به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۳۰، ۱۳۹۶

ترکیه عفرین را گلوله باران کرد

شهر مرزی عفرین از سال ٢٠١٢ در اختیار یگان‌های مدافع خلق بوده است
وزیر دفاع ترکیه از به اجرا گذاشتن طرح حمله به شهر عفرین در مرز سوریه خبر داده و نیروهای کرد مستقر در این شهر گفته‌اند که ترکیه روستاهای اطراف شهر را گلوله باران کرده است.
روز جمعه، ٢٩ دی (١٩ ژانویه)، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، اعلام کرد که عملیات از پیش طراحی شده علیه شهر مرزی عفرین در شمال سوریه به اجرا گذاشته می‌شود. وی گفت که هدف اصلی این عملیات "نابودی" نیروهای یگان‌های مدافع خلق مستقر در این شهر است. دولت ترکیه می‌گوید که این گروه وابسته به حزب کارگران کرد - پ‌ک‌ک - یک گروه جدایی‌طلب کرد است که دولت ترکیه آن را سازمان تروریستی می‌داند.
پیشتر، دولت ترکیه هشدار داده بود که حضور شبه‌نظامیان مسلح کرد در کنار مرزهای خود را تحمل نمی‌کند و به آمریکا در مورد تشکیل یک نیروی بزرگ متشکل از این اعضای این گروه و استقرار آن در نزدیکی مرزهای خود هشدار داده بود.
مقامات آمریکایی گفته‌اند که در نظر دارند برای جلوگیری از قدرت گرفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و مقابله با اقدامات احتمالی او در سرکوب مردم پس از پایان جنگ داخلی آن کشور یک نیروی ٣٥ هزار نفری متشکل از نفرات محلی به خصوص اعضای یگان‌های مدافع خلق را ایجاد کنند.
شهر عفرین از سال ٢٠١٢ میلادی در اختیار یگان‌های مدافع خلق بوده است.
وزیر دفاع ترکیه در تلویزیون این کشور گفت که "عملیات مورد نظر اجرا خواهد شد، حتما به اجرا گذاشته می‌شود، همانطور که رئیس جمهوری کشورمان گفته است." وی افزود: "اما باید درک کنید که زمانبندی این عملیات بخشی از روند طراحی آن است به نحوی که حداکثر کارآیی این عملیات تضمین شود اما هرآنچه که لازم باشد انجام خواهد گرفت و راه‌های تروریست‌ها و حضورشان در شمال سوریه محو خواهد شد."
همزمان با اظهارات وزیر دفاع ترکیه، منابع محلی وابسته به یگان‌های مدافع خلق گفته‌اند که توپخانه ارتش ترکیه مناطق اطراف عفرین را زیر آتش گرفته است.
در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری آناتولی گزارش کرده است که واحدهای نظامی روسیه مستقر در عفرین عملیات خروج از این منطقه را آغاز کرده‌اند. این خبرگزاری گفته است که دلیل خروج نیروهای روسی آمادگی ارتش ترکیه برای حمله به عفرین است.
این گزارش‌ها از سوی منابع دیگر تایید نشده است.
منبع: بی بی سی  فارسی