به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۶، ۱۳۹۶

محمدعلی نجفی، شهردار تهران، قالیباف را به سوء استفاده از بودجه شهرداری تهران متهم کرد

دیدار محمدباقر قالیباف (راست) با محمدعلی نجفی در اتاق شهردار تهران در خیابان بهشت
محمدعلی نجفی شهردار تهران، مسئولان پیشین شهرداری را به بستن قراردادهای غیرقانونی با نیروی انتظامی و خرج کردن پول شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ متهم کرد.
محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران که پیش از آن زمانی فرماندهی نیروی انتظامی ایران را برعهده داشت، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ بود.
آقای نجفی امروز یکشنبه ۲۴ دی ماه، در گزارشی به اعضای شورای شهر تهران، گفته است که در شهرداری قبلی به مدیریت آقای قالیباف، در زمان انتخابات دو قرارداد با نیروی انتظامی امضا شده و در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پول پرداخت شده است؛ در حالی که فقط حدود ۱۷۳ میلیون تومان آن به این شرکت‌ها رسیده و بقیه برای هزینه انتخابات به حساب یکی از معاونان شهرداری تهران بازگشته است.
شهردار تهران ادعا کرده که ارزش این قرارداد "حتی ۱۰ میلیون تومان" هم نبوده است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، امروز در واکنش به این اظهارات گفته است که مسئولان تازه معمولا درباره مسئولان قبلی حرف‌هایی می‌زنند اما گزارش نمی‌دهند. او گفته اگر شهرداری تهران گزارش بدهد قوه قضاییه رسیدگی می‌کند.
خلاصه گزارش شهردار تهران از دوره مدیریت محمدباقر قالیباف
  • امضای دو قرارداد و در مجموع برداشت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای انتخابات
  • بدهی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری که سه برابر بودجه فعلی
  • سرمایه‌گذاری اموال صندوق ذخیره کارمندان شهرداری در یک پروژه‌ای که 'فساد مالی ' داشته است
  • استخدام ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری
  • برداشت زیاد از چاه‌های آب تهران و در نتیجه افزایش نشست زمین   

    واگذاری اراضی عباس‌آباد

    شهردار تهران همچنین از واگذاری بخشی از زمین‌های منطقه عباس‌آباد تهران به یک نهاد نظامی خبر داد و گفت چون قرارداد قبلا بسته شده، نمی‌توان از نظر حقوقی مانع واگذاری این زمین‌ها شد.
    زمین‌های عباس‌آباد قرار است برای توسعه فرهنگی و طرح فراغت شهروندان استفاده شود. مهدی چمران، رئیس پیشین شورای شهر تهران، زمانی گفته بود که این قسمت از پایتخت ایران "مانند گوشت قربانی، تکه تکه" شده است.
    محمدعلی نجفی، شهردار اصلاح‌طلب تهران که مردادماه امسال جایگزین آقای قالیباف شد، در جلسه امروز شورا گفت که از مجموع املاک شهرداری، بیش از ۶۷۰ ملک غالبا "به صورت سلیقه‌ای" به اشخاص و نهادها واگذار شده است.
    آقای نجفی که جمع‌بندی گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری قبلی را ارائه می‌داد، گفت بعضی از موارد را که "محرمانه" است به طور جداگانه به اعضای شورای شهر گزارش خواهد کرد.
    او همچنین گفته که به ازای هر شغل در شهرداری بیش از چهار نفر استخدام شده‌اند و یک پنجم کارکنان شهرداری فقط در دوره انتخابات استخدام شدند.
    محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران، پیش‌تر هم از سوی اعضای شورای شهر به "فساد مالی" در این نهاد متهم شده بود. اتهامی که به شدت رد می‌کند.
    یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار مقیم ایران، به خاطر افشای بخشی از تخلفات در دوره مدیریت آقای قالیباف به زندان افتاد. بعدها دادستان کل ایران تایید کرد در مجموع ۴۵ نفر "خارج از ضابطه قانونی" از شهرداری ملک گرفته‌اند و تخلف صورت گرفته است. اما در عین حال گفت که "فساد سازمان‌یافته" وجود نداشته است.
    آقای سلطانی که از منتقدان محمدباقر قالیباف بود، بعد از تغییر شورای شهر تهران، از شفاف نبودن روند انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار انتقاد کرد و گفت بعضی از مدیران سابق شهرداری که متهم به تخلف بوده‌اند، در شهرداری جدید به کار گرفته شده‌اند.   

بی بی سی  فارسی