به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۵

یک زن ایرانی - آمریکایی، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا شد

سحر نوروززاده سخنگوی فارسی زبان در وزارت خارجه آمریکا شد.

به گزارش یورونیوز، وی جایگزین آلن ایر شده است.
وزارت خارجه آمریکا دارای چند سخنگو است و سخنگوی فارسی زبان یکی از آنهاست.
او نخستین زن و اولین شهروند ایرانی - آمریکایی است که به سمت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا منصوب می شود.

زندگینامه
"سحر نوروززاده" یک ایرانی-آمریکایی متخصص در امور سیاست خارجی است که تا قبل از این مدیر بخش ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید بود.
براساس متن منتشر شده در ویکی پدیا، نوروززاده در سال ۱۹۸۲ در ایالت کنتیکت و از پدر و مادری ایرانی متولد شد. والدین او تقریباً ۵۰ سال پیش برای ادامه تحصیل پدرش در تخصص زنان و زایمان به آمریکا مهاجرت کردند.
سحر نوروز زاده مدرک کارشناسی خود را در امور بین‌الملل با گرایش اقتصاد بین‌المللی و مطالعات خاورمیانه از دانشکده امور بین‌الملل دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرد. وی سپس تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در مطالعات ایران در دانشگاه مریلند با موفقیت به اتمام رساند. او به چندین زبان، از جمله فارسی، دری، اسپانیایی و عربی مسلط است.

سوابق
او در سال ۲۰۱۴ به دولت اوباما پیوست، پیش از آن حدود سال ۲۰۰۹ عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) بوده است. نوروززاده به عنوان یک ایرانی-آمریکایی، نخستین سخنگوی فارسی زبان است که در وزارت خارجه آمریکا مشغول به کار است.

جوایز
سحر نوروز زاده در دوره خدمتش جوایز و تقدیرهای بسیاری را از نهادهای مختلف دولتی دریافت کرده که از جمله می توان به دفتر رئیس اطلاعات ملی، پلیس اف‌بی‌آی، مرکز ملی ضد گسترش سلاح های اتمی، وزارت دفاع ایالات متحده و وزارت امور خارجه آمریکا اشاره کرد. او همچنین مدال وزیر دفاع آمریکا برای جنگ بین‌المللی علیه تروریسم را نیز دریافت کرده است.