به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۹، ۱۳۹۶

پرونده مرگ هاشمی رفسنجانی 'به شورای‌عالی امنیت ملی بازگشت'

اکبر هاشمی رفسنجانی
یاسر هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داده که پرونده مرگ پدرش که در شورای عالی امنیت ملی بسته شده بوده، مجددا از سوی حسن روحانی رئیس جمهور برای بررسی به این شورا ارجاع شده و اکنون مفتوح است.
آقای هاشمی گفته که برادرش محسن که اکنون ریاست شورای شهر تهران را به عهده دارد، قرار است به زودی برای مطالعه این پرونده به شورای عالی امنیت ملی برود.
محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی هم در سالمرگ این سیاستمدار ایرانی برای دومین بار طی یک ماه گذشته، ایست قلبی برادرش را که به فوت او منجر شد، مشکوک خوانده است.
آقای هاشمی در گفت و گو با شماری از رسانه های ایران از جمله خبرگزاری ایسنا گفته "از آنجا که علت ایست قلبی اعلام شده و دلیلی برای آن ذکر نشده است جای شبهه وجود دارد و منشأ برخی گمانه‌زنی‌ها می‌شود".
اواخر آذر ماه امسال فائزه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بود که مطابق گزارش شورای عالی امنیت ملی ایران در بدن آقای هاشمی رفسنجانی ۱۰ برابر حد مجاز مواد و تشعشعات رادیواکتیو وجود داشته است.
یک ماه پس از اظهارات دختر آقای هاشمی رفسنجانی، برادرش می گوید:
 "پزشکان اعلام کردند علت مرگ ایست قلبی است، اما... ایست قلبی علل و عواملی دارد که هیچکس آن را اعلام نکرد و کمیته‌ای که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد برای بررسی همین موضوع بود. بعد از انجام بررسی‌ها آن طور که فائزه می‌گفت خانواده را دعوت کردند تا گزارش نهایی را بدهند و در آن گزارش گفتند که در بدن ایشان اشعه رادیواکتیو ۱۰ برابر حد مجاز بوده است. اما اینکه چگونه این میزان از حد مجاز فراتر رفته را کسی نمی‌داند و من هم در آن جلسه حضور نداشتم".
محمد هاشمی کالبدشکافی احتمالی برادرش را هم نامحتمل دانسته و گفته "تا جایی که من می‌دانم ایشان به جایی منتقل نشدند و کالبدشکافی هم انجام نشد و معاینه بیشتری هم از سوی کسی بعد از فوت ایشان ندیدم. در واقع من وقتی بالای سر ایشان رسیدم دیدم که پزشکان مشغول تنفس‌رسانی و ایجاد شوک در بدنش هستند تا جایی که حتی استخوان‌های سینه ایشان در اثر فشار پزشکان خون مرده شده بود".
به گفته برادر آقای هاشمی رفسنجانی در بیمارستان و پس از ناکامی پزشکان در احیای قلبی او "آقایان (حسن) قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت)، (حسن) روحانی (رئیس جمهور) و (اسحاق) جهانگیری (معاول اول رئیس جمهور) آمدند و تیم احیا بررسی‌های لازم را انجام دادند و گفتند امیدی به بازگشت ایشان نیست و همانجا پیکر را از بیمارستان به جماران منتقل کردند و دو روز بعد هم مراسم خاکسپاری انجام شد".
اکبر هاشمی رفسنجانی نوزدهم دی ماه سال گذشته در سن ۸۲ سالگی در تهران درگذشت. گزارش شده بود که وضعیت او در زمان شنا در استخری در شمال تهران رو به وخامت گذاشت و تا زمان انتقال به بیمارستان علائم حیاتی اش را از دست داد.
از زمان درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی اعضای خانواده او چندین بار علت فوت او را مشکوک اعلام کرده و همچنین درباره درباره سرنوشت وصیت‌نامه او ابراز بی اطلاعی و ابهام کرده اند.
بی بی سی  فارسی