به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۵

ایران فیلم «فروشنده» را برای فرستادن به اسکار انتخاب کرد

ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و شهاب حسینی 

ایران فیلم «فروشنده»، آخرین اثر اصغر فرهادی را برای شرکت در رقابت‌های جوایز آمریکایی اسکار ٢٠١٧ انتخاب کرد. در مرحلۀ بعد، مسئولان آمریکایی اسکار، باید از میان فیلم‌های خارجی پیشنهادشده، چند فیلم را برگزینند. اصغر فرهادی در سال ٢٠١٢ برندۀ جایزۀ اسکار شد. اما در سال‌های قبل، دو فیلم‌ او - «در بارۀ الی» و «گذشته»- از سوی مسئولان ایرانی برای شرکت در اسکار انتخاب شده بود ولی آکادمی اسکار آنها را نپذیرفت.

امیر اسفندیاری سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفت: «پس از بحث های همه جانبه و بررسی های تکمیلی، این هیات با اکثریت قوی آرا، فیلم فروشنده، ساخته اصغر فرهادی را برای معرفی به فرهنگستان و رقابت از سوی کشورمان در رشته بهترین فیلم خارجی برگزید».

به غیر از «فروشنده»، چهار فیلم «ایستاده در غبار» (محمد حسین مهدویان)، «دختر» (سیدرضا میرکریمی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان) و «ناهید » (آیدا پناهنده) در فهرست نهایی گزینش قرار داشتند.

فیلم فروشنده در فستیوال کن سال ٢٠١٦ جایزۀ بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) و بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) را برنده شد.

اعضای هیئت انتخاب‌کننده شامل این افراد بود: پوران درخشنده (کارگردان)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر)، سعید عقیقی (فیلمنامه نویس و منتقد سینمایی)، امیر حسین علم الهدی (دبیرشورای سیاست‌گذاری سینمای هنر و تجربه)، شهرام مکری (کارگردان)، تورج منصوری (مدیر فیلمبرداری)، اکبر نبوی (تهیه کننده و منتقد سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی).

فیلم فروشنده هم اکنون در ٤١ سالن سینمای ایران روی پرده است. فروش این فیلم طی دو هفته نزدیک به یک و نیم میلیون دلار برآورد شده که یکی از بالاترین فروش‌ها در تاریخ سینمای ایران است.

اصغر فرهادی در سال ٢٠١١ جایزۀ خرس طلایی را برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرد و سپس در سال ٢٠١٢، جایزۀ اسکار بهترین فیلم خارجی را به خاطر همین فیلم برنده شد.