به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۵

ده‌ها زخمی در اثر یک انفجار مهیب در مرکز نیویورک

کشف یک قابلمه زودپز متصل به موبایل در نزدیکی محل

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا صبح یکشنبه (۱۸ سپتامبر/ ۲۸ شهریور) به نقل از محافل حقوقی گزارش داد که پلیس در نزدیکی محل انفجار در محله چلسی یک زودپز متصل به تلفن همراه پیدا کرده است.
محله چلسی که از محله‌های محبوب و پر رفت و آمد منهتن در نیویورک محسوب می‌شود، حدود ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه شنبه (به وقت محلی – حدود ۲ و نیم بامداد یکشنبه به وقت اروپای مرکزی) با انفجاری مهیب به لرزه درآمد. پلیس بلافاصله اطراف محل انفجار را مسدود کرد و واحدهای ضد ترور و آتش‌نشانی وارد عمل شدند.
در اطراف محل انفجار شمار زیادی میخانه، رستوران، سالن تئاتر و واحدهای مسکونی وجود دارد. عامل انفجار از قرار معلوم در یک مخزن زباله بوده است.
آتش‌نشانی نیویورک در نخستین ساعات پس از انفجار توییت کرد که این حادثه ۲۵ زخمی بر جا گذاشته که مرگ هیچ‌یک از آنها را تهدید نمی‌کند. در گزارش‌های بعدی شمار مجروحان ۲۹ نفر اعلام شد.
بنا بر اعلام کاخ سفید، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بلافاصله در جریان امور قرار گرفته است.
رخدادی مشابه
تنها چند ساعت پیش از انفجار در نیویورک، در مسیر یک مسابقه‌ی دو در ایالت نیوجرسی، اندکی پیش از آغاز مسابقه یک بمب لوله‌ای در یک مخزن زباله منفجر شد. انفجار یاد شده خسارت جانی در پی نداشت.

دوندگان این مراسم خوش‌اقبال بودند که آغاز رقابت به تأخیر افتاده بود. این مسابقه که با نیت خیرخواهانه سازماندهی شده و حدود ۳ هزار نفر برای شرکت در آن ثبت نام کرده بودند، در نهایت لغو شد.
به گفته‌ی یک سخنگوی دادستانی محلی، در مخزن زباله در مجموع ۴ بمب دست‌ساز مجهز به تایمر جاسازی شده بودند که تنها یکی از آنها منفجر شده است: «هدف انفجار به طور مشخص مسابقه دو بوده است».
این نخستین بار نیست که چنین حمله‌ای در آمریکا رخ می‌دهد: در آوریل ۲۰۱۳ در جریان مسابقه دو ماراتون بوستون دو بمب در نزدیکی خط پایان منفجر شدند. آن حادثه ۳ کشته و بیش از ۲۵۰ زخمی بر جا گذاشت. تیمورلنگ سارنایف، یکی از دو عامل انفجارها، در جریان تعقیب و گریز به ضرب گلوله پلیس کشته شد. جوهر سارنایف، برادر او و یکی دیگر از عوامل انفجارها، به رأی هیئت منصفه دادگاهی در آمریکا به مرگ محکوم شده است.
دویچه وله