به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۹، ۱۳۹۵

یادداشت شماره ۷۵۱ ـ هوشنگ طالع

چرا شکر نعمت نمی‌کنید ؟!

من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق
چرا شکر نعمت نمی‌کنید ؟!
در سفر ریاست جمهوری محبوب به کرمانشاه ، چنان مردم هنگام سخنان « گهربار » ایشان به هیاهو پرداختند که وجودِ « نازک »شان آزرده شد و با صدای « دورگه » بر خلق بانگ زدند که : « چرا گوش نمی‌کنید » ؟ .
 در سفر چند روز پیش به قزوین نیز که از عدم برپایی مراسم « شکرگزاری » از سوی مردم این سامان ، دگربار ، دلِ نازک ایشان به درد آمده بود ، با لحنی ملتمسانه ، بر مردم بانگ زدند که « چرا شکر نعمت نمی‌کنید » ؟
راستی را ، بر پایه‌ی گفتار حکیمانه‌ی بالا یعنی : « کسی‌که نعمت‌دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد ، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود » و مردم قزوین این چنین کردند تا جایی‌که ریاست محبوب جمهور ، مردم را به ادای این فریضه فرا خواندند ؛ اما کو ، گوش شنوا و چشم بینا و زبان گویا ؟!
اما من با صدور فرمان ریاست جمهور محبوب ، دارنده‌ی کلیدِ گشاینده‌ی همه‌ی ‌قفل‌ها و صاحب تدبیرِ همه‌ی تدبیرها و به راستی ، امیدِ همه‌ی امیدها ، از سوی خود و یاران بی‌شمار هم‌اندیش ، برای نعمت‌های فراوانی که نه در وصف آیند و نه در بیان گنجند ، مراتب سپاس‌گذاری و شکرگزاری را اعلام می‌دارم ، از جمله :
 شُکرِ گشودن فرجامین پیچ‌ و مهره‌های صنایع هسته‌ای ایران با پشت‌کار و تلاش خستگی ناپذیر : از           « تسلیم‌نامه‌ی سعدآباد » تا ننگ‌نامه‌ی ترکمان‌چای ژنو  و تا رسیدن به « برجام » یا « برنامه‌ی جامع اقدام مشترک برای به بند کشیدن و اسارت ملت و مردم ایران » .
 شکرگزاری از این که آقای باراک حسین اوباما بر اثر کوشش‌های مجدانه‌ی حضرت‌عالی ، در فرجامین سخن‌رانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل با افتخار اعلام کرد : « ما صنایع هسته‌ای ایران را از کار انداختیم » .
ما شکرگزاریم که با تلاش شبانه‌روزی و بی‌ایست آن وجود گران‌قدر ، « پدآفند بازدارنده‌ی هسته‌ای » کشور از دست رفت و ایران در معرض « باژخواهی‌هسته‌ای » قرار گرفت . صدالبته جای شکر دارد که رییس کل بانک مرکزی دولت شما اعلام می‌کند که دست آورد ایران از برجام « کمابیش هیچ » است . پهلوانان هسته‌ای دولت ابدمدت شما یعنی پهلوان محمد‌جواد ظریف و پهلوان سیدعلی‌اکبر صالحی اعلام می‌کنند که واقعا آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است و دبیر شورای عالی امنیت ملی، می‌گوید : « تجربه‌های مختلف در مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای به ما ثابت کرده که اعتماد به آمریکا چه در موضوع آتش‌بس در سوریه و چه در رفع تحریم های اقتصادی ، حرکت به سوی سرآب است » . ما با صدای بلند ، شکرگزاریم که سال هاست حضرت‌عالی ، کشور و مردم ایران را  به سوی « سرآب » هدایت می‌فرمایید.
ما شاکر و شکرگزاریم که آن وجودِ مغتنم ، « ذخایر » نظام را در همه‌ی این سالیان در پناه خود گرفته‌اند تا هرچه بیش‌تر غارت کنند و چپاول نمایند .
 ما باید روز و شب ( در بیداری و خواب ) شُکرِ کمابیش 35 میلیارد دلار قاچاق در سال را که منبع سود دست‌کم 70 میلیارد دلاری برای « ذخایر » است ، به جا آوریم . ما شکر گزار و شاکریم که به دست‌ِ توانای شما ، کارخانه‌ی ارج را نابود کردند و به جای ، آن به نام نامی شما ، کارخانه‌‌ی سامسونگ را افتتاح کردند تا این افتخار در تاریخ صنعت ایران به نام آن ریاست جمهورِ محبوب ثبت گردد .
نه تنها نسل ما ؛ بلکه نسل‌های گذشته و آینده نیز شکر گزاراند که به دست توانای شما ، قانون ملی شدن صنایع نفت در سرتا سر کشور تعطیل شد و کشور به دوران پایان قاجاریه ( پیش از مشروطیت ) و عهد      « امتیاز » ها ، بازگشت داده شد . هم‌چنین است شکر واگذاری خودروسازی ملی پس از بیش از 50 سال تلاش ، به فرانسویان عزیز ؟! . بازهم شکرگزاریم برای واگذاری خاک کشور به بیگانگان در چابهار که می‌تواند آغاز میمون و مبارکی برای واگذاری‌های بیش‌تر باشد .
 شکر این نعمت می‌گذاریم که پشتیبان اصلی شما در حکومت یعنی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، خواستار خلع‌سلاح کلی کشور می‌شود و سکوت شما نیز « علامت رضا »ی حضرت‌عالی است .
 البته شکر این که محرومان کشور در سال می‌توانند 1600 گرم و یا روزانه 4.3 گرم گوشت بخورند ، در حالی‌که فرماندار دولت شما اعلام می‌کند که « ما اهل شیشلیک و کبابیم » و معاون حضرت‌عالی در مراسم پخت بزرگ‌ترین شیشلیک جهان ( یا خوراک سالانه‌ی آن گروه از محرومان ) ، عکس یادگاری می‌گیرد ؛ نه تنها بر عهده‌ی مردم قزوین بلکه به گردن همه‌ی ایرانیان است که روز و شب دست‌ِ دعا به آسمان بلند کنند و با وارد کردن « اسفند » از چین ، در هر شبانه‌‌‌‌روز ، برای دورکردن « چشم‌ِبد » از آن وجود مبارک ، اسفند دود کنند .
از سوی دیگر ، از دانش‌جویان عزیر که « ماله طلایی » را حضورتان تقدیم کردند ، تا بتوانید بر روی همه‌ی این نابسامانی‌ها که « یک‌هزارم » آن‌هم گفته نشد ، ماله بکشید و مردم ایران را مورد بازخواست قرار دهید که : چرا شکر نعمت نمی‌کنید » ؟! سپاس‌گزاریم .

آدینه 9 مهرماه 1395 ـ هوشنگ طالع