به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۱، ۱۳۹۶

اعتيادي به نام جراحي زيبايي، بهار سرلك

جراحي زيبايي مسيري خطرناك براي رسيدن به زيبايي است
گاهي اوقات وقتي جلوي آينه مي‌ايستيم از تصوير منعكس‌شده در آينه راضي نيستيم. اغلب اين خرده‌نواقص ‌فكر ما را به خود مشغول مي‌كند و در آرزوي تغيير آنها هستيم. اميدواريم نخستين راه چاره‌تان را در جراحي پلاستيك جست‌وجو نكنيد. جراحي پلاستيك عملي است كه در آن اعضاي بدن اصلاح و بازسازي مي‌شوند تا ظاهر جسمي فرد تغيير كند. زير تيغ جراحي رفتن شوخي‌بردار نيست و ممكن است عوارضي بلندمدت براي صورت و بدن شما داشته باشد و ممكن است به جاي كمك به داشتن چهره‌اي زيبا، باعث آزارتان بشود. در بسياري از موارد، نتيجه جراحي پلاستيك شما را براي رسيدن به خواسته‌تان راضي نمي‌كند و ممكن است در نهايت متفاوت از آنچه انتظار داشتيد به نظر بياييد. البته متفاوت به معناي زشت. از طرفي اين جراحي‌ها هزينه‌بر و به‌شدت اعتيادآور هستند.

رسيدن به كمال زيبايي با خطراتي همراه است و مسبب عوارض جدي نامطلوبي مي‌شود. مشكلات بسياري براي فردي كه چندين عمل جراحي انجام داده، به وجود مي‌آيد. معمول‌ترين خطرات آن آسيب به بافت عصبي، عفونت، خونريزي، آسيب به اعضاي بدن و تورم هستند. آسيب به بافت‌هاي عصبي منجر به فلج كامل اندام و از دست دادن مقادير بسيار زياد خون شده و مرگ فرد را رقم مي‌زند. با اين وجود چه كسي حاضر است خطر بروز اين عوارض را به جان بخرد؟


شايد خود عمل جراحي بخش خطرناك ماجرا نباشد اما بيهوشي هم پيامدهاي خودش را دارد. از مشكلاتي كه بيهوشي ايجاد مي‌كند مي‌توان به عفونت ريه، سكته، حمله قلبي و حتي مرگ اشاره كرد. شايد اين پيامدها براي‌تان ملموس نباشند اما كم‌كم گريبان شما را مي‌گيرند و حضورشان را متوجه مي‌شويد. عمل جراحي باعث دردهاي فيزيكي مانند كمردرد و جراحت مي‌شود. از وقتي تصميم مي‌گيريد زير تيغ جراحي برويد خودتان به پيشواز خطر رفته‌ايد.


جراحي جاي زخم‌هاي عميقي را ايجاد مي‌كند كه تا آخر عمر سر جاي خود خواهند ماند. طي عمل جراحي و پس از آن از دردهاي فيزيكي رنج مي‌بريد. زني در پورتوريكو بعد از چندين جراحي براي بالا كشيدن پوست صورتش، بافت‌هاي عصبي‌ يك طرف صورتش آسيب ديده بود. بدن و صورت انسان توانايي كشيده شدن يا باز شدن مكرر را ندارند.

وقتي فردي تصميم مي‌گيرد زير تيغ جراحي برود، رضايت خود را از نتيجه كار تضمين‌ شده مي‌داند اما حقيقت چيز ديگري است. گاهي نتيجه جراحي آن‌طور نمي‌شود كه پيش‌بيني و برنامه‌ريزي شده بود. افراد ظاهر خود را تغيير مي‌دهند تا كامل به نظر برسند اما حين تلاش براي رسيدن به اين كمال، ممكن است از مسير منحرف شوند. از هر پنج نفر، يك نفر از نتيجه جراحي‌اش مايوس است.

بسياري از جوانان هنوز رشد اعضاي بدن‌شان تكميل نشده اما از ظاهرشان راضي نيستند. بسياري از نوجوان‌ها خطر زير تيغ جراحي رفتن را به جان مي‌خرند و اعضاي بدن‌شان را در سنين پايين تغيير مي‌دهند. معمولا عزت نفس يك نوجوان با ظاهر فيزيكي او عميقا مرتبط است.

افراد جوان ستايش زيبايي را از زناني ياد گرفته‌اند كه نخستين مصرف‌كنندگان جراحي پلاستيك هستند. آنها مجبور به باور اين عقيده شده‌اند زيرا اعتقاد به اينكه كمال هدف آنهاست و بايد ظاهري زيبا داشته باشند، در فكر آنها نهادينه شده است. مقاله‌اي در نيويورك تايمز گزارش كرده بود كه آمار عمل‌هاي جراحي پلاستيك در سنين ١٨ سالگي يا كمتر، از سال ١٩٩٧ سه برابر شده است. اعضاي بدن نوجوان‌ها در اين دوره در حال رشد است بنابراين زمان خوبي براي تغيير
آنها نيست.

جراحي پلاستيك هزينه‌بر است. محبوب‌ترين جراحي‌ها بوتاكس، ليپوساكشن، جراحي زيبايي چشم، عمل بيني، كشيدن پوست صورت و كاشت سينه است. در سال ٢٠١٤ شانزده ميليون جراحي پلاستيك در امريكا انجام شد و در سال ٢٠١٣ امريكايي‌ها ٧ ميليارد دلار براي جراحي پلاستيك هزينه كردند. قيمت جراحي پلاستيك با توجه به مدت و دشواري عمل جراحي برآورد مي‌شود.
جراحي پلاستيك امري اعتيادآور است. كساني كه از عمل جراحي خود راضي نيستند بارها و بارها زير تيغ پزشكان مي‌روند تا بالاخره به كمال زيبايي مد نظرشان برسند. اما در نهايت ممكن است شبيه به انسان‌ها نباشيد و به بدن و پوست‌تان آسيب‌هاي جدي وارد كنيد.

جوسلين ويلدن‌استاين، زني امريكايي است كه جراحي‌هاي پلاستيك او را به شهرت رسانده است. او آنقدر صورتش را جراحي كرده كه ديگر شبيه به انسان‌ها نيست و حدود ٤ ميليون دلار خرج اين دستاوردش كرده است.

جراحي زيبايي مسيري خطرناك براي رسيدن به زيبايي است و ممكن است مرگ فرد را رقم بزند. اين عمل تغييرات فاحشي در ظاهر شما ايجاد مي‌كند و اين ظاهر باطن شما را منعكس نمي‌كند. در رسيدن به تكامل، زيبايي نبايد اولويت اول ما باشد. بايد عيب‌ها و نقص‌هاي‌مان را دوست داشته باشيم.

تغيير ظاهر شما را كامل و زيبا نمي‌كند. بسياري از افراد ظاهرشان را تغيير مي‌دهند بدون اينكه بدانند آنها به نوبه خودشان زيبا هستند و بايد ظاهر و خصوصياتي را كه با آن به دنيا آمده‌اند بپذيرند. 
البته اگر با مشكل خاصي روبه‌رو شده‌ايد و بايد براي اصلاح آن سراغ جراحي زيبايي برويد به هر طريقي كه مي‌شود اين كار را انجام دهيد. افرادي هستند كه به خاطر بيني‌شان مشكل تنفسي دارند؛ در اين مورد عمل بيني توصيه مي‌شود.

منبع: impact news
روزنامه اعتماد