به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۰۱، ۱۳۹۵

گزارش‌گران بدون مرز:

زیر فشار‌ گذاشتن رسانه‌ها و بازداشت روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کند.
حسن روحانی در سازمان ملل

حسن روحانی در سازمان ملل : گزارش‌گران بدون مرز (RSF) سانسور و سرکوب آزادی اطلاع رسانی و بی‌تدبیری رییس جمهوری اسلامی را محکوم می‌کند   در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک برای شرکت در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بار دیگر رفتار مقام‌های مسوول جمهوری اسلامی در زیر فشار‌ گذاشتن رسانه‌ها و بازداشت روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کند.

در این هفته دست‌کم دو روزنامه‌نگار بازداشت شدند و شماری دیگر را دستگاه قضایی زیر مهار رهبر جمهوری اسلامی و وزرات اطلاعات تهدید و یا احضار کرده‌اند.
صبح روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ماموران امنیتی صدرا محقق مسوول صفحه‌های اجتماعی روزنامه شرق را در منزل خود بازداشت کردند. خبرگزاری حکومتی مهر در خبر کوتاهی نوشت : «یکی از عوامل ارتباطی میان رسانه‌های ضد انقلاب طی عملیات اطلاعاتی توسط یکی از نهادهای امنیتی دستگیر شد(...) این خبرگزاری اتهام او را « اقدام به تهیه گزارشهایی از اوضاع داخلی کشور برای رسانه های ضدانقلاب نوشته است. صدار محقق نیز خبر‌های فساد در شهرداری تهران را که به ماجرای «املاک نجومی» معروف شده‌اند، هم‌رسانی می‌کرد.
اما نخستین قربانی این رخ‌داد یاشار سلطانی مدیر سایت معماری نیوز بود. وی در روز ۲۷ شهریور پس از احضار به دادسرای دادگاه فرهنگ و رسانه‌ی تهران، در ظاهر به دلیل ناتوانی در پرداخت وثیقه‌ای کلان روانه زندان شد.۸ شهریور سایت معماری نیوز اسنادی را در رابطه با واگذاری زمین و اپارتمان به برخی مسوولان شهرداری و شورای شهر تهران منتشر کرد. مدیر سایت در همان روز به شعبه دوم دادگاه فرهنگ و رسانه‌ی تهران احضار شد و دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در آن روز سایت معماری نیوز را فیلتر کرد. سه روز بعد همین "کارگروه" خبرگزاری‌های موج و برنا ( مسدودسازی برنا پس از یک هفته برداشته شد ) و دست کم دو سایت دیگراطلاع رسانی پویش و ۹صبح را، برای انتقاد از معیارهای دوگانه دستگاه قضایی در مبارزه با فساد و یا باز انتشار خبرهایی در باره "املاک نجومی"، از دسترس خارج کرد.
رضا معینی مسئول بخش افغانستان و ایران گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد : « حسن روحانی در حالی برای آخرین بار در دوره ریاست جمهوری‌اش به مجمع عمومی سازمان ملل می‌رود که وعده انتخاباتی‌«تغییر به نفع آزادی بیان و مطبوعات» محقق نشده است. وضعیت آزادی اطلاع رسانی همچنان در ایران نامساعد است و در سایه تهدید‌های جنگ و فساد بر کشور به نظر می‌رسد این وضعیت ناگوارتر شود. دستگاه قضایی و سپاه پاسداران زیر فرمان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، اطلاع‌رسانی مستقل را مهار و سرکوب می‌کنند. حسن روحانی که بنا بر قانون ناظر اجرای قانون اساسی است، می‌توانست به این وضعیت پایان دهد، کاری که تا امروز نکرده است. او ترجیح داد بازارهای ایران را برای سرمایه‌های خارجی باز کند تا در‌های زندان‌ را به روی زندانیان سیاسی بگشاید»
