به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۶

گزارش گاردین:

به سینا قنبری قبل از مرگ به زور قرص داده شده بود 
سینا قنبری
خانواده یک ایرانی که در زندان جان سپرد مدعی است به فرزندشان به زور دارویی ها خورانده شده بود که حال او را بد کرد. پنهانکاری هایی حول مرگ مشابه دیگر زندانی ها دیده می شود.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: درباره شرایط منجر به مرگ دست کم پنج معترض دستگیر شده در بزرگترین تظاهرات سراسری در ایران طی نزدیک به یک دهه اطلاعات اندکی وجود دارد.
در اعتراض هایی که بر سر شکایات اقتصادی از هفتم دی ماه آغاز شد و سراسر ایران را در بر گرفت، حداقل ۲۵ نفر کشته شدند. اعتراضات پس از دو هفته سرکوب خاموش شد.  
محمود صادقی، نماینده صریح الهجه مجلس که رفتار سرکوبگرانه مقامات را تحت موشکافی قرار داده، گفته است حدود ۳۷۰۰ تن در اعتراضات دستگیر شدند. رشته توییت های صادقی طی ناآرامی ها منبع نادر اطلاعات از درون ایران بوده است.
محمود صادقی سه شنبه در توییتی نوشت: «طبق اعلام بستگان یکی از بازداشت شدگان که در زندان فوت کرد، او طی چند تماس با خانواده اش اظهار داشته مسولان او و دیگر بازداشتی ها را مجبور به خوردن قرص هایی می کردند که حالشان را بد می کرده...».
پنج شنبه سازمان زندان ها این ادعا را رد کرد.
این نماینده مجلس هویت زندانیان را فاش نکرد، ولی دست کم سه تن از آن هایی که در زندان مرده اند، شناسایی شدند.
سینا قنبری، ۲۳ ساله، در زندان اوین، مرد. مقام های مسول گفتند او خودکشی کرده بود.
سارو قهرمانی، ۲۴ ساله، یکی دیگر از زندانی هایی بود که یازده روز پس از ناپدید شدن در اعتراضات در شهر سنندج، جسدش به خانواده اش تحویل داده شد. رسانه های دولتی با نمایش ویدیویی از پدر سارو ادعا کردند او عضو گروه های اپوزیسیون کُرد بود. فعالان حقوق بشری می گویند پدر سارو را به این اعترافات مجبور کرده بودند.
محمود حیدری، ۲۲ ساله، دیگر زندانی بود که در بازداشتگاه پلیس در شهر اراک جان سپرد. مقامات گفتند او خودکشی کرده بود.
محمود صادقی و بیش از چهل نماینده مجلس در نامه ای خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، خواستار تحقیقاتی مستقل درباره این مرگ های مشکوک شده اند.
صدای آمریکا