به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۳۰، ۱۳۹۶

ادامه اعتراض‌های کارگری در چند شهر ایران؛

تعویق دستمزد، دلیل اعتراض‌ها 

اعتراضات کارگری که در پی تجمع‌‌های اعتراضی مردمی اخیر فروکش کرده بود، طی روزهای گذشته بالا گرفت.
گزارش‌ برخی از سایت‌های خبری حاکی از آن است که کارگران سد شفارود رشت و کارگران معدن البرز شرقی به دلیل دریافت نکردن سه ماه دستمزد روز دوشنبه ۲۵ دی دست به تجمع زدند.
خبرگزاری ایلنا نیز نوشت که کارگران نیشکر هفت تپه نیز در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما به پرداخت مطالبات مزدی، در محوطه مجتمع دست به تجمع زدند. برخی از مطالبات کارگران این مجتمع مربوط به دو سال پیش است که هنوز پرداخت نشده است.
خبر دیگر از مجتمع نیشکر هفت تپه اینکه غروب دوشنبه پس از تجمع اعتراضی، افراد ناشناس به یکی از کارگران هنگام پیاده شدن از سرویس محل کار حمله کردند.
روابط عمومی شرکت هفت تپه با تایید خبر اعلام کرد که شدت جراحات وارده زیاد نیست و کارگر مضروب، پس از درمان سرپایی مرخص شده است.
گزارش دیگری حاکی از آن است شماری از کارگران شاغل در شرکت حمل و نقل خلیج‌فارس روز سه شنبه ۲۶ دی به دلیل خصوصی‌سازی و معوقات مزدی خود مقابل ساختمان بورس تجمع کردند.
کارگران معترض که مدعی‌اند شده‌اند که مشکلات صنفی آن‌ها از زمان خصوصی‌سازی شرکت حمل ونقل خلیج فارس و تغییر مدیریت آغاز شده است. آنها خواستار آن شدند که سازمان بورس نماد معاملاتی شرکت را برای تقاضای فروش بازگشایی کند تا تکلیف این شرکت مشخص شود.
بیش از ۲۰۰ کارگر ماشین ‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز نیز از آذر ماه گذشته در پی پلمپ این کارخانه معترض هستند. آنها که حدود ۱۰ ماه دستمزد طلبکارند، نگران آینده شغلی خود هستند.
تجمع های اعتراضی کارکنان و کارگران واحدهای تولیدی و خدماتی و بازنشستگان در سالهای اخیر در پی تداوم رکود اقتصادی در ایران، اوج گرفته و ادامه یافته است.
بخش تولید اقتصاد ایران به ویژه در بخش تولید، منهای نفت، از پنج سال پیش در رکود فرورفته و موجب تعطیلی یا زیان دهی بسیاری از واحدها شده است.

اعتراض‌های خیابانی دی ماه امسال نیز از اعتراض به وضعیت اقتصادی، فساد و بیکاری آغاز شد و اوج گرفت. گفته می‌شود اعتراض‌ها در برخی از شهرها که نرخ بیکاری بیشتری داشتند، تندتر و شدید بوده است.
صدای آمریکا