به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۶

دولت آمریکا مقررات جدید مهاجرت را اعلام کرد

آمریکا ممنوعیت ورود مهاجران ۱۱ کشور به خاک این کشور را لغو کرد اما وزارت امنیت داخلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرایط پذیرش آن‌ها را سخت‌تر کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های آمریکایی که این تصمیم را دوشنبه شب ۲۹ ژانویه / ۹ بهمن گرفتند نام ۱۱ کشور مربوطه را اعلام نکرده‌اند اما به‌گفته سازمان‌های پناهجویی این تصمیم به مهاجران کشورهای ایران، مصر، عراق، لیبی، مالی، کره شمالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن مربوط می‌شود.
مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند که امنیت و توصیه‌های بیشتری را در روند «برنامه پذیرش پناهندگان ایالات متحده» (USRAP) در نظر خواهند گرفت، از جمله تقویت بررسی درخواست مهاجرت، به‌روز رسانی مرتب فهرست کشورهای با خطر بالا و معیارهای ارزیابی در انتخاب پناهجویان.
کریستین نیلسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا گفت: بسیار مهم است که بدانیم چه کسانی وارد ایالات متحده می‌شوند. این اقدامات امنیتیِ بیشتر راه را بر ورود افرادی که می‌خواهند از برنامه مهاجرت ما سوءاستفاده کنند، دشوار‌تر می‌کند و آنها مطمئن خواهد شد که ما به خوبی از کشورمان محافظت می‌کنیم.»
رئیس جمهور آمریکا در ژانویه سال گذشته پس از رسیدن به قدرت دستوری را برای جلوگیری از سفر و مهاجرت شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان برای ۹۰ روز صادر کرده بود که آن فرمان با اعتراضات و چالش‌های حقوقی مواجه شد که به مرور با ایجاد تغییراتی به فرمان سوم تبدیل گردید.
فرمان سوم اواخر ماه سپتامبر سال گذشته میلادی اعلام شد. پیش از تاریخ اجرای آن در ماه اکتبر، شکایت‌ها در دادگاه‌های بدوی فدرال در ریچموند (ویرجینیا) و سانفرانسیسکو (کالیفرنیا) مطرح شد و قضات این دادگاه‌ها بلافاصله فرمان سوم را به حالت تعلیق در آوردند.
فرمان سوم شامل شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، چاد و کره شمالی و مقامات سیاسی از کشور ونزوئلا می‌شد. به موجب این فرمان بیشتر ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی، همچنین برنامه پناهنده‌پذیری آمریکا از این کشورها متوقف شد.
بنا به تغییراتی که دولت ترامپ در فرمان سوم ایجاد کرد، ممنوعیت صدور ویزا توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده شامل کسانی که به آمریکا «پیوند نزدیک» دارند نخواهد شد. پیوند نزدیک شامل ارتباط خانوادگی درجه اول، زندگی کردن در آمریکا با ویزای قانونی، داشتن ویزای کار و دانشجویی می‌شود.
سرانجام دیوان عالی آمریکا ۴ دسامبر ۲۰۱۷ /  ۱۳ آذر پس از بررسی سومین نسخه فرمان مهاجرتی ترامپ اعلام کرد که دولت اجازه دارد که فرمان را اجرا کند.
کاخ سفید همچنین هفته گذشته سیاست مهاجرتی دونالد ترامپ را که در آن به ۱,۸ میلیون مهاجر غیرقانونی حق شهروندی اعطا می‌شود و در عوض ۲۵ میلیارد دلار (۲۰,۲ میلیارد یورو) برای ساخت دیوار مرزی در مرز با مکزیک درخواست خواهد شد را ارائه داد.
این برنامه در اختیار نمایندگان کنگره قرار خواهد گرفت و سپس مهاجران در مدت ۱۰ تا ۱۲ سال حق شهروندی دریافت خواهند کرد. این مهاجران کسانی هستند که در کودکی وارد آمریکا شده بودند.
در این برنامه همچنین طرح «گرین کارت لاتاری» متوقف و مهاجرت خانواده‌ها به‌شدت محدود خواهد شد.

دولت ترامپ همچنین تصمیم گرفته است که در سال ۲۰۱۸ شمار مهاجرانِ پذیرفته‌شده را کاهش دهد. در سال ۲۰۱۷ شمار این افراد ۵۳ هزار نفر بود که این تعداد در سال جاری میلادی باید به ۴۵ هزار نفر کاهش یابد.
رادیو زمانه