به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۱۷، ۱۳۹۷

تشنه آب کنار دریا...

 چابهار پایین‌ترین سرانه دسترسی به آب را دارد و تشنه آب در کنار دریاست‌.
‌معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا- اظهار کرد: مردم چابهار در حالی کنار آب‌های بیکران مکران زندگی می‌کنند که ده‌ها سال است آب‌ آن‌ها جیره‌بندی است، هم‌اکنون تنها 21 درصد مردم شهرستان 300 هزارنفری چابهار به شبکه آب‌رسانی دسترسی دارند؛ بیش از 400 روستای شهرستان چابهار با جمعیتی بیش از 200 هزار نفر به‌صورت سقایی و تانکری آبرسانی می‌شوند.
وی افزود: چابهار پایین ‎ترین سرانه دسترسی به آب در کشور را دارد، سرانه دسترسی به آب در کشور 90 درصد و در سیستان و بلوچستان حدودا 70 درصد است؛ ما در محروم‌ترین شهرستان در محروم‌ترین استان هستیم؛ چابهاری‌ها تشنه آب در کنار دریایند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار تصریح کرد: کار آبرسانی به مردم شهرستان و روستاها را ناوگان آبرسانی انجام می‌دهند، این ناوگان روزانه به روستا‌ها می‌‌روند و آب را میان روستاییان تقسیم می‌کنند؛ سهمیه هر روستایی از ناوگان آبرسانی روزانه 15 لیتر آب است. ناوگانی که کار آبرسانی را در چابهار انجام می‌دهند، بیش‌ازحد فرسوده و قدیمی‌ هستند، بخشی‌ عمده آن‌ها به‌جامانده از جبهه و جنگ است و بخش دیگر هم هدیه سفر مقام معظم رهبری در دهه 60 به چابهار است. این ناوگان باآنکه حداقل 30 سال از عمرشان می‌گذرد، همچنان به کار آبرسانی در شهرستان چابهار با آن وضعیت آب‌وهوایی و فاصله دور برخی روستا بعضا تا 100 کیلومتر مشغولند.
وی گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران زیادی ازجمله بومی‌ها و غیربومی‌ها برای احداث آب‌شیرین‌کن ابراز تمایل کردند، سرمایه‌گذاران صریحاً اعلام کردند که تمام سرمایه‌گذاری‌های احداث آب‌شیرین‌کن را انجام می‌دهند منوط به اینکه وزارت نیرو به آن‌ها تضمین خرید بدهد که این را هم که اصول اولیه برای سرمایه‌گذاری است؛ وزارت نیرو متعهد نشده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار تاکید کرد: نمی‌دانیم چرا وزارت نیرو علی‌رغم داد و فریادهای ما، ندای تشنگی چابهاری‌ها را نمی‌شود؛ وقتی در جلسات تهران و به‌اتفاق مدیران تهران نشین بحث آب چابهار مطرح می‌شود، آن مدیران می‌گویند ما معضل آب را در همه جای کشور داریم، درست معضل آب در همه‌جاست ولی در چابهار ما 50 سال است که آب جیره‌بندی داریم، در چابهار شاخص دسترسی به آب 21 درصد به گواه همان مدیران پایین‌ترین در کشور است، درست است معضل آب در همه‌جاست ولی در چابهار سال‌هاست این موضوع بحرانی و فاجعه‌ است.

خبرگزاری ایسنا