به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۹، ۱۳۹۵

رهبر بعدی داعش کیست؟

ترکی البنعلی یکی از کاندیداهای اصلی برای جانشینی العدنانی است


به گزارش «پارسینه» به نقل از نیوزویک، مرگ العدنانی نشان داد که حملات هوایی، رهبران بلند پایه داعش را هدف گرفته اند و به همین مسئله احتمال هدف قرار گرفتن ابوبکر البغدادی، رهبر تروریست های داعش را افزایش داد.

داعش سعی می کند خودش را انعطاف پذیر نشان دهد. بنا بر گزارش های اطلاعاتی، سازمان تروریستی داعش قصد دارد تا جانشینی برای ابوبکر البغدادی پیدا کند تا در صورت کشته شدن رهبر داعش، هدایت این گروه را به عهده بگیرد. همچنین، پیش بینی می شود که طی روزهای آینده البغدادی برای انتخاب جانشنین العدنانی از میان گزینه های موجود با شورای داعش دیدار کند.

ترکی البنعلی یکی از کاندیداهای اصلی برای جانشینی العدنانی است او دومین شخص با نفوذ در میان داعش، پس از البغدادی، است. البنعلی یک بحرینی متولد سال ۱۹۸۴ (۳۲ ساله) است و تا کنون با نام های مختلفی از جمله ابوسفیان السلمی، ابوحذیفه البحرینی، و ابوهمام العطاری فعال بوده است.

او یک شخصیت علمی ارشد در میان داعش است و بارها در زمان تحصیلش در امارات متحده بازداشت شده و نهایتا از این کشور اخراج شد و ۷ ماه را هم در سال ۲۰۰۷ در بحرین بازداشت بود. پس از آزادی، او شروع به آموختن علوم دینی نزد رهبران ارشد و نظریه پردازان بنیادگرا، همچون محمد المقدیسی کرد.

البنعلی اوایل سال ۲۰۱۳ به داعش در سوریه پیوست و با توجه به فن بیان قوی و سخنرانی های تاثیرگذار خود، خیلی زود به مفتی اعظم آن تبدیل شد. او فعالیتش را با بنیانگذاری و سپس هدایت اداره تحقیق و فتوای داعش آغاز کرد که از جمله فتواهای او جواز تجاوز به زنان ایزدی بود. البنعلی همچنین به همراه معلم سابقش، المقدیسی، به عنوان مذاکره کننده در جریان آزادی پیتر کسیج، گروگان آمریکایی حضور داشت.

او از جمله کسانی بود که از مشروعیت البغدادی، که در زمان بن لادن رهبری یک شاخه از القاعده را به عهده داشت، دفاع کرد و در کتابی با عنوان «دستت را برای بیعت با البغداد دراز کن»، ادعاهای البغدادی برای خلافت را توضیح داد.

در مقابل، برخی از احتمال انتخاب موسی الشواخ به عنوان جانشین العدنانی یاد می کنند. او که بیشتر با نام ابولقمان شناخته می شود، به عنوان نخستین حاکم رقه، پایتخت خود خوانده داعش، انتخاب شده بود. او ملیتی سوریه ای دارد و متولد سال ۱۹۷۳ (۴۳ ساله) در روستایی در رقه است.

ابولقمان تحصیلاتش را در دانشگاه حلب و در رشته حقوق گذرانده است و اوایل گرایش های سوفی گرایان داشت. بعدها برای مبارزه با نیروهای آمریکایی در عراق از سوی ابوقاقا السوری استخدام شد. بعدها مشخص شد که او از سوی دولت سوریه چندین بار زندانی شده بود و در زندان به نظریه پردازان سلفی معرفی شده بود.

دولت سوریه با آغاز بحران در این کشور در سال ۲۰۱۱، ابولقمان و بسیاری افراطگرای دیگر را آزاد کرد. او نیز چندین نام از جمله ابوعبدالله الغریب و ابوایوب الانصاری دارد اما با آغاز درگیری های مسلحانه در سوریه، با نام ابولقمان به عنوان امیر جبهه النصره و وابسته نزدیک به شاخه عراق القاعده فعالیت کرد. پس از آن که تروریست ها کنترل داعش را بر عهده گرفتند، او مسئولیت چاه های نفت و انبارهای گندم را به عهده گرفت و با فروش آنها به دولت سوریه، منابع مالی داعش را تامین کرد.

پس از آن که دولت اسلامی عراق و شام (داعش) اعلام موجودیت کرد، ابولقمان در میان نخستین کسانی قرار داشت که با ابوبکر البغدادی بیعت کرد. او از جبهه النصره جدا شد و بسیاری از نزدیکان خود را در بخش های مختلف داعش در سوریه، به کار گمارد.

بنابر شهادت زندانیان سابق داعش، ابولقمان به خاطر بی رحمی افراطی و روش های شکنجه سادیستیش معروف است. او دستور می داد تا فعالان، رهبران و اعضای شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد سوریه را بربایند و همچنین دستور اعدام ابوسعد الحدرامی، امیر جبهه النصره در رقه را صادر کرد.

در سال ۲۰۱۳ او به عنوان حاکم حومه شرقی حلب انتخاب شد و توانست مواضع داعش را در این منطقه مستحکم کند. بنا بر اظهارات منابع محلی، میل او به قدرت، در کشته شدن العدنانی نقش داشت، چرا که العدنانی به حومه شرقی حلب فرستاده شده بود تا از نفوذ ابولقمان بکاهد و اقتدارش را محدود کند.

عمر المهدی زیدان، دیگرکاندیدای جانشینی العدنانی است. او که همچنین با نام ابو المنظر الاردنی شناخته می شود، متولد اردن است و یکی از معروف ترین تروریست های سلفی است. عمر المهدی دارای مدرک لیسانس شریعت اسلامی از دانشگاه های اردن است و در میانه های دهه ۱۹۹۰ به همراه تعداد دیگری از رهبران سلفی، از جمله ابومصعب زرقاوی و ابومحمد المقدیسی زندانی شد. او در سال ۲۰۱۳ به داعش پیوست و بعدها به عنوان قاضی شرع و رئیس اداره قضایی داعش انتخاب شد.
«پارسینه»