به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۶

نسرین ستوده وکالت یکی از دختران انقلاب را به عهده می‌گیرد


در حالی که روز گذشته، دوشنبه ۹ بهمن، شش زن در ایران با برداشتن روسری از سر و بالا رفتن از سکوها، حرکت ویدا موحدی، زن مشهور به دختر خیابان انقلاب را ادامه دادند، یکی از این زنان به نام نرگس حسینی بازداشت شده است. نسرین ستوده، وکیل دادگستری خبر بازداشت نرگس حسینی را تایید کرده و می‌گوید که وکالت او را به عهده خواهد گرفت.
نسرین ستوده به زمانه گفته سه‌شنبه ۱۰ بهمن به درخواست خانواده نرگس حسینی برای اخذ وکالت به دادسرای ارشاد در خیابان بخارست مراجعه کرده اما تا ساعت ۱۲ نرگس حسینی را برای تفهیم اتهام به دادسرا نیاوردند. این وکیل دادگستری گفته:‌ «من از دادسرا به محل کارم آمدم و از خانواده خواستم که به محض آمدن ایشان به دادسرا به من اطلاع دهند، اما هنوز موفق به دیدن نرگس حسنی نشده‌ام.»
حرکت همزمان چندین زن در اعتراض به حجاب اجباری، در شبکه‌های اجتماعی بسیار پربازتاب بوده و زمینه ساز بحث‌های فراوان درباره حجاب اجباری و واکنش حکومت ایران به این موضوع شده است. بسیاری این جرکت زنان را ستوده‌اند و آن را شجاعانه توصیف کرده‌اند و آن را استمرار اعتراض زنان ایرانی در کمپین‌های مبارزه با حجاب اجباری به ویژه کمپین آزادی‌های یواشکی و چهارشنبه‌های سفید دانسته‌اند. گروهی هم در مخالفت با این کمپین‌ها تلاش می‌کنند حرکت زنان ایرانی را بی تاثیر از این کمپین‌ها توصیف کنند. هشتگ دختران خیابان انقلاب از هشتگ‌های پرکابرد امروز و دیروز در توییتر و فیس بوک بوده است.
حجاب اجباری اما در ایران به یکی از چالش‌های روزمره زنان در برخورد با حکومت تبدیل شده است. در طول  چهار دهه اجباری شدن حجاب در ایران، هزاران زن بازداشت و تهدید شده‌اند یا فرصت‌های شغلی و تحصیلی خود را به دلیل نافرمانی مدنی در زمینه حجاب از دست داده‌اند. بودجه کلانی هم در ایران برای مبارزه با بدحجابی و ترویج حجاب صرف می‌شود.
به گفته نسرین ستوده، مطابق تبصره ماده ۶۳۸ قانون محازات اسلامی، چنانچه زنی در معابر عمومی بذون حجاب اسلامی ظاهر شود، بعد از رعایت همه تشریفات قانونی مانند حق دفاع، حق گرفتن وکیل، حق تفهیم اتهام، و محاکمه عادلانه، قاضی می‌تواند بین ۱۰ روز تا دو ماه به او حبس بدهد یا بین پنج هزار تا ۵۰ هزار تومان او را جریمه نقدی کند.

نسرین ستوده می‌گوید: «عملا اتفاقی که در کوچه و خیابان ایران می‌افتد این است که خانمی مورد هجوم قرار می‌گیرد که اساسا دارای حجاب است اما حجابش از نطر ماموران کافی نیست و از آن به عنون بد حجابی استفاده می کنند، این خانم در خیابان متوقف می‌شود، با الفاظ زننده مورد تحقیر و توهین قرار می‌گیرد گاهی دستمال به او می‌دهند و از او می‌خواهند آرایشش را پاک کند، گاهی به او تذکر می‌دهند که مانتویش ۵ سانتی متر کوتاه است و با رفتار توهین آمیز به وزرا منتقل می‌شود. بسیاری در آنجا مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و بعد از این ماجراها برای چنین کسی که شخصیتش در هم کوبیده شده، مهم نیست که مامور پرونده قضایی تشکیل بدهد با نه، چون اتفاقاتی که نباید بیفتد افتاده است.»
رادیو زمانه