به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۷

تخریب آلونک‌های مهاجران پاکستانی در تهران؛ سرنوشت نامشخص شش کودک

با گذشت پنج روز از تخریب آلونکهای مهاجران بلوچ پاکستانی در منطقه قوچ حصار در جنوب تهران، هنوز از سرنوشت شش کودک ناپدید شده گزارشی در دست نیست و مقامهای ایرانی کماکان خبر را تکذیب میکنند.
حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران امروز (دوشنبه ۱۵ مرداد) با اشاره به بررسی موضوع اعلام کرده که ناپدید شدن شش کودک در جریان تخریب آلونکهای مهاجران بلوچ پاکستانی صحت ندارد و آن را “کذب” خوانده است.
مهاجران پاکستانی به رسانههای ایران گفتهاند که نیمه شب ۱۰ مرداد چند دستگاه لودر به همراه خودروی پلیس به منطقه قوچ حصار در جنوب تهران وارد شده و آلونکهای آنها را تخریب کرده است.
مهاجران میگویند این اقدام بدون اطلاع رسانی قبلی بوده ؛ در حالی که پلیس میگوید پیشتر درباره تخریب آلونکها به ساکنان آن خبر داده بود.
یک پیر زن بلوچ به ایلنا گفته است: “در روز حادثه وقتی ماشینها آمدند، من خانه بودم، ترسیده بودم، دست نوههایم را گرفتم و بین ذرتها دویدم. تا ظهر با بچهها آنجا ماندم.”
یکی دیگر از بلوچهای پاکستان نیز درباره گم شدن این کودکان گفت: “نمیدانم شاید سگ بچهها را از بین برده، شاید رد مرز شدهاند، شاید هم بین مزارع ذرت تلف شدهاند. به جز یکی از کودکان که ۱۱ سال داشت و پیدا شد، شش کودک دیگر همه زیر ۶ سال هستند و هنوز خبری از آنها نیست.”
بعضی از مهاجران بازداشت شده پس از انتقال به زاهدان و خروج از اتوبوسها متوجه عدم حضور فرزندانشان شده‌اند.
به گفته فعالان حقوق کودک مشخص نیست این شش کودک در حال حاضر چه وضعیتی دارند.
در عین حال، یکی از معلمان این کودکان مهاجر که پیگیر وضعیت آنهاست به روزنامه قانون گفته برای درخواست کمک به کلانتری مراجعه کرده اما پلیس همکاری نکرده است؛ اورژانس اجتماعی هم درخواست کمک را رد کرده است.
به غیر از فرمانده نیروی انتظامی که گم شدن این کودکان را کذب دانسته، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران نیز این خبر را رد کرده است.
به گفته اداره اتباع خارجی تمامی مهاجرینی که به صورت غیر قانونی در ایران زندگی میکنند باید توسط نیروی انتظامی به اردوگاهها منتقل شده و پس از آن رد مرز شوند.
هدایت الله جمالی پور، فرماندار ویژه شهرری دیگر مقامی است که درباره این مهاجران واکنش نشان داده است.
آقای جمالی پور با اشاره به اینکه اتباع پاکستانی در قالب تورهای زیارتی به صورت قانونی وارد شهر ری میشوند، گفته: این افراد پس از ورود به صورت غیر مجاز در میان زمینهای کشاورزی و کورههای متروک آجرپزی سکونت میگزینند.
روابط عمومی فرمانداری شهرستان ری نیز با رد گم شدن کودکان بلوچ پاکستانی پیشتر گفته: “ساکن کپرها نیروهای کار ارزانی هستند که در شرایط بد محیطی و بهداشتی زندگی میکنند.”
گروهی از مهاجران بلوچ پاکستانی به طو میانگین در ۳۰ سال گذشته به صورت غیر مجاز به ایران مهاجرت کرده و در طول این سالها به عنوان نیروی کار ارزان و بدون هیچ تسهیلاتی در زمینهای کشاورزی اطراف شهر ری و کهریزک مشغول به کار بودهاند.
بعضی از آنها در بدترین وضعیت بهداشتی و معیشتی به سر میبرند. 
اکثر این مهاجران هیچگونه مدارک شناسایی و هویتی ندارند. 
بی بی سی  فارسی