به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۶

«دختر خیابان انقلاب» احتمالا در اوین است

نسرین ستوده 
نام این دختر مشخص نشده 
نسرین ستوده وکیل دادگستری روز یک‌شنبه اول بهمن در صفحه فیس‌بوک و توئیترش نوشت که پیگیر وضعیت این دختر است.  او نوشت: «امروز من و رضا [رضا خندان، همسر نسرین ستوده] به همان محلی رفتیم که دختر خیابان انقلاب با پرچم سفیدش بر بلندایی ایستاده بود، رفتیم تا از وضعیت‌اش مطلع شویم. 
تحقیق محلی ثابت کرد که دختر جوانی که هنوز نامش را نمی‌دانیم، همان روز بازداشت شده است. بعد از بازداشت مدت کوتاهی آزاد شده و دوباره بازداشت شده است. 
او کودک ۱۹ ماهه‌ای دارد و ۳۱ ساله است. پس از بازداشت به کلانتری ۱۴۸ خیابان انقلاب منتقل شده و سپس پرونده‌اش به دادسرای خیابان خارک رفته است، دادسرایی که فعلا به خیابان شیرودی در مفتح منتقل شده است. حفظ حقوق او و حفظ جانش با مقامات قضایی و بازداشت کنندگان است.»
در تماس تلفنی با خانم ستوده او به دویچه‌وله گفت که امروز هم (دوشنبه دوم بهمن) او به دادسرا رفته ولی نتوانسته اطلاعات بیشتری کسب کند. خانم ستوده اما تاکید کرد که مطمئن شده که این دختر هم‌اکنون در بازداشت است.
روسری سفید و چهارشنبه‌های سفید
این زن جوان، در یک روز چهارشنبه دست به این حرکت اعتراضی زده است و از آنجا که روسری او نیز سفید رنگ است، این گمانه مطرح است که شاید حرکت او در ارتباط با کمپین چهارشنبه‌های سفید نباشد.
"چهارشنبه‌های سفید" نام کمپینی است که مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار مبتکر آن بود. او که کمپین آزادی‌های یواشکی در اعتراض به حجاب اجباری را از مدتها پیش راه انداخته، پیشنهاد داد که زنان در همه‌جای ایران در اعتراض به حجاب اجباری روزهای چهارشنبه با روسری سفید در انظار عمومی ظاهر شوند.
پس از حرکت اعتراضی دختر خیابان انقلاب، مسیح علی‌نژاد با انتشار عکس این دختر در فیس‌بوکش نوشت: 
«اين زن ايرانی است كه از دل ايران نماد اجبار را چون برچم اعتراض بالا برده است، مسالمت آميز ترين شيوه برای اعتراض مدنی. ما زنان ايرانی در تمام دنيا خصوصا در راهپيمایی مربوط به زنان كه در آمريكا برگزار می‌شود امتداد صدای زنان ايرانی باشيم و نماد سفيد اعتراض‌مان به حجاب اجبار‌ی را همه جا بالا ببريم.»
رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار نیز در فیس‌بوکش نوشته که بهتر است این دختر را با نام «دختر چهارشنبه های سفید»بنامیم و نه دختر خیابان انقلاب چرا که حرکت او ادامه یک کمپین گروهی است.
او نوشته است: «دختر خیابان انقلاب زاییده چهارشنبه‌های سفید بود، چهارشنبه‌های سفید بازتاب تبعیض بود، و تبعیض دقیق ترین تصویر زن ایرانی در ایران امروز.»
در فضای مجازی نیز هشتگی با عنوان "دختر خیابان انقلاب کجاست؟" ایجاد شده و نویسندگان این هشتگ خواهان این هستند که مقامات دولتی پیگیر وضعیت این زن جوان دستگیر‌شده باشند.

خانم ستوده تاکید کرده که حفظ جان و حقوق این دختر برعهده مقام‌های قضایی و بازداشت‌کنندگان او است.
 فرداکاتور: دختر میدان انقلاب، در زندان، طرح از مانا نیستانی (رادیو فردا) 

در این زمینه: