستین بار از سوی وزیر امور خارجه فرانسه ژان-مارک اِرو مطرح شد. وزیر امور خارجه فرانسه به عنوان یکی از متحدین مؤثر ائتلاف علیه داعش، خواهان اطلاعات بیشتری از جزئیات توافق واشنگتن و مسکو درباره آتش‌بس سوریه شده بود.

پس از اظهارات ویتالی چورکین، سخنگوی هیأت آمریکا در شورای امنیت نیز اعلام کرد: برای این موضوع اجلاس شورای امنیت منحل شد که ما نتوانستیم بر سر چگونگی ارائه اطلاعات به شورای امنیت به نحوی که امنیت عملیاتی ما در سوریه به خطر نیافتد، توافق کنیم.

خبر گزاری فرانسه گزارش میدهد که نگرانی آمریکا از عدم ارائه مفاد و اطلاعات توافق آتش‌بس با روسیه به دلیل حمایت های این کشور از برخی از گروه‌های شورشی در سوریه است.

در حالی که طرفین درگیر در سوریه در انتظار اعلام تمدید آتش‌بس در سوریه هستند، شکاف بین مسکو و واشنگتن، درست یک هفته پس از توافق بین این دو درباره آتش بس در سوریه افزایش یافته و ممکن است این اختلافات سرمنشأ تنش‌های تاره‌ای بین این دو کشور شود.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه، ژنرال کوناشِنکف دیروز جمعه ۱۶ سپتامبر، اعلام کرد که به رغم عدم رعایت آتش بس از سوی برخی از گروه‌های شورشی، ارتش سوریه به اجرای مفاد آتش‌بس پایبند بوده است. او همچنین آمادگی روسیه برای تمدید آتش بس در سوریه را برای مدت 72 ساعت دیگر اعلام کرد.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد تا مادامی که دولت سوریه تسهیلات ورود کمک های انسانی به شهرهای تحت محاصره در سوریه را فراهم نکند، این کشور در زمینه مبارزه علیه جهادگرایان با روسیه همکاری نظامی نخواهد کرد.

مسئولین مربوط در سازمان ملل اعلام کرده اند که کامیون‌های حاوی کمک‌های غذایی به مردم غیرنظامی حلب، کماکان در پشت مرزهای سوریه در ترکیه متوقف مانده و در انتظار چراغ سبز دولت سوریه هستند.
رادیو فرانسه