به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۸، ۱۳۹۶

معاون سپاه: ۴۰ درصد معترضان جوگیر شده بودند


معاون سیاسی سپاه، اعتراضات اخیر را "تقابل گرم" و مجاهدین را "سرحلقه اصلی اغتشاشات" خواند. او با ادعای بزرگ‌نمایی در شمار معترضان گفت که سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و مجاهدین، قصد "انتقال آشوب" از پیرامون به مرکز را داشتند.
رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران تعداد معترضان تظاهرات سراسری اخیر در ایران را ۴۲هزار نفر اعلام کرد و در توجیه این رقم اندک گفت، چون اخبار عملکرد آنها بازنشر می‌شد، بزرگ جلوه می‌کردند.
او هم‌چنین مدعی شده که ۴۰درصد معترضان جوگیر شده بودند و ۹درصدشان هم به خاطر "رودربایستی با دوستان‌شان" در تظاهرات شرکت کردند.
معاون سیاسی سپاه در مراسم بزرگداشت قربانیان سانحه کشتی سانچی، اعتراضات را "پرخاشگری"‌هایی ناشی از تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه دانسته و منازعات سیاسی و نحوه تنظیم و اعلام بودجه ۹۷ را از جمله عوامل "تولید پرخاشگری" خوانده است.
سنایی‌راد می‌گوید اعتراضات سراسری دی ماه در ایران از نوع تقابل سرد نبود که مخالفان به ارزش‌ها دهن‌کجی می‌کنند. او این اعتراضات را ناشی از نارضایتی‌های اجتماعی و عوامل اقتصادی خوانده که با دخالت از خارج به "تقابل گرم" و "هنجارشکنی" سوق یافت.
براندازی و تقابل گرم
این مقام سپاه اذعان کرده که اعتراض‌های اجتماعی حق مردم است اما افزوده که آمریکا، عربستان و مجاهدین در صدد بودند با بهانه‌جویی از وضعیت، نظام را براندازند: «نقشه آن‌ها این بود که آشوب از پیرامون به مرکز منتقل شود چون معتقد بودند به واسطه اتفاق‌هایی که در گذشته در مرکز و کلان‌شهرها روی داده نیروهای امنیتی و دفاعی ایران برای مقابله با اقدامات آشوبگرانه آموزش دیده و مهارت کسب کرده‌اند اما در شهرستان‌ها تحریک‌پذیری مردم بسیار بالاست و نیروهای امنیتی و انتظامی هم حضور کم رنگی دارند لذا می‌توان مدل سوریه را با رفع معایب در اینجا اجرا کرد.»
او ولیعهد عربستان را کپی صدام حسین خوانده و در توضیح دخالت عربستان در اعتراضات سراسری اخیر، به سخنان ترکی فیصل در همایش سازمان مجاهدین در سال ۲۰۱۶ در پاریس و حمایت او از سقوط جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

خبرگزاری مهر، شنبه هفتم بهمن به نقل از سنایی‌راد نوشت، در شدیدترین درگیری‌ها که در تویسرکان روی داد، کسانی دستگیر شدند که از زمان عملیات مرصاد در سال ۶۷ بدین سو تحت تعقیب بودند: «۸۰درصد کسانی که دستگیر شدند زیر ۳۰ سال سن دارند و در این میان تعدادی هم خانم بازداشت شدند که میانسال هستند؛ در دهه ۶۰ هم آن‌هایی که اعتراضات خیابانی سازمان منافقین را رهبری می‌کردند، بیشتر خانم‌ها بودند و اکنون نیز حلقه اصلی تحریک و شروع خانم‌ها بودند به عنوان مثال چهار نفر از این خانم‌ها ایلام را به آشوب کشیدند و بعد از دستگیری این افراد مشخص شد هیچ کدام آن‌ها ایلامی نبودند... آن‌هایی که از کرج بودند در کرمانشاه دستگیر شدند یا آن‌هایی که از بندرعباس بودند در شیراز دستگیر شدند؛ این‌ها منافقینی بودند که سازمان یافته در شهرها حضور می‌یافتند و شعارها را جهت می‌دادند.»
معاون سیاسی سپاه، جهت دهی برای حمله به مراکز نظامی مانند حمله به پاسگاه نیروی انتظامی و مراکز بسیج را برنامه‌ریزی مجاهدین و مشابه اقدامات داعش در ورود به موصل خوانده است: «حتی به زندان هم حمله کردند، همانند اقدامی که داعش در ورود به موصل انجام داد و در اولین اقدام زندانیان شهر را آزاد کرد که این نشان می‌دهد مشابه‌سازی چنین اقدامی به معنای وجود همدستانی از آن‌ها در زندان است.»
دشمن یا مردم؟
چند روز پیش از این، معاون وزیر کشور در سوم بهمن با ارائه گزارشی از اعتراضات سراسری اخیر اعلام کرد که اکثر معترضان سابقه امنیتی نداشتند و سن‌شان زیر ۳۵ سال بود. حسین ذوالفقاری پیش از تهیه و ارائه این گزارش تاکید کرده بود که معرفی عوامل خارجی به عنوان مسبب رویدادهای اخیر کافی نیست.
محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران پیش‌تر گفته که نقطه شروع بحران از دشمنان نبود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعتراض‌های سراسری مردم را "نقشه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها" خوانده است. او در نخستین موضع‌گیری که شش روز پس از شروع اعتراضات بود، "قضایای اخیر" را به "دشمنان" نسبت داد و گفت که در این زمینه حرف‌هایی دارد که به موقع خواهد زد. سپس در دوازدهمین روز اعتراضات در دستکم ۸۰ شهر ایران، ادعا کرد که یک "مثلث" چند ماه برای سازماندهی این مسئله نقشه کشیده‌‌ و هزینه آن را "یکی از دولت‌های پولدار خلیج فارس" تامین کرده است.
سپاه پاسداران، هم‌نوا با خامنه‌ای، تظاهرات سراسری مردم ایران را به "آمریکا، انگلیس، اسرائیل، سازمان مجاهدین و سلطنت‌طلبان" نسبت داده و در بیانیه‌ای که ۱۷ دی منتشر شد، از"ده‌ها هزار بسیجی" برای مقابله و "آرام‌سازی آشوب‌ها" قدردانی کرد.
با همه فرافکنی‌ها، سردار سنایی کتمان نکرده که پس‌زمینه‌های ایجاد نارضایتی در میان مردم وجود دارد که مسئولان و مسببان از آن غافل بوده‌اند. او توضیح داده که اعتراض‌ها فروکش کرده‌اند اما مسئولان باید به جای متهم کردن یکدیگر مردم را به آینده امیدوار کنند.
دویچه وله