به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۰۴، ۱۳۹۵

مسابقه بزرگ عاشیق‌ها در چهارمین جشنواره انگور ارومیه برگذار شد. (تصاویر جشنواره)

جشنواره انگور نگاه های مردم ایران را به سمت انگور ارومیه جلب کرد.استقبال  بیش از ۲۰۰ هزار نفر از جشنواره

به گزارش ایسنا این مسابقه در ششمین روز از جشنواره انگور با حضور  ۴۰  تن از هنرمندان نامی عاشیق از شهر ارومیه و استان در دهکده ساحلی چی چست ارومیه برگذار شد.

مدیراجرایی چهارمین جشنواره ارومیه، در این مراسم گفت: 
عاشیقی هنری است که ریشه در تاریخ و فرهنگ آذربایجان و به عنوان مردمی ترین و بومی ترین هنر در این دیار شناخته می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف جشنواره احیای سنت‌ها است اظهار کرد: 
شهرداری ارومیه به منظور زنده نگه داشتن و ارج نهادن به  هنر عاشیقی و عاشیق ها و ترغیب و تشویق نسل جدید به آن اقدام به برگزاری مسابقه بین عاشیق ها کرده است.

چهارمین جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی چست ارومیه در حال برگذاری است، جشنواره ای  که با نمایش آیین و سنت های مردمان آذربایجان غربی و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی با طعم انگورمیزبان هزاران گردشگر از سرتا سر ایران است.

جشنواره انگور در طی این روز ها با اجرای  موسیقی سنتی عاشیق با حضور علاقمندان در محوطه جنبی تالار فلامینگو رنگ و بوی هنری پیدا کرده است و همچنین در آن حرکات آیینی "جلمان" (پایکوبی)  در فضایی شاد اجرا می شود.

به گزارش ایسنا،۵۴ نوع انگور که در ارومیه تولید می‌شود که این ویژگی ارومیه را به نام شهر انگور در سراسر کشور و حتی منطقه معرفی کرده است و این تنوع رقم های انگور در ارومیه در غرفه روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری ارومیه در معرض دید عموم قرار می گیرد.

ملیحی، دیزماری، عسگر، تبرز، صاحیبی (سابی)،  گلین بارماغی، کیشمیش، لعل بی دانه، قیزیل اوزوم،خلیلی، گئچی امجه یی، گزن دای، رازیقی، ناردانا،حسینی، تورشک، اینح امجه یی،شیرازی،ریش بابا،وره زن بزه یی،  ریش بابا، مایا مو، نار آلان، قره شیره،فخری، سردشت قره سی، ات اوزوم،گندمی، دسترچین و ساچاخ از جمله اسامی انگور موجود درآذربایجان غربی به خصوص ارومیه است.

برگذاری مسابقه بادبادک ها ، مسابقه غذاهای سنتی از مشتقات انگور، مسابقه آواهای ماندگار، مسابقه طناب کشی، اجرای بازی های بومی و محلی و حرکات آیینی "جلمان"  از جمله برنامه‌هایی است که درطی چند روز گذشته در جشنواره انگور اجرا می شود.

ششمین روز از جشنواره انگور با بازدید شهردار و برخی مدیران و معاونین شهر و استان و با اجرای مراسم دوشاب پزان، تهیه عرق بادرشیو، رب ،اجرای موسیقی عاشیق و اجرا آیین های سنتی با  استقبال بی نظیر مردم  و گردشگران پرشورتر از روز های گذشته  تداوم یافت.

چهارمین جشنواره انگور ارومیه از ۲۳ شهریور ماه در دهکده ساحلی چی‌چست آغاز و تا  ۳۰  شهریور ماه نیز ادامه داشت.

تصاویر چهارمین جشنواره انگور آذربایجان در ارومیه