به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۰۹، ۱۳۹۶

دموكرات‌ها براي ترميم وجهه سياسي خود، دست به دامان چهره‌هاي جديد شدند

 كندي جوان در مقابل ترامپ 
«جوزف کندي سوم»

«جوزف کندي سوم»، چهره کارآزموده و پخته‌اي در سياست آمريکا به‌شمار نمي‌آيد؛ اما دموکرات‌ها او را براي سخنراني مهم سالانه کنگره برگزيده‌‌اند که در آن دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا، نيز با مردم آمريکا، نمايندگان سنا و مجلس نمايندگان سخن خواهد گفت. در شرايطي که دونالد ترامپ بي‌محابا به يكه‌تازي خود در داخل و خارج از اين کشور ادامه مي‌دهد، به نظر انتخاب کندي جوان نشان از آن دارد که دموکرات‌ها به فکر ترميم وجهه و اعتبار خود افتاده‌اند. 


بسياري از تحليلگران سياسي بر اين باورند که دموکرات‌ها انتخابات رياست‌جمهوري سال ٢٠١٦ ميلادي را نه به دونالد ترامپ بلکه به خود باخته‌اند. در واقع، هيلاري کلينتون به‌عنوان چهره‌اي نه‌چندان محبوب در برابر شعارهاي پوپوليستي ترامپ، عملا حرفي براي گفتن نداشت. هيلاري کلينتون براي بخش زيادي از مردم، نشانه آن گروه از نخبگان سياسي بود که توجهي به اقشار متوسط و کارگر آمريکا ندارند. از ديگر سو، در‌حال‌حاضر در ميان دموکرات‌ها چهره جذاب و کاريزماتيک ديگري نيز ديده نمي‌شود. برني سندرز با وجود محبوبيت روزافزون، شايد پيرتر از آن باشد که بتواند براي انتخابات رياست‌جمهوري ٢٠٢٠ ميلادي وارد کارزار رقابت‌ها شود. به نظر اينکه دموکرات‌ها جوزف کندي سوم، جواني تازه‌کار و البته آينده‌دار را براي سخنراني سالانه کنگره انتخاب کرده‌اند، نشان از تلاش آنها براي آماده‌سازي چهره‌هايي جوان دارد که از ارتباط بيشتري با بطن و بدنه جامعه آمريکا برخوردار باشند.  


‌مهم‌ترين آزمون
جوزف کندي سوم به واسطه نسبت خوني‌اش با خانواده کندي، نامي آشنا در آمريکا قلمداد مي‌شود؛ اما نفوذ سياسي چنداني بيرون از ايالت ماساچوست ندارد. او که ٣٧ سال دارد، فارغ‌التحصيل رشته حقوق از دانشگاه هاروارد است و از سال ٢٠١٣ به‌عنوان نماينده اين ايالت در مجلس نمايندگان آمريکا حضور دارد و حالا قرار است در مهم‌ترين آزمون دوران فعاليت سياسي‌اش تاکنون، عليه سياست‌هاي ترامپ سخنراني کند. جوزف کندي سوم نوه سناتور رابرت اف کندي است که مانند برادرش، جان اف کندي، رئيس‌جمهور فقيد آمريکا، به ضرب گلوله ترور شد. عموي او يعني ادوارد کندي که در سال ٢٠٠٩ ميلادي درگذشت، ٥٠ سال يکي از چهره‌هاي تأثيرگذار حزب دموکرات بود. به نظر برخي از تحليلگران سياسي، تعلق به يک خانواده سياسي خوشنام و همچنين حس نوستالژيک آمريکايي‌ها به خانوادگي کندي، مي‌تواند برگ برنده‌ای براي جوزف جوان محسوب شده و باعث شود او خيلي زود نردبان ترقي سياست را طي کند.

از نظر پيتر اوبرتاچيو، استاد علوم‌سياسي کالج استون‌هيل، اين فرصتي است تا مردم آمريکا نيز مانند مردم ماساچوست با جوزف کندي آشنا شوند. ننسي پلوسي، رهبر اقليت مجلس نمايندگان، اين سياست‌مدار جوان را فردي توصيف کرده که چالش‌ها و مشکلات مردان و زنان سختکوش آمريکا را درک کرده و در فکر گسترش فرصت‌ها براي طبقه متوسط است. پيش‌تر سخنراني کندي در دفاع از بيمه درماني موسوم به اوباماکر، باعث شد هاوارد دين، رئيس وقت کميته ملي حزب دموکرات، از او به‌عنوان يک رئيس‌جمهور بالقوه ياد کند. خود جوزف کندي که سابقه انتقاد از دونالد ترامپ را دارد، به‌تازگی در گفت‌وگويي با «بوستون گلوب» از عزم حزب دموکرات براي مقابله با وعده‌هاي پوشالي ترامپ به خانواده‌هاي آمريکايي درباره بيمه درماني، عدالت اقتصادي و حقوق مدني خبر داده است. با‌اين‌حال، فيليپ وگمن از وب‌سايت «واشنگتن اگزماينر»، انتخاب جوزف کندي سوم را اشتباه و انتخابي از سر استيصال و نااميدي مي‌داند. در واقع از نظر اين تحليلگر سياسي، سپردن اين مسئوليت خطير به يک سياست‌مدار جوان و کم‌تجربه، نشانه‌اي از اين است که آنها چهره پخته‌تر و کارآزموده‌تري براي اين مهم در چنته نداشته‌اند.

اين سخنراني که سه‌شنبه هفته آينده برگزار مي‌شود، اولين سخنراني ترامپ در برابر نشست مشترک سنا و مجلس نمايندگان خواهد بود و به همين دلیل از اهميت بالايي براي او و جمهوري‌خواهان برخوردار است. از ديگر سو، يکي ديگر از مواردي که بر اهميت اين رويداد مي‌افزايد، اين است که هر دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات خود را براي انتخابات ميان‌دوره‌اي کنگره آماده مي‌کنند که تا پايان سال جاري برگزار مي‌شود. در‌حال‌حاضر اکثريت هر دو مجلس نمايندگان و سنا را جمهوري‌خواهان در دست دارند که به تصويب طرح‌ها و قوانين مدنظر ترامپ کمک زيادي مي‌کند؛ اما ممکن است اين آرايش سياسي در انتخابات ميان‌دوره‌اي دستخوش تغيير و تحولاتي شود و سخنراني‌هاي سالانه کنگره که بازتاب گسترده‌اي در محافل سياسي و افکار عمومي دارد، نقش بسزايي در تعيين برنده اين رقابت ايفا مي‌کند.گفته مي‌شود ترامپ در اين سخنراني از طرح مهاجرتي خود و همچنين طرح سرمايه‌گذاري ١,٧ هزارميليارددلاري خود در حوزه زيرساخت، پرده برخواهد داشت. دموکرات‌ها نیز از سخنراني اليزابت گازمن از مجلس نمايندگان ايالت ويرجينيا خبر داده‌اند. گازمن نخستين زن لاتين‌تبار و مهاجري است که به مجلس نمايندگان اين ايالت راه يافته است. به نظر انتخاب خانم گازمن، واکنشي است به سياست ضدمهاجرتي دونالد ترامپ که با خواست او براي لغو قانون داکا جنجالي شد.

روزنامه شرق