به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۶

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و اهداف آن

پیامی هم به تهران و هم به واشینگتن.
هفته‌نامه اشپیگل به نقل از محافل دیپلماتیک در بروکسل فاش کرد که اتحادیه اروپا در پی تدارک تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران است. 

در آخرین شماره هفته‌نامه اشپیگل که روز شنبه (۲۰ ژانویه/ ۳۰ دی) منتشر شده است به نقل از محافل دیپلماتیک در بروکسل فاش شد که  آلمان، فرانسه و بریتانیا در پی وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

اتحادیه اروپا می‌خواهد با این تحریم‌ها با سیاست‌های بی‌ثبات‌سازی منطقه توسط جمهوری اسلامی مقابله کند. به گزارش اشپیگل ایران از شورشیان حوثی در جنگ یمن و همچنین شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان حمایت می‌کند، در جنگ سوریه با ارسال کمک‌های نظامی از بشار اسد جانبداری می‌کند و  با هواپیماهای غیر نظامی نیرو به سوریه اعزام می‌کند.

اشپیگل می‌افزاید، آلمان تلاش می‌کند با ترغیب شرکای اروپایی به اعمال تحریم‌های جدید از یک سو برنامه موشکی ایران را هدف گیرند و نشان دهند در قبال سیاست‌های ایران بی‌تفاوت نیستند و از سوی دیگر به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بگویند که انتقاد‌های او را نسبت به برجام جدی می‌گیرند.
هدف اصلی اتحادیه اروپا اما حفظ برجام است که در سال ۲۰۱۵ از سوی گروه ۵+۱ و ایران به امضا رسید. ترامپ این توافقنامه را "بدترین توافقنامه تاریخ آمریکا" می‌داند و به خروج از برجام تهدید کرده است.
رئیس جمهور آمریکا به شرکای اروپایی تا اواسط ماه مه ۲۰۱۸ فرصت داده است تا "نواقص وحشتناک" این توافق‌نامه را رفع کنند.
حفظ برجام به هر قیمت
اشپیگل در گزارش خود می‌نویسد که اتحادیه اروپا می‌خواهد به هر قیمتی توافقنامه برجام را حفظ کند. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در آخرین نشستدبا فدریکا موگرینی و همتایان بریتانیایی و فرانسوی‌اش گفت "اگر غرب تنها توافقنامه اتمی که بخوبی عمل می‌کند را لغو کند، آنگاه علائم ناخوشایندی بطور مثال برای کره شمالی ارسال کرده است».
موگرینی نیز در این نشست تاکید کرد "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرده است که ایران همه جوانب توافقنامه را رعایت کرده است".
اشپیگل می‌نویسد "اروپائیان با توافق بر سر این موضوع که توافق اتمی را باید از دیگر مناقشه‌ها و اختلافات با جمهوری اسلامی ایران جدا کرد به این ایده رسیده‌اند که هدف تحریم‌های جدید باید برنامه موشکی ایران باشد".
این هفته‌نامه می‌افزاید:«اتحادیه اروپا می‌خواهد با این تحریم‌ها، نگرانی‌ها و تردید‌های ترامپ را رفع کرده و همچنین مانع لطمه خوردن برجام شود».
اشپیگل همچنین یادآوری کرده است که تحریم‌های تسلیحاتی ایران و همچنین تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر نیز کماکان به قوت خود باقی هستند.
دویچه وله