در ۷ شهریور ماموران امنیتی شخصی پوش، فواد صادقی را بازداشت کردند. علت این بازداشت رسما اعلام نشده است. مشاور رئیس جمهور اسبق علی اکبر هاشمی رفسنحانی و سردبیر سابق دو سایت اطلاع رسانی تعطیل شده آینده ( بهمن ۸۸) و بازتاب امروز (اردیبهشت ١٣٩٢ ) پیش از این دو بار دیگر بازداشت شده بود. آخرین بار ٢٩ اردی‌بهشت ۱۳۹۲ بود که در تاریخ ٢٦ خرداد همان سال به شکل موقت آزاد شد. این بازداشت در پی روشنگری‌هایی در باره فساد در دولت احمدی‌نژاد بود و بازداشت اخیر وی‌ ممکن است در پیوند با پرونده‌سازی پیشین باشد.
در تاریخ ۲۷ شهریور وکلای عیسی سحرخیز اعلام کردند که حکم وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از سه سال به ۲۱ ماه تغییر کرده است. پیش از این محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع این روزنامه‌نگار، گفته بود این دادگاه موکل‌اش برای اتهام‌ « توهین به علی خامنه‌ای رهبر حمهوری اسلامی» به یک سال و برای تبلیغ علیه نظام» به دو سال حبس قطعی محکوم کرده است. عیسی سحرخیز در خاطرات‌ زندان‌اش از اتاقی به نام «کازینو سیدعلی» در زندان رجایی شهر نام می‌برد که در آن زندانی‌ها ورق و تخته‌نرد بازی می‌کرده‌اند. دادگاه این نام‌گذاری را مصداق توهین به رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.
عیسی سحرخیر یکی از چهره‌های شناخته‌ شده مطبوعات ایران است که پیش از این نیز در تاریخ ١١ تیرماه ١٣٨٨ بازداشت و تا ۱۶ مهرماه ۱۳۹۲ در زندان بسر برد. وی در موج دستگیری و احضار روزنامه نگاران به همراه سه روزنامه‌نگار دیگر به تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ بازداشت شد و از تاریخ ١٩ اسفند، در پی اعتصاب غذایی طولانی مدت و نارسایی قلبی به بیمارستان منتقل شده است. ۷ شهریور ماه حکم زندان یکی دیگر از قربانیان موج بازداشت آفرین چیت‌ساز از ده سال زندان به دو سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی کاهش پیدا کرد. در تاریخ ۲۲ اسفند سال گذشته آفرین چیت‌ساز، احسان مازندانی و سامان صفرزایی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اتهام هایی چون«فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و توهین به مقامات» محاکمه شده و به ده، هفت و پنج سال زندان محکوم شده بودند. این احکام در دادگاه تجدیدنظر به دوسال زندانی قطعی کاهش پیدا کرد.
شماری از این روزنامه‌نگاران به مانند دیگر همکاران زندانی خود از این میان محمد صدیق کبودوند، نرگس محمدی و شهروند روزنامه‌نگار زندانی رؤیا صابری نوبخت بیمار هستند اما مسوولان حکومتی از آزادی آن‌ها خوداری می‌کنند و از درمان بایسته بازمی‌دارند.
یاداور می‌شویم : بنا بر میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران یکی از امضا کنندگان آن است، محروم کردن از درمان پزشکی می‌تواند نقض ممنوعیت شکنجه و رفتار ظالمانه، غیر انسانی و یا تحقير آميز محسوب شود.
مقامات مسوول جمهوری اسلامی ایران حقوق بین‌المللی ناظر بر حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند. در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، زید رعد ال‌حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سخنرانی بازگشایی سی و سومین نشست شورای حقوق بشر از جمهوری اسلامی ایران برای عدم همکاری این کشور با مکانیزم‌های حقوق بشری بین‌المللی و گزارش‌گر ویژه انتقاد کرد. شورای حقوق بشر سازمان ملل ایران از اردی‌بهشت سال ۲۰۱۱ احمد شهید را به عنوان گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر تعیین کرده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به این گزارشگر ویژه اجازه ورود به کشو و تهیه گزارش را نداد. از سپتامبر سال جاری عاصمه جهانگیر جانشین احمد شهید خواهد شد.
ایران. در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١٦٩ قرار دارد.