به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۲، ۱۳۹۵

پروفسور علی جوان در گذشت

ختمِ آنلاین

پروفسور علی جوان ساکن آمریکا و استاد بازنشسته دانشگاه 'آم آی تی' که به خاطر پیشتازی و فعالیت هایش در عرصه لیزر و کوانتوم الکترونیک شناخته شده است، در سال ۱۹۶۰  به واسطه ساخت نخستین لیزری که به طور مستمر، با درجه خلوص رنگ بی سابقه و دقت فراوان کار می کند، به شهرت جهانی رسید.

لیزر گازی یک نقطه عطف در تاریخ فناوری های نوین دنیا به حساب می آید. در این نوع ویژه لیزر، گازی درون یک لوله شفاف، مانند لامپ مهتابی، می رود. عبور جریان از این لوله باعث رفت وآمد فوتون می شود. به عبارت دیگر، جریان الکتریکی، برای تولید نور، در یک گاز تخلیه می شود. نخستین نوع این لیزرها هلیم–نئون بود که در لیزرهای خانگی و مدارس کاربرد دارد.


پروفسور جوان قبل از اختراع لیزر گازی، تئوری لیزر سه سطحی را پایه گذاری کرد و اهمیت همگرایی فازی را در این وسیله میکروویو (ریزموج) نشان داد. این عمل، ایده لیزر بدون پراکندگی را معرفی کرد و او سپس این ایده را در استفاده از اثر رامان تحریک شده گسترش داد که نهایتاً منجر به بسط نوظهور رژیم نوری شد.

جوان از کودکی به ریاضیات و بازی با اعداد علاقه داشت، دوران دبیرستان را در دبیرستان البرز تهران گذراند و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران انجام داد. وی سپس در سال ۱۹۴۸ میلادی به آمریکا رفت و تحصیلات خود را در مقطع دکترای فیزیک در دانشگاه کلمبیا ادامه داد. این دانشمند ایرانی تبار که نشریه انگلیسی تلگراف در سال 2007 او را دوازدهمین انسان نخبه جهان معرفی کرد، 22 شهریورماه در سن 
٩٠ سالگی درگذشت


ختمِ آنلاین

 مراسم ختم یکی از استادان برجسته علم فیزیک جهان برپاست؛ اما بی‌شباهت به سوگواری‌های ما ایرانی‌ها. پرفسور علی جوان، استاد دانشگاه ام‌آی‌تی و مخترع لیزر گازی که ٢٢ شهریورماه در ٩٠سالگی در آمریکا درگذشت؛ اما یاران و دوستان و اقوامش برای آنکه بتوانند پذیرای میهمانان خود از ایران و دیگر کشورهای جهان باشند، به جای برگزاری چند مراسم ختم در ایران و آمریکا به این فکر افتادند که این مراسم را به شکل متفاوت برگزار کنند و عصر روز چهارشنبه این مراسم نه در خاک یک کشور، بلکه در فضای اینترنتی برگزار شد. سایت ekhatm که چند صباحی است به راه افتاده، حالا با انتشار آگهی برگزاری مجلس ختم این مخترع جهانی، ترافیکی بیشتر از روزهای دیگر پیدا کرده؛ چرا‌که بازتاب خبر این مراسم در شبکه‌های اجتماعی با واکنش زیادی همراه بود و بسیاری را وسوسه کرد یک ختم آنلاین را تجربه کنند. سایت، نیاز به ثبت‌نام پیچیده‌ای ندارد. شاید حتی کمتر از یک دقیقه برای این کار زمان لازم باشد. بعد از آن باید از فهرست مراسم‌های در‌حال‌برگزاری، مراسم مدنظر را انتخاب کرد. پیش از رفتن به تالار اختصاصی این مراسم، می‌توانید گل هم خریداری کنید. یک حساب اینترنتی برای این کار در نظر گرفته شده که شما می‌توانید با پرداخت پول، گلی را به صورت نمادین در تالار مراسم بارگذاری کنید. هزینه تهیه این گل، صرف مصارف عام‌المنفعه می‌شود. هم‌زمان با ورود به تالار می‌توانید پخش موزیک غمناک از پیش در نظر گرفته‌شده را آغاز کنید. بعد هم احتمالا می‌خواهید بدانید در این مراسم عزاداری چه کسانی حاضرند. مراسم پرفسور علی جوان یکی از شلوغ‌ترین ختم‌های آنلاین این سایت است. دکتر کیقباد بهدین، دکتر حسین بخشی، فرزند دکتر حسابی و... تنها بخشی از چهره‌های شناخته‌شده این مراسم هستند که به همت گروهی از فیزیک‌دانان ایران و ایرانیان داخل و خارج کشور در  ekhatm برگزار شده است. در بخش‌های جنبی این سایت، گزینه‌هایی برای آسان‌شدن کارها وجود دارد. می‌توانید شعری برای مجلس خود پیدا کنید، می‌توانید از امکانات پذیرایی در گوشه‌گوشه شهر اطلاع یابید یا حتی متن دعوت برای مراسم خود تهیه کنید. اگرچه افراد آنلاین در مراسم می‌توانند هر‌کدام پیغامی را خطاب به سوگواران مراسم اعلام کنند؛ اما هنوز چنین مراسمی برای ما ایرانی‌ها شاید کمی سرد و بی‌روح به نظر بیاید.

سعید برآبادی، شرق